pc voeding

Gestart door bumper, 10 juli 2017, 18:01:36 PM

bumper

Ik heb nog een pc voeding liggen die ik wou gebruiken voor de 12volt gelijkspanning die dat ding kan leveren.
Volgens de specificatie is het vormogen dat geleverd kan worden voor mij voldoende.
Is dat een goed idee? En hoe krijg ik zulk een voeding gestart?
Kan iemand mij hierbij helpen.
Groeten.
Ludo.
 

Havoc

Je gaat eerst moeten weten welk type je hebt: at, atx, atx12v, eps, etc. De aansluitingen variëren naargelang het type. Dan ga je moeten zoeken welke de minimale stroom is die je op bepaalde uitgangen moet verbruiken. Die voedingen zijn niet gemaakt om onbelast te werken, vaak moet op 1 of 2 uitgangen een verbruik zijn om de regeling correct te laten werken. Meestal is dat de 5V of de 3.3V. Dan moet dat veilig inbouwen en de uitgangen goed afzekeren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ben

Slecht plan. Die voedingen kunnen doorgaans enorme stromen leveren bij (bijna) kortsluiting en zijn alleen thermisch beveiligd.

Gun je zelf een nette voeding, zo duur zijn die niet tegenwoordig.

Gr, Ben.

bellejt

gewoon zo een goedkoop voedingkje bestellen via ali en je zal veel beter af zijn.

efl045

Citaat van: bumper op 10 juli 2017, 18:01:36 PM
Is dat een goed idee? En hoe krijg ik zulk een voeding gestart?
De combinatie van deze 2 vragen... Dat is dus een zeer slecht idee, zeker als je er zo weinig van kent dat je nog niet weet hoe ze in te schakelen...
Afblijven!

bumper

Ik heb eens op de site van Conrad gekeken, 12vdc/15A (ongeveer mijn voeding) kost 309 €. Dat is toch niet zo goedkoop.
Zou het dan toch niet de moeite lonen om te zoeken naar een oplossing?
 

Freek

Mijn advies is ook dat je beter kan kijken voor een echte voeding, heb je echt wel 15A nodig? Als je met minder tevreden bent kan je zeer goedkoop zoiets vinden.

Als je toch de PC voeding wil gebruiken, hier een beschrijving hoe je die moet starten:
http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-Supply-without-a-PC/
Het komt er op neer dat je de groene draad met de zwarte moet verbinden om de voeding te starten.
Normaal gezien moet de 5V ook belast zijn voor een goede werking van de voeding.
Als die niet belast is kan het zijn dat de 12V een beetje meer wordt en ze gaat minder stabiel zijn.
Als je zulke voedingen gebruikt zet dan zeker een gepaste smeltzekering op de spanning die je gaat gebruiken om brandgevaar te vermijden.



HO_COMP_FAN

Hi Ludo,
ik neem aan dat je een goede reden hebt om de PC voeding wilt gebruiken en je het grote vermogen  (?) van (12V*15A) ongeveer 200 VA nodig hebt.  Enige info wat je gaat doen met die 12 V spanning ?
Als je geen chinees avontuur wilt aangaan , zou ik bij conrad toch een veel goedkopere oplossing samenzoeken waardoor
je toch wel in de richting van 12V/15A gaat .
Ik dacht aan een ringkerntransfo 400 VA ( +/- 60 euro) , wat bruggelijkrichters , wat elco's en wat zekeringen of PTC's.
Ik schat dat je voor een  100 euro gesteld moet zijn.
Kan je de belasting wel spreiden over verschillende kringen , dan is Ali wellicht de goedkoopste oplossing door bijvoorbeeld
3 stuks voeding 220V/12V-5A te nemen,  prijs rond de 30 euro of lager.
Alles hangt af van wat je met die 12 V wilt doen....

Succes met je keuze !

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

stoomlokje

bij de chineesjes ( Dx.com ) kan je PWM voedingen kopen van 12v -10 A voor nog geen 15 €

heb er zo verschillende gekocht en geen problemen mee.

betalen met PayPal , en in een paar weken thuis geleverd.


Gerolf

http://meb.gerolf.be/sturing/elektro/npcvoed.htm

Ik heb ooit in MSM (146) beschreven hoe je een PC-voeding geschikt kan maken voor andere doeleinden.
en ik heb er intussen enkele in gebruik. De link hierboven is een kleine samenvatting van het artikel
Voor de eenvoudigste opzet heb je een 10 Ohm / 5 Watt weerstand en wat kroonsteentjes nodig

De tip om smeltzekeringen te gebruiken zou ik zeker niet negeren. Automatische zekeringen is ook een optie: die vind je vanaf 2A ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Citaat van: Gerolf op 11 juli 2017, 10:30:20 AM
Ik heb ooit in MSM (146) beschreven hoe je een PC-voeding geschikt kan maken voor andere doeleinden.
Ik weet daar van en heb dat altijd heel jammer gevonden, het zet mensen er toe aan om de wet te overtreden...
Speelgoed, waartoe modeltreinen wettelijk behoren, moet gevoed worden door een veiligheidstransformator die NIET mag verbonden zijn met de aarding!
En laat nu net bij een computervoeding alle secundaire 0 leiders met de aarding verbonden zijn...
Heb jij er het AREI ooit op nagelezen? Ik vrees van niet...
In een elektronica tijdschrift zul je zo iets dus nooit vinden en het had beter nooit in de modelbouwtijdschrift gestaan ook, het mag gewoon niet.
En je kunt zeggen 'Ik trek mij daar allemaal niets van aan', zo zijn er ook die 120 km per uur op de snelweg maar niks vinden en die constant met een GSM aan hun oor autorijden, maar dat verandert de wet allemaal niet.
Van een toonaangevend tijdschrift had ik nooit verwacht dat ze zo iets zouden durven/willen publiceren.
Mijn advies blijft: blijf van die computervoedingen met aarding af om op je modelbaan te gebruiken en ook daarbuiten als je er niks van af weet.

bumper

Bedankt iedereen voor de hulp en de reacties.
Voor mij was het de vraag: ik heb hier iets dat werkt, kan ik het gebruiken of werp ik het gewoon in de vuilbak, want ongebruikt bijhouden doe ik niet. Vermits ik op mijn modelbaan al heel veel recuperatiemateriaal gebruikt heb, kwestie van het zo goedkoop mogelijk te houden, wou ik hier ook iets mee doen. Dat ik zo een groot vermogen niet nodig had, was mij duidelijk, maar dat geeft toch niet, of wel?
Ik rij analoog. De 12V dacht ik te gebruiken voor het schakelen d.m.v. relais, van wissels, seinen, baanspanningen enz.
De 5V dacht ik te gebruiken voor verlichting met leds, het voeden van servo's enz.
Goed voorzien van de nodige zekeringen zal ik zeker doen.
En wat voor mij ook telt, het kost mij 0 €.
Dank zij jullie tips toch al heel veel gevonden op het internet in diverse fora en sites over elektronica.
Om dan even in te gaan op de reactie van efl045, als het NIET mag, waarom is er dan zoveel over te vinden. Ik kan mij niet voorstellen dat al deze mensen de reglementen zomaar aan hun laars lappen.
Laten we deze, ik zal het gedachten wisseling noemen, niet op de spits drijven. Ik wil er wel iets uit leren, dus hou het eenvoudig. Ik dacht dat een aarding in alle gevallen ZEER belangrijk was. Ga trachten het AREI op te zoeken.
Groeten.
Ludo.     
 

Dirky

http://www.epc-platform.be/files/arei-beknopt-vincotte.pdf

art.245

definitie veiligheidstrafo > o.a. geen aarding aan secundair.


Nu, als ik uit mijn hobbyruimte/werkplaats alles moet weghalen dat niet reglementair is zal er niet veel overschieten...
Wees gewoon voorzichtig!

Michiel

Speelgoedtreintjes horen VERKOCHT te worden met een veiligheidstransformator. En wat we doen in huis tijdens onze vrijetijd is onze verantwoordelijkehied. Jij legt ook spanningen van meer dan 48V op je treintjes. Foei! Ik denk dat met de juiste informatie, en met de gepaste waarschuwing het allemaal we meevalt.

Autos en motoren kunnen allemaal meer dan 120km/u en we willen allemaal wel sneller mogen rijden, en toch rijden de meesten van ons rustig 120km/u zonder GMS tegen het oor, als brave BOB... de omgekeerde wereld. Zo zie je maar... ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bumper

Dirk,
Als ik artikel 245 lees, dan is er toch geen sprake van al of niet verbonden met de aarding.
Men spreekt van het niet beschadigd worden van de transformator door kortsluitingen in het speelgoed. Maar daar dient bijvb bij een Märklin transformator toch de kortsluitbeveiliging die achter de secundaire wikkeling is ingebouwd.
Of zie ik het fout?
Groeten.
Ludo.