Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

SuSke

Ik heb er geen idee van Erwin, ik heb er niets specifiek over gevonden. Alleen de 'algemene' melding dat een sein 'rechts' van het spoor een pijl heeft. Zodoende.... Mag het niet, die pijl is er zo weer af :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik dacht dat die pijl geplaatst wordt als er verwarring kan zijn, maar ik kan me vergissen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Is helaas niet juist.
De pijl mag maar gebruikt worden bij een maximale snelheid van 40km/u voor een sein van het normaalspoor dat uitzonderlijk rechts staat opgesteld.
Groetjes.
Claudio.

Waterman

Dat is een uitzonderlijk rechts geplaatst normaalspoorsein. Enkel in zones waar de beseinde snelheid max. 40km/h bedraagt.

Waterman

En ik had deze pagina (en de reactie van Claudio) dus niet gezien alvorens ik reageerde  ;D

ERVIN

Bedankt voor de uitleg mannen , dat weet ik dan ook weeral.  ;)

SuSke

Dus de pijl mag er af  ;D
Of ik demonteer de cijferbak en zet er een snelheidsbaken '4' voor  ::) ::)

Het sein staat in een bocht en om de zichtbaarheid vanop het spoor te verbeteren is het rechts geplaatst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Hé Frans,

Het sein gewoon aan de juiste kant plaatsen en werken met een voorsein (of noemt dat bij ons een herhaal sein)... anders gaat die machinist niet weten of die links of rechts moet kijken.

Je hebt die seinen waarschijnlijk al wel gezien (twee beelden '—' volgende sein staat gesloten, '/' volgende sein staat open - ongeacht snelheidsbeperking)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


C.B.

#458
@ Frans;

Om het goed te zijn zou de snelheidsbak eraf moeten.
Vermits de maximumsnelheid daar toch 40 km/u is in deze situatie.
Mocht je nu een snelheidsbak hebben dat bijvoorbeeld 20 km/u aangaf , mag je die daar wel aanhangen.

@ Bert

Bij ons wordt een voorsein omschreven als een verwittigingssein.
De bestuurder moet ook kennis hebben van de speciale gevallen op de lijn waar hij of zij op rijdt.
Dus je moet ook weten als er seinen anders georiënteerd staan langs de lijn.  ;)

@ Patrick.
Ik had mijn post niet opnieuw gelezen , en terecht , in dit geval moet de pijl erop blijven zoals al geschreven in bovenstaande post van me.
Aangepast.

Groetjes.
Claudio.

Waterman

Die pijl mag er op blijven als het een uitzonderlijk rechts geplaatst sein is in een zone met vmax 40km/h.

Als de beseinde snelheid opwaarts van dat sein hoger ligt moet de pijl er af en zal je het links moeten inplanten.

Het bijkomend onderpaneel mag blijven als het over een opdrijving gaat, de bestuurder mag immers de snelheid pas verhogen als het volledige konvooi zich afwaarts bevindt. De afwaartse seinen gaan dan uiteraard links moeten geplaatst zijn (vmax > 40km/h).

C.B.

Citaat van: Waterman op 16 september 2022, 12:01:46 PM
Die pijl mag er op blijven als het een uitzonderlijk rechts geplaatst sein is in een zone met vmax 40km/h.

Als de beseinde snelheid opwaarts van dat sein hoger ligt moet de pijl er af en zal je het links moeten inplanten.

Het bijkomend onderpaneel mag blijven als het over een opdrijving gaat, de bestuurder mag immers de snelheid pas verhogen als het volledige konvooi zich afwaarts bevindt. De afwaartse seinen gaan dan uiteraard links moeten geplaatst zijn (vmax > 40km/h).

Volledig juist Patrick , ik had in bovenstaande post een miskleun geschreven , daar ook aangepast.
Groetjes.
Claudio.

Waterman

Claudio,

Artikel 3.2.3 van HLT II.A.1 heeft het enkel over een beseinde snelheid van 40km/h.

Om zeker te zijn over de hier geschetste situatie heb ik de vraag maar eens voorgelegd aan een instructeur  ;D

Via mail dan, want ik ben maar na 14u begonnen en op vrijdagnamiddag om dat uur zijn die mannen natuurlijk al allemaal naar huis   :D

Dus antwoord volgt!

SuSke

Om wat meer duidelijkheid te scheppen, een tekening van de situatie met mogelijke seinen.

positie seinen - deeel 1 by Frans Peeters, on Flickr

Om alles tegen OntraXS klaar te hebben, heb ik momenteel de beschikking over:
- 4 lampen sein met keper en cijferbak '6'
- 5 lampen sein zonder toeter en bellen

De telefoonkast en seinnummerplaat kunnen overgezet worden naar het nieuwe sein.
Ook de vaste platen kunnen nog geplaatst worden.
Het funderingsblok van het 'foutief' geplaatste sein kan blijven zitten als sokkel van een oude beseinde aansluiting ;)

Als uitrijsein aan de rangeerbundel zou ik liefst met vaste borden werken.
Bedoeling is om een lokaal bediend sein te hebben ter plaatse van de aansluiting.

Als de deskundigen hier hun licht over kunnen laten schijnen...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Waterman op 16 september 2022, 12:01:46 PM
Die pijl mag er op blijven als het een uitzonderlijk rechts geplaatst sein is in een zone met vmax 40km/h.

Als de beseinde snelheid opwaarts van dat sein hoger ligt moet de pijl er af en zal je het links moeten inplanten.

Het bijkomend onderpaneel mag blijven als het over een opdrijving gaat, de bestuurder mag immers de snelheid pas verhogen als het volledige konvooi zich afwaarts bevindt. De afwaartse seinen gaan dan uiteraard links moeten geplaatst zijn (vmax > 40km/h).

In dat geval moet alleen de cijferbak verwijderd worden en een snelheidsbeperking op het afwaartse spoor van 40km/u.
In dit geval zou de snelheid ook beperkt blijven tot de trein voorbij de achterliggende halte is gereden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Waterman

In de plaats van altijd instructeurs te ambeteren   ;D kan ik natuurlijk zelf eens een ssp raadplegen:

Screenshot_20220916-152526 by Patrick VdBossche, on Flickr

Bij mijn eerdere veronderstellingen baseerde ik mij op het mij welbekend sein Hotel 15 - Juliet.1: komende van Brussel Centraal is de beseinde snelheid 40km/h, voor de reisweg naar lijn 96 krijgt de bestuurder een 7 op het onderpaneel en mag dus eens volledig afwaarts optrekken naar 70km/h.

Het uitzonderlijk rechts geplaatste sein Hotel 14 - Juliet.1 vertoont voor de reisweg naar de 50C een 5 op het onderpaneel, maw opwaarts 40km/h wat het uitzonderlijk rechts plaatsen verantwoort, afwaarts mag er 50km/h gereden worden.

Niet om per sé mijn gelijk te halen ze Claudio, maar ik grijp elke gelegenheid om met de reglementering bezig te zijn graag aan  ;) :)