Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

sporenplan Boke

Gestart door boke, 10 augustus 2006, 17:49:22 PM

Gerolf

Een poging tot sporenplan:



Wat uitleg erbij:
Het geheel is een dubbelsporige hoofdlijn met twee rangeeraansluitingen, waar op hun beurt een elektriciteitscentrale en een kolenmijn aansluit. Doorheen een achtergrondplaat (blauw) over de baan kan een trein lege wagens afzetten aan de koolmijn en volle ophalen. Aan de elektriciteitscentrale gebeurt dan het omgekeerde.
De dubbelsporige hoofd lijn mondt via twee klimspiralen met 25cm hoogteverschil (bruin) uit op een keercirkel (oranje) die verder aansluiting geeft op een schaduwstation (oranje). Via die keercirkel kunnen trein "keren" op de hoofdbaan (zoals bij een hondebeen-baan), maar ook gewoon doorrijden of naar het schaduwstation rijden.
Een locdepot hoort er ook bij. Boke vroeg om diesel, dus de draaischijf hoeft eigenlijk niet per s?.

Allez, en nu de anderen ... [:o)] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Allez, en nu de anderen ... [:o)] [;)]


Is dit nog voor verbetering vatbaar ? Hoe doet ge dat? Ik heb er 3 jaar over gedaan om een plan te tekenen voor mijn baan dat ik min of meer acceptabel vond. Jij doet dat op enkele dagen. Proficiat.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Ja maar,onze Gerolf is dan ook  gene simpele hoor,geen uitdaging is hem te veel.[;)]

Gerolf

Merci hoor, jongens, maar zou het niet leuk zijn voor Boke als er wat andere idee?n bijkwamen?
Ik denk ?cht wel dat er met die ruimte nog andere ?n betere oplossingen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Ervin, oppassen de Gerolf zijn vrouw zegt nu al dat de kolmaat van zijn hemden veel groter is dan vroeger. [:D] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Nonkelronnie

ik zou wel een plan willen tekenen voor je, maar zit nu in 2e zit en das nu even prioritair

Gerolf

@ johnny: dat bovenste knopje doe ik al jaren niet meer dicht [:D]
@ nonkeltje: sterkte met "den blok", man!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
@ nonkeltje: sterkte met "den blok", man!



thx Gerolf

boke

Hallo allemaal,

Terug van een weekje afwezig te zijn geweest... en ondertussen heeft Gerolf blijkbaar niet stilgezeten! Bij sommigen gaat het plannen toch vrij snel! Maar dat zal wel nodig zijn om elke maand een tijdschrift vol te krijgen [;)]! Zelf ben ik thuis ook een beetje aan 't tekenen geweest en vooral aan 't denken! En ondertussen ben ik er bijna zeker van dat het plannen ??n van de moeilijkste zaken zal zijn bij het maken van een baan! Enerzijds heb je de beperkingen van de ruimte en anderzijds ben je al een beetje afhankelijk van de onderdelen die je in het verleden al hebt aangeschaft! En dan komt het natuurlijk erop aan om zo creatief en origineel mogelijk iets te bedenken!
Wat het plan van Gerolf betreft, lijkt me dit een zeer mooi en gevarieerd plan! Bedankt, Gerolf! Maar mijn eerste reactie toen ik het zag was iets van "hoe moet ik zoiets in elkaar gaan timmeren" [:I]! Is dit niet wat te ingewikkeld voor mij [?]. De baan waaraan ik ga beginnen is mijn eerste en zelf had ik wel iets eenvoudigers voor ogen! Vooral het oranje gedeelte met dat cirkelvormige gedeelte, daar krijg ik geen zicht op of ik daarmee in de problemen ga komen met de beruchte keerlussen in het twee-railsysteem! Ik weet dat ik nu moet opletten wat ik schrijf om weer geen reacties uit te lokken voor of tegen gelijkstroom/wisselstroom! Het materiaal dat ik liggen heb, is nu ??nmaal voor DC en daar zal ik het dus mee doen! Wel heb ik de voorkeur gegeven voor digitaal rijden... Maar voor de wissels en seinen geef ik momenteel toch ook nog de voorkeur om deze zelf te bedienen! Ik vind dat ik zelf ook nog iets moet kunnen doen als mijn treinen gaan rijden...
Om nu terug te gaan naar het plan: het idee om treinen al dan niet te kunnen keren of parkeren [;)], is wel knap gevonden! En zoveel te meer ik het plan bekijk, zoveel te meer mogelijkheden ontdek ik erin! De enige opmerking die ik heb is dat de baan precies nogal veel bochten heeft waardoor bij ontkoppelen/koppelen van wagens en locs toch wel een helpend handje nodig is! Of zie ik dat verkeerd?
Wat me niet duidelijk is op het plan, is het traject dat in zwarte stippellijnen is aangeduid. Is het de bedoeling dat de treinen door de achtergrondplaat rijden [?]
Verder nog een opmerking over het thema. Het voorbeeld van Gerolf is een koolmijn en elektriciteitscentrale. Maar met de nodige creativiteit kan op deze baan elke combinatie van sectoren in aanmerking komen! Als er maar geladen en gelost kan worden [:)]!

Wat de plaats van de baan op zolder betreft, zal de ruimte gebruikt worden die Gerolf ook gebruikt heeft: bij het raam kunnen, lijkt me handiger dan dat er (ook al is het maar een enkelsporig traject) iets voor staat! Zo denk ik ook over de radiators! Ook daarrond zal ik proberen om wat vrije ruimte te hebben! Door dit alles is het noodzakelijk om via ??n zijde van de ruimte naar het raam te kunnen gaan... Juist zoals Gerolf het ingetekend heeft. Hierdoor blijft ??n zijde van de bergruimte gemakkelijk toegankelijk, wat ook voor de andere gezinsleden toch handig is! Hier zitten we dus duidelijk op dezelfde golflengte, Gerolf! Verder was ik nog niet geraakt [}:)]!
Tot zover mijn eerste reactie: tips en suggesties blijven welkom in mijn draadje!

Groetjes,


Gerolf

citaat:
Geplaatst door bokemijn eerste reactie toen ik het zag was iets van "hoe moet ik zoiets in elkaar gaan timmeren" [:I]! Is dit niet wat te ingewikkeld voor mij [?]
Ik heb geen idee van je timmerkunst. met een open-raammethode kan je echter v??l bereiken
citaat:
Vooral het oranje gedeelte met dat cirkelvormige gedeelte, daar krijg ik geen zicht op of ik daarmee in de problemen ga komen met de beruchte keerlussen in het twee-railsysteem!
Nee, geen keerlusprobleem: als je goed kijkt zie je dat je terugkomt op het tegenspoor
citaat:
...precies nogal veel bochten heeft waardoor bij ontkoppelen/koppelen van wagens en locs toch wel een helpend handje nodig is! Of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je een punt. als je echter een stukje quasi-rechte rail plaatst op plekken waar er gekoppeld wordt (bij de wissels dus), is er geen probleem meer.
citaat:
Wat me niet duidelijk is op het plan, is het traject dat in zwarte stippellijnen is aangeduid. Is het de bedoeling dat de treinen door de achtergrondplaat rijden [?]
Inderdaad. Echter geen treinen, maar enkel de afgekoppelde wagons. Die worden aan de andere zijde weer aangekoppeld
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

@ Gerolf: bedankt voor je reactie... Hetgeen waarmee ik momenteel bezig ben, is te bekijken wat ik van jouw plan kan overnemen in hetgeen ik zelf in gedachten had! Met het reeds aangekochte materiaal zal ik nooit het thema koolmijn/electriciteitscentrale kunnen maken! Maar zoals reeds gezegd, lijkt het me een baan met vele mogelijkheden!
Aangezien het momenteel nogal een drukke periode is op het werk (de verkiezingen van oktober zijn weer in aantocht [}:)]), heb ik niet meer tijd om momenteel verder te reageren! Ik laat iets van me horen in rustiger tijden [;)]!

Groetjes,


boke

Hallo allemaal,

De voorbije weken ben ik thuis ook nog eens aan 't denken/plannen geweest en ben ik nog eens de oude MSM-nummers aan het doorbladeren geweest op zoek naar voorbeelden! Nu wil het toch wel lukken dat in MSM nr. 7, op blz. 22 een heel eenvoudige modelbaan beschreven staat met het principe van een dubbelzijdige achtergrond in het midden van de baan, eigenlijk hetzelfde als Gerolf toegepast heeft in hoger vermeld plan! Wanneer ik nu alles eens op een rijtje zet (reeds aangekocht materiaal, beschikbare ruimte, geen te ingewikkelde baan,...) ben ik iets aan 't plannen dat een kruising wordt tussen het voorstel van Gerolf en het eenvoudige plan van MSM nr. 7. Aan de ene kant zou ik een station bouwen, aan de andere kant industrie! Het hoofdtraject zou ik wel dubbelsporig maken en zowel aan de stationskant als aan de kant van de industrie wil ik wat rangeersporen voorzien, zodat er voldoende speelmogelijkheden zijn! Indien ik de beide kanten vrij smal hou (ik dacht aan 80cm), kan ik gebruik maken van een totale oppervlakte van 1m60 op ongeveer 5m. Om de baan nog verder uit te breiden, dacht ik om aan de kant van de industrie een enkelsporig nevenlijntje te laten stijgen en dit via een brug op 1 hoog de dubbelsporige hoofdlijn aan de kant van het station te laten kruisen. Dit zou toekomen op een uitbreiding van de baan, gelegen naast de bovenvermelde hoofdbaan! Deze uitbreiding zou dan als thema een militair domein hebben, daar ik al enkele wagons bezit met zulke ladingen! Ik moet nog eens bekijken of ik voldoende ruimte over heb om onder dit militair domein een schaduwstation te voorzien! Dit zou het voordeel hebben dat het schaduwstation op dezelfde hoogte ligt als de hoofdbaan en ik dus geen ruimte moet voorzien voor hellingen naar het schaduwstation! Lijkt me eenvoudiger om te bouwen en om wissels ondergronds aan te sluiten! [;)] Wat denken jullie hiervan? Alvast bedankt voor reacties!


Tom

Klint indrukwekken. [^]
Laat zeker eens wat zien als je iets op papier hebt (of tegenwoordig computer [:D]) ik ben benieuwd. [;)]
Tom

Gerolf

Klinkt goed, Boke. Laat eens zien?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Gerolf en Tom,

Ik beloof om bij gelegenheid eens iets te laten zien maar zoals jullie ondertussen al weten zijn moderne PC- en internettoestanden thuis nog niet aan mij besteed! Dit komt nog wel hoor, maar wanneer? [}:)] Ondertussen behelp ik me met pen en papier om iets te tekenen en zonder scanner is het dan weer een probleem om dit op het forum te plaatsen! Maar zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik het hier plaatsen! Deze week sta ik - zoals jullie kunnen zien - met de nachtshift. Mijn zolder is zo goed als klaar op het schilderen na! Dit hoop ik te doen tijdens een weekje vrij dat ik gepland heb begin december! Ik hoop begin 2007 aan de modelbaan te kunnen starten! [^]
Wat ik wel moeilijk vind aan het plannen is om in deze fase ook het budget onder controle te kunnen houden! Alles is zo getekend, maar als je dan ga kijken hoeveel wissels je nodig hebt, is dit soms al een rede om een maagdelijk wit blaadje te nemen en... opnieuw te beginnen! Vandaar ben ik eigenlijk ook aan het bekijken of het niet mogelijk is om te starten met een basisgedeelte waar na verloop van tijd bijgebouwd kan worden!
Een ander probleempje waar ik ook nog niet uit ben, is de rails die ik ga gebruiken. Ik heb hierover ooit eens een draadje gestart (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=453&SearchTerms=rocoline) maar ondertussen is dus dit railsysteem niet meer verkrijgbaar! De reeds aangekochte rails (niet zo veel) zou ik willen gebruiken in ofwel de onzichtbare baangedeelten of wel op de uitbreidingen aan de hoofdbaan! Ondertussen ben ik toch voorstaander om rails zonder ballastbed te gebruiken. Vooral "het na enkele jaren niet meer verkrijgbaar zijn van" weerhoud me ervan om door te gaan met rails met ballastbed! Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen zeker [:D]? En rechtuit gezegd: als ik zie wat sommige forumleden presteren m.b.t. hun ballastbed, zou ik dit ook wel willen proberen! Ik denk dan vooral aan de baan van Erwin: hoeveel meters ballast zou die moeten leggen? Indien ik kies voor rails zonder ballast, gaat mijn voorkeur uit naar Rocoline! Wordt vervolgd...

Groeten,