Bouw van een busdepot (stelplaats) 1:87

Gestart door Cord, 12 juli 2017, 17:56:08 PM

Cord

Ik heb nog wat ruimte voor een busgarage, busdepot of busremise voor mijn bussen die op Faller Car System moeten gaan rijden. Dus ik dacht dat dit misschien wel een aardig project zou kunnen worden. Het is de bedoeling dat er ruimte komt voor twee bussen en een soort van werkplaats. Eén bus zou een statisch model kunnen worden waar wat aan gerepareerd wordt en de andere bus wordt een FCS-bus die met een Flaller stop-spoel op de plek wordt gehouden totdat-ie zijn route begint. De achterkant van deze loods wordt opengewerkt zodat het interieur zichtbaar blijft.


Enfin, ik ben maar eens begonnen met de opzet van de voorgevel, gesneden uit een plaat styreen.


En de binnenkant. De onderdelen uit een gesloopte locloods wil ik gaan gebruiken als dakconstructie.


Een beetje metselwerk en het begin is gemaakt. De gevel heb ik met qua opzet niet symmetrisch gemaakt omdat achter die deur een kantoorruimte komt.


Na een nachtje slapen was ik toch niet zo te spreken over deze voorgevel; de verhoudingen klopte niet. En nu ik beide versies zo eens bekijk, vind ik mijn eerste versie er minder geslaagd uitzien.


Met name dat puntdak dat onderdeel was van de gevel zat me in de weg en heb ik er dus afgehaald.


De voorkant van puntdak heb ik nu wat meer naar achteren gezet, waardoor het meer los komt van de voorgevel. Bovendien heb ik de bakstenen van dat puntdak vervangen voor golfplaat. Doordat ik de bakstenen heb vervangen voor golfplaat, komt dat deel daardoor nog verder los te staan van de bakstenen gevel. De steunberen aan de zijkanten van de ingang heb ik herhaald op de hoeken van het pand, waardoor er toch weer een beetje meer balans in het totale beeld komt.
Wordt vervolgd.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

apenkop

Prachtige aanzet voor busdepot  8). Ik deel je mening wel dat met die golfplaten net een meer realistisch beeld ontstaat dan met die bakstenen constructie. Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Metpetergaathetbeter

#2
kende je deze al  https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten?typologie=stelplaatsen&type=dibe_relict  ;)

misschien zoiets ook te vinden in Nederland ? ;)

Cord

Dank voor jullie feedback. Peter, die site kende ik nog niet en er is veel inspiratie te vinden.

Nog wat fröbelwerk met mijn 1:87 busdepot, busgarage of busremise. Eeerlijk gezegd weet ik de precieze benaming van zo'n loods niet.


Verbazend genoeg komen er uit een pc nog best bruikbare onderdelen. Dat waar vroeger enen en nullen doorheen stroomden, gebruik ik nu als golfplaat. Eigenlijk het perfecte voorbeeld hoe je iets digitaals heel nuttig op een analoge manier kunt hergebruiken. De weerbarstige golfplaten moeten wèl met secondenlijm worden vastgezet.
Ik heb een vuurpijlstok (is zomaar gratis uit de lucht komen vallen) als versteviging gebruikt, omdat styreenplaten waar je meerdere lagen tegenaan plakt nog wel eens krom wil trekken.


De binnenkant van de voorgevel begint nu ook vorm te krijgen. Nog wat plamuur tussen de naden en dan kan de eerste laag verf erop. Het witte deel links onderin wordt de binnenmuur van het kantoortje.


Zoals eerder geschreven, is de vakwerkconstructie is afkomstig van een afgebroken locloods en heb ik op maat gemaakt. In de uiteindelijke vorm komt deze contructie nog een stuk verder van de muur te staan en komen er op regelmatige afstand nog meer te staan.


Zo los tegen elkaar gezet, gaat het er ongeveer zo uitzien. Het depot komt met de linker zijkant tegen de achterkant van de twee pakhuizen te staan. De buitenmuur aan de rechter zijkant wordt ook uit baksteen opgetrokken en ik weet nog niet of ik daar ramen of vlakken met golfplaat maak.
Het kantoortje in de loods wordt gemaakt uitvonderdelen van een kiosk (links op de foto).
De achterkant van deze busloods blijft dus open, zodat ik helemaal los kan gaan met het interieur.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Cord op 13 juli 2017, 12:25:47 PM

Nog wat fröbelwerk met mijn 1:87 busdepot, busgarage of busremise. Eerlijk gezegd weet ik de precieze benaming van zo'n loods niet.
stelplaats  :-\

Cord

Dankjewel Peter,
Ter verduidelijking zal ik vanaf nu spreken over stelplaats:)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

D_Loc

Citaat van: Cord op 13 juli 2017, 12:47:50 PM
Dankjewel Peter,
Ter verduidelijking zal ik vanaf nu spreken over stelplaats:)
Volgens mij noemen ze het in Nederland een busstalling maar stelplaats dekt de lading ook wel.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Metpetergaathetbeter

Citaat van: D_Loc op 13 juli 2017, 17:47:37 PM
Volgens mij noemen ze het in Nederland een busstalling maar stelplaats dekt de lading ook wel.
voor mij mag het best op zijn Nederlands ! ;)

Cord

#8
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 juli 2017, 17:59:21 PM
voor mij mag het best op zijn Nederlands ! ;)
Ik zit hier op een Vlaams forum dus vind ik alle benamingen prima. Als jullie maar begrijpen wat ik aan het bouwen ben.


De speciekleurige grondlaag is mooi mat opgedroogd.


De eerste verfbehandeling in baksteen-rode kleur (rood met zwart) van de voorgevel.


En de binnenkant van de voorgevel staat ook in de verf. Dat witte vlak, linksonder, wordt de binnenmuur van de kantoorruimte.


Een voorlopige opstelling. De muur aan de zijkant is heb ik wat dikker gemaakt, waardoor er een soort spouwmuur is ontstaan. Omdat deze garage stelplaats aan één kant open blijft, geeft het een wat meer geloofwaardige dikte van de muur en bovendien kan ik via de spouw de bedrading voor de verlichting wegwerken.


Wat er naast het busdepot gebouwd gaat worden weet ik nog niet, maar de toekomstige buren zullen wel niet zo blij zijn met het uitzicht.


Het voorlopige interieur: links naast het kantoortje komen de werkbanken voor gereedschap, autobanden, jerrycans en meer van dat soort zaken. In de grondplaat wordt natuurlijk nog magneetband weggewerkt en een spoel om de Faller Car System-bus te parkeren. Die grondplaat wordt denk ik van triplex, zodat het geheel een beetje in vorm blijft.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

't ziet er best fraai uit die stelplaats euh.......die busstalling ! ;)

Cord

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 juli 2017, 21:53:01 PM
't ziet er best fraai uit die stelplaats euh.......die busstalling ! ;)
Dank Peter, ik doe wat ik kan.  :)

Tussendoor nog even een update:


Ik heb ooit een locloods in losse onderdelen gekocht en daarvan heb ik de vakwerkconstructie op maat gemaakt en gebruikt om deze deze loods wat stevigheid te geven.


Er kunnen twee bussen in dit busdepot: een bus die gerepareerd moet worden en de ander om de loods uit te rijden.


Ik heb de onderkant van de vakwerkconstructie wat ingekort: boven de oude versie en onder de aangepaste versie. Ik denk dat het geheel nu wat meer in verhouding is en dat ik bovendien meer zicht heb op wat er in de werkplaats te zien is.


Ik heb al eens eerder misgekleund door het gereedschap van een fietsenmaker in een autogarage op te hangen.  ::)


Deze werkbank komt tegen de muur naast het kantoortje.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

stoomlokje

vanaf #8 geen foto's meer te zien .

grtjs,

Saskia

Cord

Citaat van: stoomlokje op 16 juli 2017, 12:43:45 PM
vanaf #8 geen foto's meer te zien .
Dat is vreemd. Zijn er meer die geen foto's zien?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

apenkop

Hier alle foto's gewoon zichtbaar. Mooi gereedschapbord (is dat van de fietsenmaker?) en mooie verzameling steeksleutels boven de werkbank. Dat wordt een gedetailleerde inrichting zo.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

D_Loc

Ook ik zie alle foto's, ziet er mooi uit!
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk