Auteur Topic: NMBS draaischijf in HO  (gelezen 2129 keer)

Offline PeterVG

• Forumlid
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
NMBS draaischijf in HO
« Gepost op: 24 juni 2017, 15:55:59 pm »
Momenteel ben ik bezig met de planning van een grensstation op project lijn 41.
Het station zal sterk lijken op Gouvy. Gouvy had de beschikking over een draaischijf.
Op de foto kan je ze zien in 1992 toen ze nog bruikbaar was.

In mijn zoektocht naar een bruikbare draaischijf had ik gedacht aan de draaischijf van Heljan.

Deze heeft echter een draaibrug van 32cm. Veel groter dan de HO versie van Gouvy die afgaande op de foto en de afmetingen van een Type 29 slechts +/- 26cm als draaibrug zou mogen kennen. Aangezien plaats altijd een probleem is in HO ben ik dus op zoek naar een kleinere draaischijf welke in aanmerking zou kunnen komen.
Heeft er iemand een idee welke fabrikant een bruikbare draaischijf in zijn gamma heeft?

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: NMBS draaischijf in HO
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 16:02:13 pm »
In schaal N heeft Peco (UK) een draaischijf met "Europese" afmetingen en allure. Ik vermoed ook in H0. Maar het is een volledig passief ding, in brute plastiek-look. Als je wilt detailleren, motorizeren, laat staan automatiseren, dan heb je er een aardig project aan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 16:11:06 pm »
Inderdaad
Als ik de afmetingen opvraag heeft de Peco draaischijf een brug met een lengte van 30.5cm.
Het zit al beter in de richting maar het uitzicht van de draaischijf is verder verwijderd van een Belgisch exemplaar dan de Heljan versie.
Niet dat ik niet wil aanpassen maar het werk weegt niet op tegen de slechts 1.5cm winst in breedte.
Ik zoek nog iets kleiners, toch bedankt voor het meedenken Michiel.

Offline OlivierV

• Forumlid
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 16:11:47 pm »
In schaal N heeft Peco (UK) een draaischijf met "Europese" afmetingen en allure. Ik vermoed ook in H0. Maar het is een volledig passief ding, in brute plastiek-look. Als je wilt detailleren, motorizeren, laat staan automatiseren, dan heb je er een aardig project aan.
Als je het zo bekijkt, dan kan je er al beter helemaal eentje van 0 af aan bouwen.
Misschien iets meer werk, maar dan is ze volledig naar je zin en allicht ook een pak goedkoper. Motoriseren kan met een Arduino en een stappenmotor, Michiel heeft wel ervaring met zo'n ding. ;)

Het is in ieder geval iets wat ik mezelf ooit nog wel eens een keer zie doen omdat de fabrieksdraaischijven gewoon te duur zijn voor mijn bek.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline eve

• Forumlid
  • Voornaam: Erik
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 16:14:05 pm »
HAPO heeft er een van 26.5 cm (H0 2.1 mm). "Fertigmodell" ca. 500 €.
Dan ben je wel "fertig"...

Erik

Offline marctje

• Forumlid
    • http://users.telenet.be/URHA
  • Voornaam: marc
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2017, 16:26:05 pm »
Kijk eens op de website van Walthers. Die Heljan draaitafel staat ook bij Walthers onder een ander merk en goedkoper. Hier vindt je draaischijven in verschillende afmetingen.
Ga naar https://www.walthers.com/search/category/products/layout/structures/scale/ho-scale/show/20?match=AND&q=turntable hier vindt je genoeg.
Zie wat je interesseert en schrijf dit artikel nummer op, surf dan naar www.RD-hobby.de en kijk wat ze hier kosten, dan heb je geen douane kosten en ze sturen zeer goed en vlug op.
marc

URHA te zien op Mobexpo 2018 te Sint-Niklaas op 21 & 22 april
a world on the other side of the sea

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2017, 16:54:03 pm »
Aha, bedankt voor de alweer heel bruikbare tips.

Bij onze Amerikaanse collegas zie ik vooral heel grote draaischijven. De kleinste is net als die van Peco 30.5cm. Hoe kan het ook anders met de giganten van Amerikaanse stoomlocs die er op gedraaid moeten worden.

De Duitsers van Hapo-bahn hebben net de brug met de afmeting die ik wil. Deze van 26.5cm wordt aangegeven als net bruikbaar voor een type26. Die past dus als gegoten. Dit waren de grootste locs die planmatig tot Gouvy kwamen. Het uitzicht van de draaischijf zit ook wel goed om er iets mooi Belgisch van te maken. Maar de prijs is toch wel overdreven. 480euro voor een exemplaar zonder motor en 524 euro met motor inclusief.
Hier ga ik toch nog even moeten over nadenken hoor want 500 Euro is een flinke hap uit het budget. De draaischijf van Heljan kost maar de helft  :o

Zelfbouw is een optie. Maar ja, mijn project is zo groot als ik alles in zelfbouw ga uitvoeren dan kom ik helaas niet ver.

Offline RD25

• Forumlid
  • ’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’
  • Voornaam: Bernard
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2017, 17:07:29 pm »
Proficiats  ;)

GPS maps
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’

Offline ceuleer

• Forumlid
  • Voornaam: gunter
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2017, 21:29:53 pm »
Deze fleischmann draaitafel kan ik u bezorgen. Nr. 1780 voor H0.

De draaibrug is 29 cm.
De buitenste rand is 34 cm.

Bij interesse, geef maar een seintje.  ;)

Offline vyncky

• Forumlid
    • http://www.lijn-12.be
  • Voornaam: Yannick
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2017, 10:38:02 am »
Peter,

De roco 42615 Draaischijf:

"Lengte platform 253 mm. De minimale hoekverdraaiing is 9°. Er zijn 4 vulstukken van 1°, 3°, 6° en 9°. De draaischijf kan max. 40 railsuitgangen bevatten. De aandrijfmotor werkt op een spanning van 14 AC. De diameter voor inbouw bedraagt 280 mm. De inbouwdiepte bedraagt 50 mm. De buitendiameter van de draaischijf bedraagt 307 mm (zonder railsuitgangen).

Naast de draaischijf bevat deze set een 1 meter lange 5-polige kabel, trafo, stuurapparaat, 8-polige kabel van het stuurapparaat naar de draaischijf."

Lengte platform 25,3cm komt toch dicht bij wat je moet hebben? en is inderdaad de helft van de prijs.
Ze heeft wel wat aanpassingen nodig om ze te verbouwen. Maar dat lukt jouw wel.
Een type26 gaat daar juist op. Ik had ergens een foto maar ik vind ze niet. Zal ze van de week op de club opnieuw maken indien gewenst.

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Offline Cozzy

• Forumlid
    • ailleurs-niverance
  • Voornaam: Tom
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2017, 12:50:18 pm »
Hoi Peter,

Wat ook nog kan is dat je de draaischijf volledig zelf bouwt volgens jouw wensen en dat je een degelijke aandrijving onderplaatst.
Kijk eens op deze site: http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=doelgroep
Valt qua prijs op minder dan de helft van een nieuwe Roco/Fleischmann

Succes met de zoektocht!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2017, 18:28:07 pm »
Hey mannen tof dat jullie allemaal meedenken.

Ik kreeg ook nog volgende tip:
een messing bouwkit voor een NS draaischijf van 20m
aangeboden door MK modelbouwstudio

Komt ook aardig in de buurt.

Helemaal ben ik er nog niet uit. Hoeft ook niet het duurt nog even voor de draaischijf gelegd zal worden.
Voorlopig kan ik verder met de planning van het station.
Ik hou rekening met een Heljan draaischijf. Lijkt naar mijn smaak het meest op een Belgische draaischijf alleen is ze veel te groot.
Maar goed, voor een relatief laag aankoopbedrag kan ik snel verder met de bouw van de baan. Fijne mechaniek in zelfbouw is helemaal mijn ding niet. De hobby moet plezant blijven dus kies ik als noodoplossing voor Heljan met kleine kosmetische aanpassingen.

Liefhebbers kunnen hier fotomateriaal vinden van de draaischijven van Leuven en Treignes

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157685482289345

NMBS Draaischijf Leuven by Pim Van Gestel, on Flickr

Offline Gerolf

• Administrator
  • Forumlid
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2017, 01:16:52 am »
Ik zou gaan voor volledige zelfbouw, Peter. Ik weet zeker dat je dat kan !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline SirGresley

• Forumlid
  • Voornaam: Bert
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Offline Floris

• Forumlid
  • Voornaam: Floris
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2017, 11:20:23 am »
Wat misschien een mogelijkheid is: zelf een mooie kuil en schijf maken, of dat nederlandse ding van MK nemen, en dan recht er onder, onder de baan dus, een kant en klaar gekochte lelijke niet al te dure draaischijf monteren die je alleen voor de aandrijving gebruikt. Hoef je geen heel mechaniek uit te vinden om de schijf op de goede plekken te laten stoppen, de sporen om te polen etc... je maakt gewoon op die onder de baan gebouwde draaischijf een as die door je zelfgemaakte kuil heen steekt en je zelfgemaakte brug draait. Voeding van het spoor op je zelfgemaakte brug gaat gewoon vanaf de spoorstaven van je onderdebaanschijf. De kunst is alleen om te zorgen dat er bijna geen speling tussen onderschijf en bovenschijf is, dat is misschien een probleem...

Andere mogelijkheid, qua zelfbouw maar niet al te moeilijk: ik weet niet hoe het railplan is dat je wilt maken, maar als de schijf alleen gebruikt wordt om een loc te draaien (zo te zien heeft die in gouvy niet veel aansluitingen, misschien zelfs maar 2?) kun je de aandrijving heel simpel houden. hij hoeft dan maar een halve slag te kunnen draaien, ene keer draai je m heen, de volgende keer terug, zegmaar. Je kunt dan gewoon een heel domme aandrijving inbouwen met fysieke stop-blokjes waar ie na een halve slag tegenaan loopt.