Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stroomverbruik rollenbank t.o.v. spoorbaan

Gestart door Werner, 27 juni 2017, 22:24:21 PM

Werner

In hoeverre komt het stroomverbruik op een rollenbank overeen met het verbruik op een baan?

Misschien een bizarre vraag.  De H0-baan is in planning, dus voorlopig moet ik het stellen met een stuk spoor van ongeveer 1,5 m. Iedere lok laat ik op de rollenbank rijden. De spanning is DC, met een volt- en ampèremeter kan ik de spanning en stroom meten bij een aantal verschillende spanningen (5, 8 en 12 V).

Als ik het goed gezien heb, dan lijkt het dat een lok op de rollenbank net iets meer spanning vraagt om te beginnen rijden dan op spoor. En ook dat bij hoge spanning (snelheid), de wielen op de rollenbank wel eens durven slippen. Dat slippen zal dan wel invloed hebben op het stroomverbruik.

Een ingereden lok zal veronderstel ik minder stroom vragen; slijtage, stijgingsgraad en aantal getrokken wagens zullen ook een rol spelen.

Hoe dan ook, ik vermoed dat het rollenbank resultaat een goeie indicatie is.  't Lijkt me sterk dat op de baan er plots de helft of het dubbele stroomverbruik gaat zijn. Tot nog toe vragen de meeste loks tussen de 200 en 400 mA bij 12 V.

Heb ik dat juist gezien?
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Freek

de resultaten van je rollenbank gaan je wel een indicatie geven over je verbruik, maar op de rails ga meer of minder stroom verbruiken naargelang de wagons die je verder sleept, of de hellingsgraad, ...

pandur

Het verschil in stroomverbruik tussen een rollentestbank en op de sporen is verwaarloosbaar !
Ook nooit gezien dat de wielen "doorslippen" op de rollen ,
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Gerolf

Citaat van: pandur op 27 juni 2017, 23:52:18 PM
Het verschil in stroomverbruik tussen een rollentestbank en op de sporen is verwaarloosbaar !

Dat denk ik niet: lengte en rolweerstand van de sleep, helling, ... (zoals Freek al eerder schreef)
... tenzij je rollenbank een mechanische weerstand heeft (of simuleert)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

je kan ook je rollenbank uitbreiden met een stuk spoor van een meter of 2 en daar dan je wagons op zetten die je wil gaan trekken.

LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.