Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940

Gestart door keesysquad, 21 juni 2017, 20:57:14 PM

keesysquad

Goedenavond

Kan iemand mij hier helpen aan Treinsamenstellingen van de nmbs tussen de jaren 30 en 40.
Ik kan op het internet niks vinden erover wellicht zijn er hier die mij kunnen helpen


Groeten
Kees

rixke rail

Wat zoek je juist ?
Hkv, Hkm, types Hlv ?
Welke streek ?

Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

keesysquad

Rijtuig samenstellingen voor sneltreinen en of stoptreinen
Rijtuigen type K1 L rijtuigen houten rijtuigen M1 rijtuigen enzovoort alles wat een beetje tussen 1930 en 1940 reed.

Hoop hiermee wat duidelijker te zijn.

Michiel

De jaren '20 en '30' waren hoogtijdagen voor de blokrijtuigen: gesloten treinen met speciaal ontworpen rijtuigen om met een hoge frequentie en hoge snelheid verbindingen te leggen met een aantal provinciehoofdsteden. Blokrijtuigen waren toen symbool voor efficient en snelle verbingen, aangevuld met GCI-treinen voor locale stoptreinen. Volgens mij zijn die blokrijtuigen helemaal uit het geheugen van de Belgische treinliefhebber verdwenen, en zoekt met steeds naar de 1-letter reeksen: m1, m2, k1, L1, ... maar blokrijtuigen?.... jammer.

(Ik zou ze wat-graag op m'n modelbaan zien rijden)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

keesysquad

De bloktreinen zijn mij vrijwel bekent speciaal gebouwde houten rijtuigen meen ik met bijhorend bagage rijtuig ?
Waren voor die bloktreinen speciale locomotieven gesteld of maakte dat niet uit ? De vraag was eigelijk hoe de meeste treinen uit die tijd samengesteld waren hoeveel rijtuigen wat voor soort rijtuigen welke locomotieven werden er gesteld

keesysquad


Michiel

Een foto van een bloktrein uit die periode vind je hieronder. De trein werd meestel door 1 loc, of soms in dubbelspan, getrokken door expresslocomotieven. Foto's heb ik gevonden met ex-Pruisische types 60, 66, en 69, en ook oa de ex-T18, maar veronderstel dat ook locomotieven van Belgische oorsprong hiervoor gebruikt werden (types 7,8,9,10?). De treinen blijken lang, gesloten en in blok van naar schatting rond de 8 rijtuigen. Een bagagerijtuig bestond ook, zie foto.

Maar meer heb ik niet dan wat ik op foto's zie. Ik weet niet of er iets in de literatuur bestaat met uitleg en plannen. Wie heeft hier meer informatie over?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

keesysquad

Zou mooi zijn wat literatuur. Jammer dat er weinig tevinden is over Treinsamenstellingen over Nederlandse treinen is wat meer te vinden. Hoop dat er nog zijn die info hebben ik hoor het graag

keesysquad

Niemand verder informatie over rijtuigen en samenstellingen tussen 1930 en 1940??

Alberke

In de boeken van Max Delie zijn veel foto's van dergelijke samenstellingen te vinden. Waarschijnlijk ook nog heel wat "wapenstilstandsmateriaal" van Duitse oorsprong.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

guy holbrecht

Voor de periode 1930-1940 kan je bijna niet missen. Echt Belgisch zijn slepen met L-rijtuigen (Olaerts, Jocadis, Goover), K1 rijtuigen (Olaerts-OVB) of GCI rijtuigen (Goover). Verder vind je tal van 'verbelgiste' ex Duitse rijtuigen bij de meeste modeltreinfabrikanten. Märklin heeft er, Roco ook, Fleischmann, Piko en wellicht vergeet ik er nog enkele.

keesysquad

Sorry voor de late reactie al die rijtuigen die genoemd worden reden die in een vaste stam zoals a rijtuig 2 b rijtuig en bagage eventueel ? Daar ben ik voornamelijk naar opzoek hoe waren deze treinen allemaal opgebouwd