ballast voor tuinspoor (G)

Gestart door dani, 22 juni 2017, 11:53:38 AM

dani

iemand tips hieromtrent ?

Ik zat te denken aan van aquarium grint  (medium grof)  maar dat zou wel es duven weg  waaien of wegspoelen met de regen...

Dus ik vermoed dat fixeren de boodschap is .    Zou een oplossing van houtlijm en afwasmiddel in water ook voor buiten werken ?  misschien hogere concentratie lijm gebruiken of  andere lijm (D3 bijvoorbeeld ipv D1) ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Cement als lijm gebruiken (droog mengen, aanbrengen en natsprayen) ?
Wateroplosbare houtlijm is uiteraard uit den boze ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Aquarium grind is perfect. Gebruik ik ook voor schaal 1 (wel wassen en zeven). Het grind kan je bij aveve (boerenbond) kopen in kleine zakjes. Niet elke aveve heeft dit grind in huis. Dus het is even zoeken en bellen.
Volgens mij moet houtlijm lukken. Je hebt de goedkope die oplosbaar is in water en waarmee de steentjes dus ook terug los komen bij regenweer, en je hebt de duurdere die na drogen watervast is. Dus eerst uittesten. Sommige LGB'ers gebruiken compactuna die men in cement doet en soms ook cementlijm wordt genoemd. Ik weet niet of je dit nog kunt kopen.
In elk geval eerst een stukje testen.

Pierre

Aquarium grind is heel goed bruikbaar Dani. Ik heb het ooit gebruikt voor een LGB diorama. Ook buiten bruikbaar.



Gewoon met verdunde houtlijm (50-50 en heeeel weinig afwasmiddel) van de Action gelijmd. Wel even goed kijken of deze waterbestendig is en goed laten drogen.



Ennuh ... een proefstukje voor de zekerheid is natuurlijk altijd handig. :)
Groet Pierre.


Michiel

Ik heb er geen verstand van, en gooi het dus maar in de groep. Hoe bestendig is degelijke lijm tegen mos, schimmel en ander organisme na een paar jaar buiten?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

inderdaad, mijn vermoeden en idee is dus bevestigd :-)

waar voor dank, mannen !!

mos en dergelijke horen er bij hee Michiel.  Hte is "natuurlijke verwering".    Schimmel is uiteraard weer wat anders.

Ik ga het eens proberen met  waterbestendige houtlijm .

Compaktuna heb ik vandaag gekocht in de Hubo, ik had toch een busje nodig voor mijn mortel waarmee ik ga werken voor de "fontainvijver" en de rotsen...    dus ik kan het ook testen .     

dankjulliewel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterVG

Ik heb er ook geen verstand van.
Maar een paar collega modelspoorders uit de buurt hebben in hun tuin een spoor G baan gebouwd. Zij hebben hun ballast gekocht bij de bouwhandel. Gelijmd is hun ballast niet. Heeft geen zin. De kiezels blijven uit zichzelf goed liggen. Aanpassingen aan het spoor kunnen ten allen tijde relatief makkelijk gemaakt worden. Reinigen van het spoor met een bladzuiger gaat makkelijk. De kiezel blijft mooi liggen. Zij werken met een ondergrond van beton onder het spoor

One up on time in the West,dat wil zeggen die tijd voor spelen is weer aan gebroken .vanaf 1 juni tot de stille dagen (het beeltje is niet 100% scherp maar dat mag de fun niet drukken) by peterspoor, on Flickr

Wil je info, klik op de link van de foto en dan kan je contact opnemen met de man via flickrmail.
De op de foto getoonde baan ligt er intussen al zowat 10 jaar.

dani

thanks Peter !

Ik ga sowieso een paar testjes doen, met een paar technieken...

1. losse ballast
2. met houtlijm en water
3. met Compaktuna en water
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

track 29

Ikzelf gebruik al jaren kalksteenslag 2/4 (breuksteen) van het merk COBO
te verkrijgen( lees kopen) bij Gamma!Niet altijd en overal aanwezig.
Heel natuurgetrouw,grijs van kleur en zelfde struktuur als echte ballast nl
puntig,rechthoekig wat de stabiliteit ten goede komt.Aanbrengen zelfde manier
als HO tussen de bielzen beetje aanduwen(door struktuur reeds redelijk vast).
Dit in combinatie met compaktuna(donkere bussen),1/4 water toevoegen
Gebruik dit al jaren op mijn buitenbaan,af en toe beetje biijwerken!

argilla

voor  mijn buiten spoor ( Aristocraft) gebruik ik idd de lijm uit de Action , dit in 2 bussen lijm op 1/2 bus water en 100ml  ( ontsmettings alcohol oppervlakte spanning). Het aquariumgrind komt van bij Gamma (Cobeco fijn grind ).  De ballast is ingedijkt  en af en toe iets bij doen.
Het heeft wel degelijk zin om uw ballastbed te verlijmen. Sommige vogels  zijn zot op het ballastbed om in te dabben. Vandaar "vast lijmen" . Ook in de winter geeft dit geen problemen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

thanls  Marc-Laurent.    ga ik zeker doen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.