Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

sporenplan Boke

Gestart door boke, 10 augustus 2006, 17:49:22 PM

boke

Zoals Nonkelronny voorstelde in het draadje "kopbrekers" van Sven, begin ik hier een draadje waar iedereen zijn ideetjes kan plaatsen voor mijn ontwerp! Ik zou zeggen... ga je gang maar!
Alvast bedankt!



Gerolf

Even je vraag hier herhaald, zodat het voor alle lezers duidelijk is:
citaat:
Ondertussen heb ik terug een beetje tijd gevonden en is mijn hobbykamer (zolder) zo goed als klaar om aan een modelbaan te beginnen! Enkel nog schilderen... Ik begin dus ook met "kopbrekers" te zitten! Wie wil er met me mee denken? De grond oppervlakte van de zolder is 8 meter op 4,5 meter onder een dak met een hellingsgraad van 45?! De bruikbare oppervlakte is dus ongeveer 6,20 meter (afhankelijk van de hoogte waarop ik bouw) op een 4m40! Zelf had ik gedacht aan een u-vormige baan waarbij de beide beentjes van de "u" onder de beide dakhellingen komen en de onderkant van de "u" tegen de buitengevel! In het midden van deze buitengevel bevindt zich wel een raam met een radiator eronder! Aan de openkant van de "u" bevindt zich de toegangsdeur, nog een radiator en de schouw waardoor er tussen de schouw en de zijgevel maar ongeveer 3m90 overblijft i.p.v. de hogervermelde 4m40! Voor sommigen zal deze oppervlakte wel te klein zijn, maar ik denk dat er ook vele zijn die het met veel minder moeten doen! Met deze oppervlakte ben ik in iedergeval tevreden! Wat ik wil: een Belgische baan, diesel, vooral goederentreinen, geen overvloed aan sporen, maar ook veel aandacht voor landschapsbouw en heel wat speel/rangeermogelijkheden!
Op het eerste gezicht lijk je ruimte genoeg te hebben. Is het echter niet mogelijk om een tekening van je ruimte te plaatsen? dat is voor velen, waaronder mezelf, een stuk eenvoudiger dan tekst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Hallo Gerolf,

Bedankt voor je reactie en het herhalen van de tekst! Een tekening plaatsen is moeilijk daar ik thuis (nog) niet over internet beschik en ook geen kaas gegeten heb om tekeningen te maken met een PC [}:)]! Het Forum volg ik in de rustige uurtjes op het werk [:I]! Maar moest iemand er aan uit kunnen en een tekening kunnen plaatsen, doe maar [^]!


Gerolf

Ik heb even iets geprobeerd vanuit je tekst:

Ik kon niet zeker afleiden waar je raam, radiators, schouw en toegangsdeur staan. Afgaande op veronderstellingen kwam ik tot de groene ruimte, die beschikbaar kan zijn voor je baan.
Zeg maar wat er gecorrigeerd moet worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Amaai... Gerolf! Dat is sneller getekend met de PC dan ik kan tekenen met een potlood! Je analyse van mijn beschrijving is bijna perfect! Zo ziet het er inderdaad uit! Alleen de deur en schouw van plaats verwisselen en vlak naast mekaar plaatsen. Hiervan had ik geen melding gemaakt in mijn beschrijving omdat deze ruimte toch niet kan gebruikt worden voor de modelbaan! Tussen de radiator en de schouw (recht tegenover het raam dus), is er een toegansdeurtje (deur +/- 1m40 hoog) - maar een verdieping hoger gelegen - voorzien om onze overgebleven bergzolder te bereiken! Deze bevindt zich dus bijna in de nok van ons dak! Ik kan daar juist nog rechtstaan [^]! Om daar naartoe te gaan moet ik een ladder kunnen plaatsen tussen schouw en radiator! Verder nog een opmerking: de groene rechterkant van je tekening moet dus smaller worden maar kan doorlopen tot tegen de muur! (juist naast de deur dus)! Ik ga thuis eens alles opmeten en je de juiste maten doorgeven, maar daarvoor zit ik nu op de verkeerde plaats natuurlijk [:)]!

boke

Deze voormiddag ben ik eens aan 't meten geweest! De tekening van Gerolf is dus bruikbaar als basis mits een paar kleine aanpassingen! Ik hoop dat ik alles duidelijk kan beschrijven. Aangezien ik geen idee heb van de nauwkeurigheid van de schaal waarop Gerolf getekend heeft, geef ik de maten tot op een paar centimeters weer! Maar ik neem aan dat het nu ook niet zal aankomen op ??n centimeter!
Daar gaan we:
Alles is vanop de grond gemeten!
De lengte van de zolder is 8m36, de breedte is 4m46.
Het zolderraam zit in het midden van de zijgevel (onderzijde tekening) en is 1m10 breed! Indien ik dit open zet (poetsen af en toe [}:)]) komt het raam zelf nog 92 cm naar binnen!
Voor beide radiators moet je een breedte van 1m30 en een dikte van 20 cm voorzien. De raamradiator staat dus ook in het midden van de zijgevel, de andere op 2m20 van de linker bovenhoek (steeds verdergaan op de tekening van Gerolf).
De deur staat op 2m25 uit de rechterbovenhoek en heeft een totale breedte van 1m17! Aansluitend links naast de deur staat de schouw en heeft een breedte van 83 cm (55 cm dik) (deur en schouw moeten  nog van plaats gewisseld worden op de huidige tekening van Gerolf)! Tussen schouw en radiator heb ik dus nog een kleine meter over!
Andere belangrijke afmetingen zijn de lichtgrijze vlakken op de tekening! Die bevinden zich beiden onder de dakhelling (45?) en moeten 90 cm breed zijn! voorbij de 90 cm, ben je dus ook voorbij de eerste gording en heb ik een bruikbare hoogte van 1m20! De volgende gording bevindt zich op een hoogte waar ik reeds onderdoor kan lopen zonder mijn hoofd te stoten[^]! Wel gaan die beide grijze vlakken dienst doen als bergruimte! In eerste instantie had ik gedacht om alles af te sluiten met schuifdeurtjes, maar aangezien hiervoor ook veel timmerwerk nodig is, heb ik gekozen voor het systeem van grote plastic opbergkoffers op wieltjes! Deze moeten dan onder de modelbaan kunnen doorrijden naar een open plaats op zolder! Dit leek me handiger en... geen timmerwerk [;)]!
Door deze afmetingen kan de modelbaan doorlopen tot tegen het overgebleven stukje muur naast de deur. De breedte van de modelbaan kan op die plaats maximum 1m35 zijn. zelf had ik al eens gedacht dat dit de ideale plaats zou zijn voor een klein locdepot! Verder wil ik nog opmerken dat de modelbaan indien ze (bijna) tegen de dakhelling geplaatst wordt niet meer bereikbaar is langs de achterkant! Vandaar dat ik dacht om een smallere baan te voorzien! De zolder is in het midden 4m50 hoog en zoals reeds gemeld is er in de muur tussen de schouw en radiator een toegangsdeur voorzien op een hoogte van 2m60 naar een kleine bergzolder (vrij hoog gelegen in de nok!) hiervoor moet ik een ladder kunnen plaatsen tussen radiator en schouw! Hopelijk kunnen jullie een goed beeld vormen van de situatie! Het begint serieus te jeuken bij me om aan "iets" te kunnen beginnen [:p]! Alvast bedankt voor de tips...

Gerolf

Buiten de zwaairichting van deur en raam, komt het denk ik op het volgende neer:



De lichtgroene ruimte duidt bruikbare ruimte aan, maar een vrije doorgang naar het raam is waarschijnlijk wenselijk.
De donkergroene lijnen bakenen een gebied af waar rechtstaan geen probleem is (190cm of hoger)
Het raster geeft 50cm-vakken aan, en start linksboven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Snelle Gerolf... Perfect! Zo ziet het er inderdaad uit! Maar ik denk dat als ik al die ruimte ga gebruiken, het concept niet meer past in mijn budget! Vandaar zal ik wel de voorkeur geven aan minder plaats voor de baan en meer voor de toeschouwers! Wat een luxe zeg, dat ik dit kan schrijven! Verder moet ik trouwens ook aan alles nog aan kunnen... o.a op 1m20 van de boven en onderkant van de tekening en op ongeveer de eerste rasterlijn die ligt aan de "nokkant" naast de 2 groene lijnen zijn er in totaal 4 lichtpunten voorzien! Ik zal daar ooit wel eens een lampje moeten gaan vervangen zeker [}:)]! Ook met zulke zaken wil ik wel proberen rekening te houden!
Wat betreft de zwaairichting van de deur en het raam heb je goed gegokt! Perfect! De start van het plannen is dus voor mij gemaakt! Alvast bedankt!

boke

Als ik zo alles eens overloop, ben ik aan het twijfelen aan de plaats van de lichten. Zij hangen aan de derde gording en dus vermoed ik dat ze nog meer naar het midden van de zolder hangen! Ben ik juist met mijn redenering dat de derde gording ongeveer op 3 x 90 cm geplaatst is langs beide zijden en de verlichting dus in de buurt van de 2de rasterlijn (vanaf groene lijn) hangt i.p.v. de eerste? Ik zal het thuis dus weer eens moeten checken... De 1m20 vanaf de onder- en bovenkant is in ieder geval juist!
Verder heeft er al een bevriend modelspoorder me de tip gegeven om met een heel smal enkelsporig stuk het raam te passeren i.p.v. een staanplaats te voorzien! Maar hieraan twijfel ik dus dat dit praktisch is! Een uitneembaar gedeelte (op wieltjes?) is misschien ook mogelijk [?]!

 



Gerolf

Ik ben blij dat je tevreden bent met de tekening, Boke [;)]
Uiteraard is het hele lichtgroene veld te groot: je hebt loopruimte nodig tussen en/of langs de baan.
Een wegrijdbaar deel aan het raam is zeker mogelijk, mits je vloer stevig is en vlak genoeg ligt. Dit kan zelfs vrij diep zijn.
Je bergruimte onder de onderste gordingen heb je waarschijnlijk ook graag makkelijk bereikbaar.

Twee vragen:
- Heb je een werkruimte in een andere (aanpalende) ruimte of moet je op deze plaats ook nog een werktafel voorzien?
- De totale breedte van je deur vond ik wel enorm (117cm) - Ik neem aan dat het deurgat een stuk smaller is, of ben ik mis?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Gerolf, de deur is inderdaad smaller maar ik heb de stijlen mee gemeten! Je vraag over de werktafel... Hoe groot zou die eigenlijk moeten zijn? Zelf had ik al gedacht om een kleine tafel (werkblad) te voorzien onder de (wegneembare) ladder naar de hogergelegen bergzolder! Ik heb daar in het hoekje naast de schouw een stopcontact! Verder is er in elke hoek van de zolder een stopcontact voorzien (een beetje voor die lichtgrijze vakken dus!) Aangezien ik niet van plan ben om me steeds eenzaam terug te trekken uit mijn gezin en veel op zolder te zitten "prutsen" [:)], zal ik ook beneden wel wat knutselen! Daar hebben we een bureautje voorzien voor de computer! Die wordt daar geplaatst op een werkblad in L-vorm! Veel meer werkblad dan PC natuurlijk. Dus daar kan ik ook wel werken! Vuile werkjes bv. airbrush kan ik in de garage uitvoeren (bevindt zich in de tuin!)

boke

Nog even over de afwerking van de zolder: gans de zolder is gevloerd. Hoe vlak dat is, heb ik nog niet nagezien maar ik neem aan dat daar even goed (of slecht [:D]) gevloerd is als op het gelijkvloers en de 1ste verdieping! In ieder geval: mij lijkt het vlak te zijn!
Ook is er aan het raam een rolluik dat dus moet kunnen neergelaten worden (elke dag [?])! Om dan steeds het deel baan te gaan verrijden is ook niet ideaal! Daarom lijkt je staanplaats op de tekening toch interessanter!
De gemetste muren op de hobbyzolder zijn allemaal bezet! Schilderen [:(!] gaat dus de laatste karwei worden voor de aanvang van de baan!

Groeten en alvast bedankt!


Gerolf

Een kleine werktafel is zo te horen voldoende, en zou daar inderdaad een plaatsje kunnen hebben. Dat rolluik kan je misschien ook elektrisch - op afstand dus - bedienen.
Nu ja, ik heb nog even zitten prutsen met een ander programma dat ik heb ...



En ... lijkt het er wat op?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Knap Gerolf! Welke programma's gebruik je daar toch voor? Je bent er blijkbaar goed mee vertrouwd! Ik moet dringend bijscholen precies, aangezien mijn job computeroperator is! Maar ja... produktie opvolgen op een mainframe is iets heel anders dan tekenen op een PC [;)]...
De beide radiators zijn wel hoger, het vensterschap onder het raam komt ongeveer op borsthoogte! Ik zal het thuis ook eens meten... En ik denk (ben bijna zeker dat er 2 gordingen (1 aan elke dakhelling) meer is voorzien! Volgende week heb ik een weekje verlof [^] en zal ik het forum eventjes moeten missen [V]! En als onze toekomstige papa, Sven, nu denkt dat ik een week ga schilderen, is hij ernaast! Mijn vrouw moet namelijk wel gaan werken en ik zorg voor de kindjes! Schilderen? Op blaadjes papier (en er al eens naast) misschien wel... 't Zal thuis voor mij een drukkere week worden dan een werkweek! Op maandag 21 augustus kom ik terug in de nachtshift! Ik ben eens benieuwd wat ik in dit draadje ga lezen! Prettig weekeinde en nogmaals bedankt! En zoals je merkt... ik zal me langzaam haasten met mijn hobby [:)]!

Groetjes,

Gerolf

't Is met 3DsMax gedaan. Animaties zijn dus ook mogelijk [;)]
Het aantal gordingen heeft weinig belang voor je baan, je radiatorhoogte en raamhoogte natuurlijk wel.

Amuseer je met de kindjes thuis. Enneuh, als je tijd hebt tussendoor, neem dan een schetsboek vast [}:)] [;)]
Ik zal intussen ook wat proberen, en anderen hopelijk ook.

Edit: raamhoogte en radiator heb ik intussen "op't gedacht" wat aangepast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw