Marklin 5106

Gestart door belair, 09 augustus 2006, 22:03:38 PM

belair

Hallo,
Kan er mij iemand zeggen of de Marklin 5106 de standaard spoor is voor zowel analoog of digitaal? Of is er al een nieuwere versie uitgebracht?
Luc

Jurgen

Hey belair
De 5106 zijn de oude M-rails van M?rklin, die worden niet meer geproduceerd. Nu zijn er de nieuwe C-rails waarvan de art. nrs. met 24xxx beginnen.
Maar er zijn ook K-rails, dat zijn rails zonder ballastbed. Die art. nrs. beginnen met 22xx.
Maar dat heeft niets met analoog of digitaal te maken hoor. Daarvoor dienen de regelapparaten. Je kan analoog gaan met een gewone transfo zoals de 6647, of je kan meteen digitaal gaan met het nieuwe Mobile Station. Daarmee kan je max 10 locs onafhankelijk van elkaar besturen. Nadien kan je uitbreiden met het Central Station waarmee je heel veel locs kan besturen, maar ook seinen, wissels, enz.
Uiteindelijk zou dit alles ook kunnen aangesloten worden op een pc, maar daarvoor zijn de nodige apparaten nog niet ontwikkeld.
Hopelijk heb ik je nu niet met nog meer vragen opgezadeld. Het beste kan je nog steeds naar je plaatselijke handelaar gaan en daar een paar infobrochures gaan halen. Ze zullen je al een heel eind op weg helpen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Of hier vragen natuurlijk

Wim ysbeer

belair

Ik zag de rails staan op ebay en dacht dat ze redelijk goedkoop waren, soms geen ? voor een recht stuk. Daarom de vraag. Dus analoog of digitaal zijn het altijd dezelfde sporen?

n/a

Je kan met alle rails digitaal rijden.

belair

En passen alle rails ook met elkaar? Tussen dezelfde merken en tussen de verschillende merken? Ik wil zeggen Marklin onder Marklin en dan bv Marklin onder Fleischmann of Fleischmann onder Roco.
Luc

Kedeng Kedeng

Marklin kan alleen samen met Marklin,
Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom,
Je kan wel de drie verschillende Marklin rails aan mekaar koppelen.

belair

Dat wilde ik weten, omdat je dan de goedkopere occasie sporen kan gebruiken om een schaduw station te maken, je ziet ze toch niet.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom

Ik kan het weer niet laten[:D]
M?rklin is 3-rail, de anderen 2-rail.
Heeft met wisselstroom of gelijkstroom niks te maken.

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom

Ik kan het weer niet laten[:D]
M?rklin is 3-rail, de anderen 2-rail.
Heeft met wisselstroom of gelijkstroom niks te maken.


Ja je hebt gelijk, dat had ik verkeerd geschreven [:I]

Jurgen

Bij M?rklin bestaan overgangsrails voor de overgang van C- naar K-rails, K- naar M-rails en M- naar C-rails. Daar is dus geen probleem.
Maar die werken dus alleen maar voor de M?rklin-rails.
Met M?rklin heb je ook geen problemen bij het maken van keerlussen. Bij 2-rail heb je dit probleem wel en moet je beetje electronica gebruiken om dat probleem op te lossen.

Ooit, toen ik nog maar een jaar of 9 was, heb ik mijn Lima-rails met de Fleishman-rails van mijn vader gecombineerd. Dit ging mits een paar kleine aanpassingen.

Maar nogmaals, M?rklin-rails kan je alleen maar met M?rklin-rails verbinden. Ik gebruik zelf de C-rails van M?rklin en ik ben daar tevreden over.

Trouwens, het is bijna altijd zo dat iemand je iets aanbeveelt wat hij zelf gebruikt. Dus mensen die 2-rail rijden, raden je aan om dat te kopen. Mensen die M?rklin rijden, raden je aan M?rklin te kopen. Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen". Maar zo is het met alles in het leven h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Trouwens, het is bijna altijd zo dat iemand je iets aanbeveelt wat hij zelf gebruikt.


Dat is niet altijd zo :D Ikzelf rijd 3-rail met C-rails, maar als ik iets aan iemand zou moeten aanraden zou ik nu 2-rail aanraden. Wat voor rails heb ik totaal geen idee van want weet niet veel van 2-rail. Het is niet dat ik niet tevreden ben met mijn 3-rail met C-rails, integendeel zelfs! Maar als ik kon herbeginnen van nul zou ik met 2-rail beginnen denk ik.

DelticPower

Hallo Jurgen
citaat:
Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen". Maar zo is het met alles in het leven h?.[;)]  


Toevallig sprak ik van de week iemand die zei het zelfde over zijn vrouw. Treinen en vrouwen hebben toch veel gemeen.[:D][:D]

Groeten van Jan

Gerolf

citaat:
Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen"
citaat:
Ikzelf rijd 3-rail met C-rails, maar als ik iets aan iemand zou moeten aanraden zou ik nu 2-rail aanraden
Een mooiere illustratie van Jurgen's laatste zin kan ik me niet inbeelden, Anarchy [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

@ Delticpower: LOL, ik had eerlijk gezegd al wel zo'n reactie verwacht hier. [:D]

@ Gerolf: Je ziet, ik heb gelijk h?. [:D]

@ Anarchy: Ik zei dan ook "bijna" h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.