Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

sporenplan Boke

Gestart door boke, 10 augustus 2006, 17:49:22 PM

boke

Nog steeds aan 't schilderen...[}:)]

boke

Hallo allemaal,

Volgende week heb ik een weekje verlof en zal ik de laatste kleinigheden afwerken op mijn zolder! [:)] Het heeft allemaal een beetje langer geduurd dan gedacht, maar uiteindelijk zijn de modeltreinen een hobby! En bij mij is het dan toch zo, dat er soms andere zaken voorgaan! [:I] Ondertussen heb ik nog heel veel rondgekeken en ook een paar bevriende modelbouwers buiten dit forum hun gedacht gevraagd! En wat blijkt: zo veel te meer meningen ik vraag, zoveel te meer verschillende idee?n men voorstelt! Ja, na een tijdje weet je het zelf niet meer! [}:)] Ik ga met de interessante tips die ik kreeg proberen rekening te houden en voor de rest... bouwen waar ik zin in heb en wat mogelijk is voor me! Uiteindelijk is het de bedoeling om plezier te beleven in je vrije tijd en als ik dan zelf tevreden ben met het resultaat, daar kan toch niemand problemen mee hebben? Wat ik wel zeker weet, is dat ik zal starten met een basisdeel, dat naargelang de werken en tijd vordert eventueel nog kan worden uitgebreid naar andere hoeken van de hobbykamer! Mijn grootste angst is eigenlijk om aan een groots opgezet plan te beginnen en te moeten vaststellen dat het project nooit tot een goed einde zal komen... Vandaar dat ik kies voor deze werkwijze! Indien ik echt met een probleem zit, zal ik dit in dit draadje kenbaar maken! Maar ik denk dat er al veel problemen opgelost worden in andere draadjes! En via MSM natuurlijk! [;)] Momenteel ben ik aan 't bekijken welk merk van rails ik ga gebruiken! E?nmaal ik die keuze gemaakt heb, kan ik starten. Misschien staan er binnen afzienbare tijd dan ook foto's van mijn baan in dit draadje! [:I]

groetjes,


ERVIN

Hoi Boke, veel succes, en hou op ons de hoogte h?.[;)]

Gerolf

We zijn benieuwd, Bart [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

laat maar komen h? (Grietje) Bart
we kunnen nog altijd iets bijleren door je banenplan.

geremila

Hallo Boke,

Ik begrijp jouw probleem! Soms krijg je zoveel suggesties dat je niet meer weet wat te kiezen.[;)] Maar dat is in ieder geval beter dan niet weten wat te bouwen. knopen doorhakken en eraan beginnen zou ik zeggen.
Veel succes[:)]
groetjes,

Mike

Greg

Boke erg veel succes met je baan, en hou ons op de hoogte [:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

boke

citaat:
Geplaatst door geremila

Hallo Boke,

Ik begrijp jouw probleem! Soms krijg je zoveel suggesties dat je niet meer weet wat te kiezen.[;)] Maar dat is in ieder geval beter dan niet weten wat te bouwen. knopen doorhakken en eraan beginnen zou ik zeggen.
Veel succes[:)]



Je slaat de nagel op de kop! Ik ga er aan beginnen en uiteindelijk is het belangrijkste dat ik ermee tevreden ben! Ik laat iets van me horen bij gelegenheid!

Groetjes,


boke

Hallo allemaal,

De voorbije tijd heb ik gebruikt om de laatste werkjes uit te voeren:  voor het raam is een Luxaflex bevestigd zodat de zonnestralen kunnen geweerd worden van de toekomstige modelbaan! [:I] Tussen de radiator en de schouw heb ik een werkblad geplaatst waar ik al zittend een beetje kan knutselen. Achter de deur is er een werkblad op 90 cm hoogte: daarop kan ik eventueel (een) machine(s) plaatsen... Ik weet wel dat alles niet zo groot is, maar als er alleen datgene staat wat ik op dat moment nodig heb, zal er waarschijnlijk nog plaats over zijn! Daarstraks heb ik trouwens nog een leuke gelezen: "Ordelijke mensen zijn te lui om dingen te zoeken" [;)]! Het belangrijkste met betrekking tot de modeltreinen zelf: ik heb definitief de knoop doorgehakt voor wat betreft de keuze rails: ik ga gebruik maken van Tillig Elite code 83. De enkele stukken oudere Roco-lines met ballastbed die ik bezit en die niet meer gemaakt worden, zullen niet gebruikt worden! Ik ga zelf het ballastbed maken! Als ik hier de foto's zie van sommigen, is dit toch meer realistisch! Van een vriend heb ik een plan gekregen, dat me wel aanstaat. De hoofdlijn in het plan is heel eenvoudig: gewoon een ovaal met in het midden een opening waarin je kunt staan. Aan de binnenkant van dit ovaal is een achtergrondplaat (niet volledig rond, maar U-vormig). Achter deze achtergrondplaat bevindt zich het schaduwstation waar je dus bijkan door in de opening van het ovaal te gaan staan. Heel eenvoudig als je het ziet... Het zichtbare gedeelte kan je naar believe enkel- of dubbelsporig maken en op beide rechte delen van het ovaal kan je dan een thema maken (bv. station & klein industriegebied). Wat me vooral aanstaat bij dit systeem is het vermijden van hellingen naar het schaduwstation, de beperkte oppervlakte dat je moet aankleden en de mogelijkheid om met lange treinen te rijden/weg te zetten... Veel kans dat het definiteve plan iets in die richting zal worden... [:I]. Het enige minpunt is dat er nergens de mogelijkheid bestaat om treinen te keren. Maar indien er nog plaats over is naast het ovaal is daar vlug een keerlus bijgeplaatst! [;)] Ook een eventueel locdepot kan waarschijnlijk wel links of rechts bijgeplaatst worden!  

Groeten,


boke

Hallo allemaal,

Ook ik heb, zoals Havoc in een ander draadje schrijft, het forum even minder bezocht daar er soms toch nogal scherp gereageerd wordt als er meningsverschillen zijn. Ik heb daar in het verleden nog al eens op gereageerd: spijtig dat dit voorvalt. [}:)] Uiteindelijk zijn we toch maar met een vrije tijdsbesteding bezig die iedereen op zijn manier probeert uit te oefenen en waar alleen het volgende telt: als je er zelf mee tevreden ben, is het goed! [;)] Tips van anderen zijn zeker welkom, maar uiteindelijk ben je 't zelf die beslist wat je met die tips zal doen! [:I]
Nu even naar mijn baan. Alles verloopt trager dan gedacht. Het uittekenen van een baan heb ik opgegeven. [:0]. Ik ben van een gans ander principe vertrokken, nl. eerst de onderbouw bouwen op de beschikbare plaats. Daarna zien we wel wat er mogelijk is (ruimte, financieel en... goesting [;)]).
Verder evolueer ik steeds meer naar een baan met een beperkt aantal sporen. Liever klein en fijn, dan groots bedacht maar nooit echt af! [;)] Mijn onderbouw bestaat uit vier bakken (vaste modules) van 120 cm op 100 cm die tegen mekaar geplaatst worden. Zo beschik ik over een lengte van 4m80. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst nog zulke vier modules maak zodat ik ook aan de andere kant van de zolder een lengte heb van 4m80. Deze twee rijen modules zullen op de kop met elkaar verbonden worden zodat er eigenlijk een groot ovaal ontstaat waarin ik nog in 't midden kan staan. Het systeem dat ik dus gebruik is eigenlijk een module systeem maar niet met de bedoeling om de modules later nog van elkaar te halen... Op de ene rij modules plan ik een (dubbelsporig) station, de andere een enkel industrieel spoorlijntje met de nodige aftakkingen naar de industrie. De diepte van de modules (zichtbare deel) zal maximum 65 cm diep zijn. Zo hoef ik ook geen grootse landschappen aan te kleden. Op deze afstand ook (65 cm) staan hogere poten waartegen ik de achtergrond plaat kan bevestigen. Achter deze achtergrondplaten (de overblijvende 30 ? 35 cm) komt het schaduwstation. De poten van de onderbouw heb ik 115 cm hoog gemaakt. Mij leek deze (minimum) hoogte ideaal.


doomslu

Boke, twee opmerkingen :

- liever klein en fijn... vind ik een zeer gezond uitgangspunt. [;)]

- Het uittekenen van een baan heb ik opgegeven. . Ik ben van een gans ander principe vertrokken, nl. eerst de onderbouw bouwen op de beschikbare plaats. Hier zou ik toch mee oppassen. Het reli?f van jouw landschap zou je toch al op plan moeten hebben alvorens je daar aan begint.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

boke

Luc,

Bedankt voor de tip. Het is wel mijn bedoeling om de baan zo vlak mogelijk te houden. Waarschijnlijk ga ik op de achtergrond wat rangeersporen hoger leggen (2 ? 3 cm) om wat reli?f te hebben maar de hoofdbaan probeer ik zo vlak mogelijk te houden. Dat spaart weeral een heel deel kopzorgen [;)]

Waar ik wel enige tijd achter aan het zoeken geweest ben, zijn de verstelbare pootjes waarmee je de modules mooi horizontaal kan afregelen. In de gewone winkels vond ik alleen mooie exemplaren die dan per twee verpakt zaten. Wanneer je er een 40-tal nodig hebt, zou dit een kostelijke grap worden. Bij een ijzerhandelaar in Mol heb ik "inschroefmoeren" gevonden. Voor ongeveer een 0,50 ? per poot ben ik gesteld. [;)]



boke

Hallo allemaal,

Als ik sommige projecten van anderen hier op het forum volg, schaam ik me dat het bij mij allemaal zo'n vaart niet gaat... Maar ja, de ??n heeft al wat meer tijd dan de andere en ook het gezinsleven neemt bij mij heel wat tijd in beslag... Maar uiteindelijk speelt de snelheid waarmee mijn baan af geraakt (hoeft ze ooit volledig "af" te zijn [?]) geen rol. Als ik me maar amuseer... [;)]
Ondertussen ben ik wel aan het bouwen geraakt. Tot nu toe heb ik zeker geen spijt van de methode die ik gekozen heb: eerst de draagstructuur maken waarop dan het sporenplan rechtstreeks uitgetekend wordt. Je kan het vergelijken met modulebouw, maar dan niet gemaakt om later nog te verplaatsen. Zo heb ik momenteel 4 delen klaar, van 1m20 op 1m03. Op dit deel zal het stationsgedeelte (dubbelsporig) gemaakt worden en beschik ik momenteel over een lengte van 4m80 maar dit kan ik zeker nog met 70 cm verlengen en dan kom ik dus uit op een nuttige lengte van een dikke 5 meter. [^] De poten van de modelbaan zijn 115 cm hoog. Het is mijn bedoeling om de ruimte onder de baan achteraf te benutten als opbergruimte. De breedte van 1m03 wordt opgedeeld in twee delen.  Het voorste deel (60cm) is zichtbaar en dit deel zal dan ook aangekleed worden. Achter die 60 cm bevinden zich houtbalken waartegen de achtergrond bevestigd wordt. Op het achterste deel komt het schaduwstation. Evenlang als de voorkant dus... De komende weken ga ik nog modules bouwen voor een tweede rij die evenwijdig komt te staan met diegene die er nu al staan, echter met de nodige ruimte tussen zodat ik nog aan mijn schaduwstations kan. Deze laatste modules zullen wel smaller zijn dan de eerste reeks zodat alles nog goed bereikbaar blijft... Het uiteindelijke doel is een zichtbaar baan gedeelte te hebben van 2 x 5,5 m met een maximum breedte van 60 cm... De tweede rij modules zijn voorbestemd voor een enkelsporig lijntje waaraan wat industri?le en/of militaire activiteiten gelegen zijn. Ook op de achterkant van deze modules zal een beetje plaats zijn voor een kleiner schaduwstation... de bedoeling is dus om treinen vanuit het stationsgedeelte te laten vertrekken naar het industri?le gedeelte. Reizigerstreinen zullen in principe niet passeren langs het industriegedeelte maar steeds via het schaduwstation. Maar de reizigerstreinen zijn eigenlijk niet echt mijn ding. Ik heb in het verleden hoofdzakelijk goederenwagons gekocht...
Waarop ik al bespaard heb: ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om toch het stationsgedeelte te voorzien van bovenleiding, zodat mijn in de minderheid zijnde elektrische locs door een realistisch landschap zouden rijden. Dit ga ik zeker niet doen. Ik houd me bij dieseltractie. En mijn paar rijvaardige elektrische locs (2021 en 2024) zullen het zonder bovenleiding moeten doen... [B)][:I]

Even een praktisch vraagje. Onder de sporen voorzie ik kurk voor het ballastbed. Zou het nuttig kunnen zijn gans het zichtbare deel van kurk te voorzien en waar de sporen liggen een dubbel laagje dus. Mijn bedoeling is achteraf met speldjes de preiser-bevolking te kunnen prikken in de kurk... Een soort prikbord dus... Heeft er iemand ervaring mee? [?]  


ysbeer

Kijk aan zo een doordacht idee heb je wat,ik zou zeggen tegen alle zoekers naar (ja naar wat eigenlijk)ga ook zo te werk.
Denken,proberen en gericht vragen dan kom je er wel.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door boke
Zou het nuttig kunnen zijn gans het zichtbare deel van kurk te voorzien en waar de sporen liggen een dubbel laagje dus. Mijn bedoeling is achteraf met speldjes de preiser-bevolking te kunnen prikken in de kurk... Een soort prikbord dus... Heeft er iemand ervaring mee? [?]
Geen ervaring, maar wel een bedenking:
Het bovendeel van je scenery (straat, stoep) zal je toch "harder" moeten uitvoeren dan in kurk. Geschilderde kurk lijkt me immers niet realistisch.
Als je dan een hardere toplaag hebt, zal je toch gaatjes moeten boren om die speldjes door te prikken. En als je dan toch moet boren hoeft de ondergrond geen kurk te zijn...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw