Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

SuSke

Citaat van: doomslu op 06 mei 2020, 09:29:39 AM
Is dit het enige forum waar iemand wordt gefeliciteerd omdat hij iets lelijks heeft gemaakt?  8) :o ;D

ik weet het Luc, het niveau gaat sterk naar beneden in dit draadje  ;D ;D ::) ::) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Omdat er ook nog iets "nieuw"op de baan moet komen maar begonnen aan het laadstation welk een plaatsje krijgt naast het vatenmagazijn.

Daar heb je dan laadarmen en klaptrappen voor nodig. Gelukkig kennen we wel een fabrikant van die spullen voor de tekeningen.
Maar ook moet er een staalstructuur komen waar die dingen in hangen met de nodige pijpen, kleppen, bordessen, toegangstrappen en ladders. Wordt dus een leuk werkje om een paar uurtjes mee bezig te zijn wanneer de andere projecten niet echt mee willen.

Begonnen met de staalstructuur, een paar dakbalken gemaakt.





En na wat prutsen en prullen, veel meten en passen kom je dan tot een begin van wat een laadstation moet worden.





Bij een volgende poseer-sessie besloten het vatenmagazijn te verplaatsen. Het blijft wel op de baan staan, maar verschuift meer naar het andere magazijn op. Anders steekt het helemaal weg achter het laadstation.
Dat is gelijk ook maar een veld kleiner gemaakt. Eindelijk krijg ik alles een beetje op z'n plek zoals ik het graag heb.

Tijd om de structuur verder af te werken met de nodige balken en andere steunstructuren die er nog in moeten voor de trappen en laadarmen.
Ook het dak verder voorzien van de nodige stabiliteitsverbanden.





Wordt vervolgd...  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Toch leuk he dat styreen  ;D

Dat wordt wat!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Zeker leuk spul, soms een beetje te grof naar mijn zin, maar we doen het er wel mee.
De messing profieltjes die er nu inzitten zijn al de kleinste L-profieltjes die je commercieel kan vinden en die zijn juist klein genoeg :)
We proberen zo dicht mogelijk bij de correcte schaal te komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Ik weet met wat ik het zou bouwen. ;)

Erik.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Weet het Erik, maar ik heb geen zin om uren lang te vechten met aluminiumfolie en secondenlijm. Bovendien zit je daar ook gebonden aan een minimale plooimaat want je moet alles wel nog kunnen vastnemen en een beetje op z'n plek houden tijdens het drogen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

De grootste bewondering voor Erik, maar ook ik vind het ook aartsmoeilijk om mooie profielen te maken met die aluminiumfolie.
Blijkbaar ben ik dus niet zo handig als Erik...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Was maar een grapje. :D
L en U profieltjes tot een 0.5 mm en 6 cm lang kunnen.
Ik zal eens een demo moeten geven hoe dat je dat doet. Eenmaal onder de knie gaat dat even snel als met plasticprofielen.
Ik gebruik wel verschillende diktes van aluminiumplaatjes.  Hoe kleiner het profieltje hoe dunner het aluminium.
Verder een zeer geslaagd werkje. 8)

Erik.

mardig23

De poort is weer een mooi stukje "modelbouw van de bovenste plank".

Ik vind vooral ook de vervormingen erg realistisch. Het laat zien dat "verweren" veel meer is dan alleen schilderen...

Ik ben wel eens nieuwsgierig naar het vervolg, bijvoorbeeld kettinske om ze af te sluiten, of een hoop onkruid :P
Mvg Karl

SuSke

Een voorlopige 2de passing met het verplaatste vatenmagazijn en de structuur op friscostokje om de juiste hoogte te hebben.





Zo komen zowel het vatenmagazijn als het laadstation beter tot hun recht en ga ik ook een iets logischer verloop van pijpen kunnen maken.
Heb op Shapeways centrifugaalpompen gevonden die de boel moeten gaan rondpompen, de laadarmen en klaptrappen zullen volledig scratchbuild worden. Buizen en toebehoren is ook geen probleem, alleen nog op zoek naar kleppen en andere leidingenbrol. Misschien mijn oor eens te luisteren leggen bij Floris ;)

En als je dan  toch bezig bent, even een krankzinnig werkje, maar je ziet het wel




Citaat van: mardig23 op 09 mei 2020, 09:52:59 AM
De poort is weer een mooi stukje "modelbouw van de bovenste plank".

Ik vind vooral ook de vervormingen erg realistisch. Het laat zien dat "verweren" veel meer is dan alleen schilderen...

Ik ben wel eens nieuwsgierig naar het vervolg, bijvoorbeeld kettinske om ze af te sluiten, of een hoop onkruid :P

Bedankt Karl, ik probeer er inderdaad ook altijd iets "meer" van te maken. 't Is een uitdaging die we niet uit de weg gaan.

Erik, voor L- en U-profieltjes is het inderdaad mogelijk en dat heb ik ook al gedaan. Maar T- en H-profielen is wel een beetje andere koek. Dan moet je onderdeeltjes gaan maken en die aan elkaar lijmen en ... tja, die blijven meestal aan mijn vingers of pincetten kleven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Klopt Suske, H profielen maken is niet makkelijk en tijdrovend zal ik zoveel mogelijk vermijden.
T profielen zijn ook eenvoudig te maken (basis van fijn karton).
Mooi priegelwerk.
Erik.

mahtoska1

CiteerEn als je dan  toch bezig bent, even een krankzinnig werkje, maar je ziet het wel
Tja, het aantal details per cm3 is hetzelfde in elke schaal.

Mooi werk Frans!

SuSke

Beetje verder prutsen aan het laadstation.
Eerst uitzoeken hoe al die pijpen moeten lopen en dan de staalstructuur daar op aanpassen, de nodige bordessen om de kleppen te bedienen en dergelijke gelijk voorzien.

20200514_225319 by Frans Peeters, on Flickr

20200514_225257 by Frans Peeters, on Flickr

20200514_225327 by Frans Peeters, on Flickr

20200514_225303 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

dat laadstation wordt een echte "eye catcher"