3-dubbele tractie.

Gestart door rixke rail, 09 augustus 2006, 21:08:13 PM

wimmeke

2 t 20 in TS of Dtr mag wel maar is kwestie van vermogenontwikkeling aan beperkingen ontworpen net als 2 t27 en 2 t13

dimi

Een type 20 kan niet in treinschakeling rijden. Vroeger konden deze loc's dat wel maar ze hebben dit terug gewijzigd wegens te groot vermogen en enkele technische problemen die zich voordeden.

rgp

Dag,

Ik dacht dat 20 NOOIT van een treinschakeling voorzien geweest waren.

Roland

mark7758

Dimi kan je vertellen waar je die info vandaan heb?
Ik ben zeer benieuwd.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tufken

Ik denk dat hij dat wel weet, want hij is treinbestuurder
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


mark7758

De reeks 20 was de eerste met Choppers en dat was al een probleem genoeg. En ze dan electrisch koppelen? Ben gewoon zeer benieuwd.
Technisch is het zeker mogelijk geweest.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

wimmeke

Te FNC rijden we daar niet mee , maar hen die het intresseerd.
Even nagezien in boeken IVM DT van t 20
 
1? HKM (goederen):
op ieder HL na plaatsen van 6 motoren op 1 Hakker is rit enkel toegestaan op
L26-161-162: Vilvoorde - Aarlen
L139 : leuven - ottignies
L144-130 : Gembloux - Jemeppe S S - Namen
Andere lijnen verboden

Enkel als HPS-plan van toepassing is (slechte weersomstandigheden) HKV (reizigers):
1HL aan kop + 1Hl aan staart van HKV op voorwaarde dat
- kop-HL = 1 Hakker + 3 motoren afgezonderd
- Max samenstelling HK = 11 HV's (rijtuigen)
Tractie op staart-HL enkel tussen Y watermaal - Aarlen (L161-162)op
voorwaarden dat 1 hakker is afgezonderd  

hopelijk brengt diet een beetje duidelijkheid IVM T20 [:)]

mark7758

Dankje.
Kortom het is mogelijk doch zeer beperkt.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.

Ik dacht (ik heb er niks van gevonden in mijn archief of in de depannage boek van de HLE 20) was de stekker voorzien voor de treinschakeling (de stekkerdoos die boven de rechtse koplampen bevindt) maar het is er nooit van gekomen...
daarom is ook de rechtstreekse rem op deze loc's uitgebouwd en op de kopbalken voorzien van een remkraan en remslang.

maar echt zeker ben ik er niet van,.. ik zal het eens navragen.

Groetjes.
Claudio.

wimmeke

de stekkerdoos die je ziet op de front is voor verbinding te maken met HV's van HKV's voor communicatie met TrChf via radio

Voor in TS te rijden met HLE's onderling heeft men treindraden nodig gewoonlijk 3 ; bij het nieuwere materiaal T13 en sommige T27 (zijn ze onlangs mee begonnnen met ombouwen ) wordt de UIC-koppelaar met 13 draden gebruikt en zijn HLE's voorzien van 2 MPU's (multiplexsysteem -MUX )

KORTE UITLEG:
centrale eenheid is samengesteld uit 2 "MAIN PROCESS UNITS" MPU
en wordt meester en de 2? slaaf gemoend . De MPU's van kop-HLE vormen de informatie afkomstig van traditionele bekabeling om naar informatiegegevens ; deze gegevens worden via UIC-koppelaar overgebracht naar 2? HL.
Om volledig veilig te kunnen rijden in TS /Trek-duwer is gegevenstransmissie tussen alle MPU's van de HK in 2 richtingen en permanent , de continuiteit wordt zo gecontroleerd (het netwerk is ontdubbeld) Wanneer er geen gegevenstransmissie gedurende langer dan 2'' schakeld DUR uit en worden panto's op kop-HL neergelaten .  

Het rijden van HLE's in TS / DT is zogoed als met alle HLE onderhevig aan beperkingen zal tabellen wel op forum plaatsen als er intresse voor is

C.B.

citaat:
Geplaatst door wimmeke

de stekkerdoos die je ziet op de front is voor verbinding te maken met HV's van HKV's voor communicatie met TrChf via radio




Ik ken de T13,T21,27 ook wel en de werking ervan.[;)]
De kabel voor de verbinding met de HKV's gebeurt toch met de stekker direct naast de loknummer;niet?
Echter meer naar rechts heb je nog een stekkerdoos (of een overblijfsel ervan) en dat is die befaamde stekkerdoos voor TS (zo is dat ons verteld geweest met de opleiding van de T20)[;)]
Groetjes.
Claudio.

wimmeke

Van wat die grote stekkerdoos een overblijfsel is weet ik ook niet heb nooit opleiding gehad van type 20 maar zou me verwonderen dat dit om TS te rijden is daar ze indienst gekomen zijn voor T27 (eerste HLE's met hakker sturing en zogezegd de prototypes voor latere T27 /21 ) en daar uiteindelijk 3 treindraden gebruikt worden voor TS
[:I]

C.B.

citaat:
Geplaatst door wimmeke

Van wat die grote stekkerdoos een overblijfsel is weet ik ook niet heb nooit opleiding gehad van type 20 maar zou me verwonderen dat dit om TS te rijden is daar ze indienst gekomen zijn voor T27 (eerste HLE's met hakker sturing en zogezegd de prototypes voor latere T27 /21 ) en daar uiteindelijk 3 treindraden gebruikt worden voor TS
[:I]



Ach, misschien was het wel de bedoeling (gewoon al omdat de rechtstreekse rem koppelbaar was*)maar is het nooit uitgewerkt geweest aangezien de vele beperkingen die je hierboven al beschreven hebt bij het rijden in DT met een T20.
ik vind persoonlijk 1 stekkerdoos ook maar mager (zeker als je een vgl. maakt met de modernere 21/27)
Het zal een raadsel blijven, denk ik.

* loc's die enkel in DT (niet in TS) kunnen rijden is de rechtstreekse rem niet koppelbaar gemaakt en is er bijgevolg ook geen respectievelijke remkraan - remslang op de kopbalken. (vb. HLE 22,25...)
Groetjes.
Claudio.

Jurgen

Dit word mij ondertussen een beetje te technisch hoor.
Het belangrijkste is dus dat meer dan 2 locs in tractie verboden is, mits enkele uitzonderingen.
Dat is meteen iets dat we weer weten voor op de modelbaan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

C.B.

oops..inderdaad.

laat de Eloc's die tractie leveren op de modeltreintafel maar max. met 2 rijden.
HLD 77/78 die tractioneren kun je max tot 3 gaan.

Doe je zeker niets verkeerd.[;)]
Groetjes.
Claudio.