Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

te veel inspiratie

Gestart door The Railwarrior, 17 juni 2017, 11:53:57 AM

OlivierV

Knappe hobbyruimte.
Mijn eerste insteek zou zijn ook al moet er nog een bureau staan met pc enzo en nog voldoende opslagruimte etc, zou ik toch nog  een mooie baan langs de wanden bouwen met 2 klimspiralen aan elk uiteinde. Dat lijkt misschien overkill, maar wat er nu getekend is, is zoals Michiel schrijft eerder saai dan simpel en tof.

Zelfs met een grote baan langs de randen blijft er veel opslagruimte onder de baan en als je aan je bureau zit kan je naar je treinen kijken die aan je oog voorbij rijden. Wat fijn toch!
+ dan kan ook je hele collectie misschien op de baan. Want en baan waar je telkens moet materiaal op- en af zetten is ook niet ideaal.

Groetjes,
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Citaat van: Michiel op 06 september 2018, 21:51:23 PM
Is het definitief H0? Of toch de twijfel om met schaal 1 in zee te gaan?

Het plan vind ik nog niet ideaal. Sober mag, maar dit plan leunt dichter aan bij "saai", naar mijn gevoel. Te symmetrisch over de hele lijn. vb langs 1 kant van het station heb je de engels wissel, maar langs de ander kant misschien beter een dubbele oversteek met wissels. Een extra kopspoor voor kerend pendelverkeer, maar een echte goederenkoer is niet meer van deze tijd (ik vermoed dat je modern gaat rijden). De bochten rechts en links zouden net iets anders mogen verlopen om een verschil te maken. Er hoeft dus niet veel extra bij, maar het spoorverloop mag wel wat boeiender gemaakt worden.

Achteraan tegen de muur lopen de bochten met een lelijke knik over tot het rechte deel. Ik vermoed dat dit deel overdekt/uit zicht is? En, ik mis ook een respectabel schaduwtation, opdat je een boeiend en gevarieerd treinverkeer kan zien voorbij rijden in je sober station.

Maar hoe dan ook, de ruimte die je nu hebt is werkelijk schitterend!

De bedoeling is inderdaad om modern te rijden, ik zie graag lange treinen en heb mijn inspiratie vooral uit la bosse gehaald. Het gedeelte waar je over spreekt achteraan had ik misschien beter weggelaten maar zoals eerder gezegd zou ik via een daalspiraal naar het schaduwstation gaan met een goeie 10 a 12 sporen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 06 september 2018, 21:54:35 PM
Knappe hobbyruimte.
Mijn eerste insteek zou zijn ook al moet er nog een bureau staan met pc enzo en nog voldoende opslagruimte etc, zou ik toch nog  een mooie baan langs de wanden bouwen met 2 klimspiralen aan elk uiteinde. Dat lijkt misschien overkill, maar wat er nu getekend is, is zoals Michiel schrijft eerder saai dan simpel en tof.

Zelfs met een grote baan langs de randen blijft er veel opslagruimte onder de baan en als je aan je bureau zit kan je naar je treinen kijken die aan je oog voorbij rijden. Wat fijn toch!
+ dan kan ook je hele collectie misschien op de baan. Want en baan waar je telkens moet materiaal op- en af zetten is ook niet ideaal.

Groetjes,

Die denkpiste heb ik ook gevolgd. De kasten zullen 80cm hoog zijn zodat ze ook in dat hoekje passen waar er zich nu wat rommel bevind. Daarop komt het schaduwstation en 30cm hoger begint de onderbouw van de baan zodat de treinen op 120cm zouden rijden. Daardoor verlies ik in dat hoekje nog eens 20cm. Waardoor er daar absoluut niets overblijft om te staan. Ik heb daar immers slechts 130cm tussen de rechte wand en de muur. Ik zou eventueel kunnen zakken maar dan moet ik 30cm zakken op 6 meter tijd... met lange treinen lijkt me dat te veel van het goede
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

efl045

Citaat van: The Railwarrior op 06 september 2018, 22:23:01 PM
Daarop komt het schaduwstation en 30cm hoger begint de onderbouw van de baan zodat de treinen op 120cm zouden rijden.
Je hobbykamer ziet er inderdaad heel mooi uit, daar ben ik het volkomen mee eens, maar ik vrees dat treinen laten rijden op 1m20 hoogte ferm zal tegenvallen onder dat schuin dak met de toch zeer lage opstaande muurtjes. Er moet achter de zichtbare rails toch ook nog een zekere hoogte boven die 1m20 overblijven voor een achterwand... En dan zit je al heel ver binnen je kamer.
En ik kan er van mee spreken, ik heb een gelijkaardige situatie op mijn hobbykamer. 
Ik ben benieuwd hoe jij dat oplost.

Michiel

#19
Een helix zou ik maar als alternatief overwegen. Een helix heeft veel nadelen. Ik heb er twee (bijna noodzakelijk) maar had ik de ruimte zou ik een bijna vlakke baan bouwen: langs een kant uitbeelding en inkleding van het onderwerp (vb station) en de andere kant een schaduwstation ingekleed als een van die kale opstelbundels van Schaarbeek. Een baan rondom langs de muur zou dan ideaal zijn. En anders ben ik steeds meer te vinden voor het "Engels" ontwerp: een brede plaat, met over de lengte een opstaande wand (achtergrond), met vooraan het thema, en achteraan de opstelbundels (het geheel dikwijls opgebouwd uit losse segmenten)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Citaat van: efl045 op 07 september 2018, 09:05:26 AM
Citaat van: The Railwarrior op 06 september 2018, 22:23:01 PM
Daarop komt het schaduwstation en 30cm hoger begint de onderbouw van de baan zodat de treinen op 120cm zouden rijden.
Je hobbykamer ziet er inderdaad heel mooi uit, daar ben ik het volkomen mee eens, maar ik vrees dat treinen laten rijden op 1m20 hoogte ferm zal tegenvallen onder dat schuin dak met de toch zeer lage opstaande muurtjes. Er moet achter de zichtbare rails toch ook nog een zekere hoogte boven die 1m20 overblijven voor een achterwand... En dan zit je al heel ver binnen je kamer.
En ik kan er van mee spreken, ik heb een gelijkaardige situatie op mijn hobbykamer. 
Ik ben benieuwd hoe jij dat oplost.

Het valt enigszins mee. Op 1m20 moet ik 30cm naar binnen komen om voldoende ruimte te hebben. De middelbaar op zich komt dan nog eens 130cm naar binnen toe waarmee je dus 1m60 verliest in de diepte. De wand. Naar boven toe kan dan 60cm hoger zijn en komt tot 1m80. Dus 80cm dieper dan het muurtje en de modelbaan krijgt alzo een diepte van 80cm.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

efl045

Ik had begrepen dat je binnen die 1m60 ook nog moest kunnen lopen, maar nu begrijp ik dat je die 1m60 volledig kunt benutten voor de modelbaan op zich. Maar zoals je het eerst tekende kom je er dan toch niet? Liggen de rails achteraan dan niet te hoog? Want je moet daar toch ook nog de hoogte van de treinen zelf bijtellen bij die 1m20? Of liggen de achterste rails daar al voldoende ver van de schuine wand?
Ik mis en doorsnede met hoogtes om er mij een goed idee van te kunnen vormen.

The Railwarrior

#22
Citaat van: efl045 op 07 september 2018, 09:47:33 AM
Ik had begrepen dat je binnen die 1m60 ook nog moest kunnen lopen, maar nu begrijp ik dat je die 1m60 volledig kunt benutten voor de modelbaan op zich. Maar zoals je het eerst tekende kom je er dan toch niet? Liggen de rails achteraan dan niet te hoog? Want je moet daar toch ook nog de hoogte van de treinen zelf bijtellen bij die 1m20? Of liggen de achterste rails daar al voldoende ver van de schuine wand?
Ik mis en doorsnede met hoogtes om er mij een goed idee van te kunnen vormen.

Daar is reeds rekening mee gehouden, ik het op het smalste punt 2m50 dus nog 90cm over om te lopen. De rails liggen 20cm van de schuine wand. De doorsnede met hoogtes zal ik nog eens uittekenen als ik eens tijd heb. Elk vakje op het plan is 10cm dus 1m40
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Citaat van: Michiel op 07 september 2018, 09:30:58 AM
Een helix zou ik maar als alternatief overwegen. Een helix heeft veel nadelen. Ik heb er twee (bijna noodzakelijk) maar had ik de ruimte zou ik een bijna vlakke baan bouwen: langs een kant uitbeelding en inkleding van het onderwerp (vb station) en de andere kant een schaduwstation ingekleed als een van die kale opstelbundels van Schaarbeek. Een baan rondom langs de muur zou dan ideaal zijn. En anders ben ik steeds meer te vinden voor het "Engels" ontwerp: een brede plaat, met over de lengte een opstaande wand (achtergrond), met vooraan het thema, en achteraan de opstelbundels (het geheel dikwijls opgebouwd uit losse segmenten)

Persoonlijk heb ik dat ook overwogen en eigenlijk prefereer ik dat ook om met een vlakke baan te werken maar het probleem is dat mijn schaduwstation dan compleet onbereikbaar is als er wat misloopt
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Even een paar bedenkingen met een baanplan de kamer rond.  Ik ben zelf het idee wel genegen (heb zelf ooit al wel eens wat uitgetekend.  Maar ik loopt letterlijk en figuurlijk bijna altijd tegen die schuine kant aan.  Ik had dan gedacht om inderdaad een groot schaduwstation te maken maar dan een beetje anders. de ruimte op zich is 6m breed op 7,5m diep, de diepe kant is waar ik nu opteerde om een baan te maken van 6,5m in wezen zou ik dieper kunnen gaan maar dat doen we niet omdat ik het luik naar het verluchtingsysteem toe wil open houden.  Ik behoud mezelf voor om een 10cm onder de baan te reserveren voor wisselaandrijvingen.  Dat maakt dat aangezien de rechte kant 1m hoog is, ik effectief 1m60 zou kunnen gebruiken in de diepte.  1m60 waar ik nooit nog aan kan aan de achterkant als er wat misloopt.  de baan rondom dan. Die loopt achter mijn bureau door en zo rond de kamer, om op de hoek weer terug te keren.  onder de smalle kant heb ik echter slechts 1m30 ruimte tussen de rechte kant en de muur.  Dit wil zeggen -45cm van de kast dat ik nog 85cm over houd, net genoeg om zelf tussendoor te kunnen gaan...  op zich zou dat nog gaan Maar dan krijg je echt wel een erg platte en smalle baan op dit stukje.  een baantje op 40cm kan best en kan ook mooi zijn maar dan moet het al op 30 of 20cm lopen.  Daar heb ik toch enige twijfels over om eerlijk te zijn voor een dubbelsporig baanvak.  het is natuurlijk maar een bedenking die ik maak, je station alleen al is 15cm, dan nog eens 2 parallelle sporen dat geeft al snel een diepte van 25cm zonder ook maar enige scenery of ruimte.  Het voel me dan wat krampachtig aan.  opnieuw corrigeer mij als ik fout zit maar dat is hoe ik het zie en waarom ik van dat idee ben afgestapt.  Voor hetzelfde geld kan ik hier een leuke reden krijgen waarom ik dit idee toch meer genegen ben. Ik sta open voor suggesties :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Even ter illustratie, ik heb het plan opgezocht welk ik gemaakt had voor een baan rondom. persoonlijk was ik hier minder tevreden over, misschien wat te druk. de treinen rijden dan op 90cm hoogte en boven de treinen heb ik nog een opkant van 10cm (dus 20cm vanaf het niveau van het spoor gemeten. Voordelen zijn natuurlijk dat je altijd bij je treinen kan en dat je schaduwstation open en bloot is en zelfs aangekleed word.  Achter het schaduwstation zou een depot komen.



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)