Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

plooien van verenstaal

Gestart door Dirk, 16 juli 2017, 20:04:40 PM

Dirk

Heren,

ik ben nog steeds een goede manier aan het vinden om mijn wissels te schakelen met een servo. Ik heb getest met verenstaal van 1mm en 0.8mm. maar ik heb nogal problemen om dat mooi in een Z te plooien, het is zo taai dat ik mijn spitsebekken tang heb verplooid. Ik wil een kleine Z maken om in het gaatje van de servo boom te streken zodat die er niet uit valt. Mag ik die draad rood gloeiend maken of verliest die dan zijn strekte? en plooit dat dan gemakkelijker?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

Ik zou dunner veerdraad gebruiken. 0.5 is bvb ook sterk genoeg.
Verenstaal verhitten om het beter te plooien? Geen idee of dat helpt,
  en ik vermoed dat je het daarna terug moet verhitten en temperen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Verhitten zou ik niet doen, dan verliest het zijn veerkracht.
Je kan een steviger tang gebruiken.

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Heb je echt die veerkracht nodig op dat punt? Ik denk het niet.  Draad door rauwe aardappel steken en het eindje dat doorsteekt uitgloeien. Kan je enkel dat stukje gemakkelijk plooien terwijl de rest van de draad hard blijft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

Citaat van: Havoc op 18 juli 2017, 14:32:16 PM
Heb je echt die veerkracht nodig op dat punt? Ik denk het niet.  Draad door rauwe aardappel steken en het eindje dat doorsteekt uitgloeien. Kan je enkel dat stukje gemakkelijk plooien terwijl de rest van de draad hard blijft.

Wel, dat vind ik nu een geweldige tip, dat probeer ik.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

Dirk je kunt dat verenstaal zonder probleem verhitten en je hebt inderdaad maar 0.5 nodig dat is sterk genoeg
ik doe het verhitten met een krokedille klem en een stukje keukenrol wat ik nat gemaakt heb
keukenrol er rond en klem er over heen en klaar

met een tang  dit plooien al is het een Z tang is geen goed idee want dat overleven ze niet lang
je kunt als je toch dikkere stang gebruikt de klipjes kopen en die gebruiken maar ikzelf gebruik messing van 0.5 mm en dat is meer dan stevig genoeg

ik heb wel een andere manier om de wissels aan te sluiten op die stangen
maar daar had ik reeds over gepost en dat staat nu in werking op de baan van de HTC

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.