Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een melkinrichting

Gestart door Cord, 16 juli 2017, 21:58:42 PM

Cord

Ik vond bij mijn oude projecten nog een pandje van HollandScale dat ik ooit in mijn bezit is gekomen.


Meestal trek ik zoiets direct uit elkaar om de losse onderdelen te gebruiken. Links de achtergevel en rechts de voorgevel. Een slecht inelkaar gefröbeld rommeltje. Ook de luiken zijn lukraak opgeplakt met veel te veel lijm. Eigenlijk zijn alleen de raamkozijnen, de winkelpui en de ornamenten nog te gebruiken.


De leeggeroofde voorgevel. De achtergevel gaat denk ik terug in de doos. Ik vind de raamkozijnen van de achtergevel naar verhouding te klein.


Een frisse nieuwe gevel.


Omdat het baksteenplaat dat ik gebruik maar 1,5 mm dik is, snijdt het relatief makkelijk maar is het niet erg stevig. Er komt dus een dikkere laag styreen onder. Hierdoor wordt het ook makkelijker om rollagen en vensterbanken te maken. Bijkomend voordeel van zo'n dikkere buitenmuur is dat de raamkozijnen wat dieper in de gevel komen te liggen.


De basis is gelegd. Nog een paar muurankers en vensterbanken en dan kan-ie in de verf.  8)


De gevel is geschilderd, de raamkozijnen zijn voorzien van vensterglas. Spreekt voor zich dat er nog plantjes achter de ramen komen en oer-Hollandse gordijnen.


Er zit nog wel een beetje schilderwerk in die pui en wat lichtdoorlatende kieren, maar dat komt nog.
Zoals de titel van dit topic al aangeeft: dit wordt een Melkinrichting.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

haradigi

Heel mooi gedaan

groet
Harald

Pierre

Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Kan me alleen maar aansluiten bij comentaar van bovenstaande heren.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Dank heren.
Citaat van: Steam.N op 17 juli 2017, 09:11:10 AM
Een hele verbetering !
Op zich is er op dat bouwpakket van HollandScale niet zoveel aan te merken. Het is een prima huisje het was alleen wat slordig inelkaar gezet. En als ik compleet inelkaar geplakte huisjes koop dan kijk ik altijd of het makkelijk uit elkaar te halen is, zodat ik het kan gebruiken voor de onderdelen of er iets anders mee kan doen. Het leuks vind ik het om een bouwpakket zodanig te reconstrueren dat het niet meer herkenbaar is als een regulier bouwpakket.


Inmiddels heb ik wat belettering aangebracht op de gevel en er een tijdelijke achtergrond achter gezet voor het effect.


Het interieur en de led-verlichting zit er in. Achter de ramen van bovenste etages komt misschien nog wat vensterbankspul zoals plantjes en gordijnen, maar verder geen interieur. Anders wordt het teveel kermis. Bovendien zijn deze ramen te klein om te laten zien of er in de bovenkamer nog wat gebeurt.


Vroeger -en dan praat ik over écht een hele tijd geleden- had je op elke hoek van de straat een winkelpand en meestal halverwege een huizenblok ook nog een aantal winkelpanden. Die kleine groentenboeren, melkwinkels, slagers, visboeren, sigarenwinkels en kruideniers zijn in de loop der jaren natuurlijk allemaal verdwenen, maar ze waren er wel. Melkboeren verkochten behalve melk, eieren en boter, natuurlijk ook ontbijtspek en fijne vleeswaren. De meeste melkboeren hadden ook nog een melkkar rondrijden om de melk aan de deur te brengen.


Enfin, voorlopig even.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Mooi en heel herkenbaar. Alleen, 'melkhandel' klinkt hier in het zuiden wat plechtig en 'inrichting' verwijst hier naar zo iets als een psychiatrische instelling...

59erke

Citaat van: marc goovaerts op 19 juli 2017, 12:12:16 PM
Mooi en heel herkenbaar. Alleen, 'melkhandel' klinkt hier in het zuiden wat plechtig en 'inrichting' verwijst hier naar zo iets als een psychiatrische instelling...

Melkhandel wordt toch courant gebruikt bij onze noorderburen hoor, misschien wel een toevoeging achter zetten zoals Melkhandel De Witte  of zo
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Cord

Citaat van: marc goovaerts op 19 juli 2017, 12:12:16 PM
Alleen, 'melkhandel' klinkt hier in het zuiden wat plechtig en 'inrichting' verwijst hier naar zo iets als een psychiatrische instelling...
"Plechtig"? Tsja, in de vijftiger jaren was het misschien allemaal wel wat plechtiger en bovendien zijn er natuurlijk wel wat verschillen tussen het Vlaams en het Nederlands. Een inrichting kan in Nederland ook duiden op de inrichting van bijvoorbeeld een woonkamer. De vroegere aanduiding Melkinrichting wordt tegenwoordig niet meer gebruikt en niet in de laatste plaats omdat er geen melkboeren meer zijn.


Maar ik ben natuurlijk niet over een nacht ijs gegaan: Makassarstraat 49 hoek Boeroestraat in Amsterdam Melkinrichting G.J. Borgsteede - ±. 1948.
Foto: de heer Borgsteede.


Tsja, melkboer, zuivelhandel of melkinrichting dat maakt mij niet zo veel uit. Als het maar past in mijn tijdsbeeld. Het gaat me om wat het moet worden en om een redelijk makkelijke inrichting van de winkel. In een melkinrichting zijn wat flessen melk, eieren, ronde kazen en meer van dat soort spul een makkelijke manier om de schappen te vullen.

Citaat van: 59erke op 19 juli 2017, 12:16:25 PM
Melkhandel wordt toch courant gebruikt bij onze noorderburen hoor, misschien wel een toevoeging achter zetten zoals Melkhandel De Witte  of zo
De naam van de melkboer (met een vier-cijferig telefoonnummer) komt waarschijnlijk nog klein op de etalageruit te staan. Maar daar moet ik nog even witte transfers voor maken.
In elk geval bedankt voor jullie feedback, daar kom ik verder mee.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

#11

marc goovaerts

De naam van de melkboer toevoegen zal het inderdaad heel wat minder 'neutraal-plechtig' maken.

Cord

Vroeger in Amsterdam werd veel vaker de toevoeging "boer" gebruikt, maar dat gebeurde meestal in de volksmond. Zo waren er bijvoorbeeld sigarenboeren, visboeren en kolenboeren en die hadden natuurlijk echt helemaal niks met boeren te maken. Ook de melkwinkels betrokken hun zuivel van de melkfabriek en stonden ver van waar de kaas en melk vandaan kwam.
Ik heb nog overwogen om ZUIVELHANDEL op de gevel te zetten, maar het corps van mijn beschikbare letters was te groot om passend te krijgen in de beschikbare ruimte.  :-\
Soms moet je wat.


Nog even een kijkje aan de binnenkant van deze façade.
De gordijnen zitten van de bovenetage zitten er inmiddels in. En ook ben ik bezig geweest met de zijmuur. Omdat meerdere op elkaar geplakte lagen styreen de akelige eigenschap heeft om krom te trekken, heb me voorgenomen om in mijn bouwwerken standaard aan de binnenkant met een raamwerk te verstevigen. De vuurpijlstokken die ik daarvoor gebruik komen op oudejaarsnacht geheel gratis uit de lucht vallen.


De zijmuur zit erin.


En een nieuw dak vast passend gemaakt. Het originele dak is tijdens de sloop van het vorige pand verloren gegaan. Er moeten natuurlijk nog schoorstenen op en meer dingen die op een dak zitten zoals bijvoorbeeld een dakraampje.


En natuurlijk de gebruikelijke zooi die mensen nou eenmaal op een vensterbank zetten zoals plantjes, gezellige likeurflesjes en velours gordijnen. De porceleinen boerinnetjes waren op.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw