Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

Michiel

Niet echt létterlijk tot leven, want een levend baantje zou toch wel wat afschrikken, maar de sfeer leeft wél helemaal op.  ;)  :D 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

Citaat van: Arnout Weber op 16 oktober 2018, 19:06:36 PM
Ik vond hem mini genoeg zondag. Gaf weer inspiratie voor thuis.
Bracht mij weer tot de conclusie
dat ik ruimte zat heb. Alleen geen tijd.

Ik kan natuurlijk niet in andermans leven kijken maar och, wat overgebleven uurtjes in een week zijn er toch wel? Begin met iets kleins ondanks dat je meer dan genoeg ruimte hebt. Een A3 formaat. een micro-layout, een module van 120 bij 40...... mogelijkheden zat. Doen!  :-* ;)

Citaat van: SuSke op 18 oktober 2018, 21:35:02 PM
Enfin, "Den Overslag" staat klaar voor de tentoonstelling van MTD

Flyer Modelspoor 2018 horizontaal - final by Frans Peeters, on Flickr


Veel plezier aankomend weekeinde! Ik kom als het mag volgend jaar :)

Tothebeach

Citaat van: Ronald op 19 oktober 2018, 16:55:54 PM
Citaat van: Arnout Weber op 16 oktober 2018, 19:06:36 PM
Ik vond hem mini genoeg zondag. Gaf weer inspiratie voor thuis.
Bracht mij weer tot de conclusie
dat ik ruimte zat heb. Alleen geen tijd.

Ik kan natuurlijk niet in andermans leven kijken maar och, wat overgebleven uurtjes in een week zijn er toch wel? Begin met iets kleins ondanks dat je meer dan genoeg ruimte hebt. Een A3 formaat. een micro-layout, een module van 120 bij 40...... mogelijkheden zat. Doen!  :-* ;)
Ik probeer elke week 1 of 2 dagen een kwartier tot een half uurtje te bouwen. 't is niet veel, maar je maakt vorderingen. En voor je het weet komt er iets van een baantje in zicht.

@ Frans, ofschoon ik er in Leuven maar even naar heb kunnen kijken, het is een tof baantje!

Groet,
Michel

SuSke

Vandaag nog even geprofiteerd van het gekke weekend en met "cyber-monday"-korting gelijk maar alle verlichting voor de thuisopstelling van "Marchan'Dix" en "Den Overslag" besteld.
De LED-battens waren al goedkoper dan een 2 maanden geleden en nu met nog eens een extra korting...  ;D ;D ;D

Ondertussen zijn we bezig met wat kleine scenery maar vooral het plekje waar de baan moet komen terug een beetje "toonbaar" te maken.
Het sporenplan is een beetje aangepast zodat er nu een heus schaduwstation onder de baan zit en heel dat boeltje ondersteunen en in elkaar gedraaid krijgen op een kleine ruimte is wel een uitdaging.

Daarnaast zijn we op de club ook begonnen aan een reeks workshop rond het zelf bouwen van wissels, dus dat geeft dan weer een beetje mogelijkheden om het sporenplan iets vlotter te krijgen. Nu zaten er nog war "rare" bochten in en die zijn er nu dus uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV



Frans, ik ben benieuwd naaar de uitvoering van dat schaduwstation onder de baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

je vraagt en ik laat zien  (net als bij het kaarten  ;))

Het "zichtbare" deel van de baan, gekend uit de eerste posts maar een beetje aangepast aan de nieuwe layout van 'Den Overslag'.
Er zit nog 1 hick-up in, namelijk een wissel op de bakscheiding >:(
maar verder wel naar mijn zin, lekker rangeren en omlopen met locjes.
En natuurlijk ook een rondje om locomtieven hun "beentjes" te laten strekken.

Marchan' Dix en Den Overslag - boven - finaal by Frans Peeters, on Flickr

Het "schaduwstation" dat dankbaar gebruik maakt van de stukken die nodig zijn om rond te rijden op tentoonstellingen.
Het is voorzien van een keerlus (rode spoor) en een rondje om treinen lekker te laten inrijden.

Marchan' Dix en Den Overslag - schaduw - finaal by Frans Peeters, on Flickr

Om helemal naar beneden te gaan maakt het spoor en "loop" rond de "kamer" met 2 rechte hellingen en veel vlak spoor.
In 1 keer geraken we er niet.
Dat wordt dan in elkaar gepuzzeld over 4 stukken meubel die ook nog eens allemaal een andere hoogte hebben.

Marchan' Dix en Den Overslag - sneden - finaal by Frans Peeters, on Flickr

De puzzel is bijna klaar, dan kunnen we beginnen met de stukjes in elkaar te steken en krijgt 'Den Overslag' zijn definitieve plek (waar hij nog steeds uit kan gehaald worden ::)) en kan het verder afgewerkt/gedetaileerd worden.

Aan het schaduwstation voor de tentoonstellingen is een spoortje bijgelegd (4 ipv 3) dat aansluiting kan geven aan een ander baan(tje) en dan denken we inderdaad aan 'Vaerwegh Dok', maar ook aan 'Das Depot' van ModelbaanHO of wie weet welke kandidaat.
Mits wat 'extra' aansluitstukken kunnen 'Den Overslag' en 'Marchan' Dix' aan elkaar gekoppeld worden in hun tentoonstellingsmodus, althans dat is toch de bedoeling, maar dat is helemaal toekomstmuziek. 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Dat is inderdaad wel heel wat puzzelwerk, maar het geeft veel rij-mogelijkheden.
Voor de wissel op de bakovergang zal je wel een oplossing vinden zeker ?

Het extra aansluitspoor wordt zeker geapprecieerd !!
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Lastige wissel op de bakovergang is weg gewerkt.
Achterliggende engelsman een slag van de molen gegeven en de opstelsporen ook een beetje mee laten draaien en een iets kortere afbuigradius en de bakscheiding ligt plots mijlenver weg van de wissel  ;)

Marchan' Dix en Den Overslag - wissel bakovergang weg by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Iets zegt me dat je zelf wissels zal bouwen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

#324
Is eigenlijk al lang de bedoeling Gerolf, maar je kent het - koudwatervrees.

dus eerst een paar voor het schaduwstation op een normale maat voor we aan die gekke toestanden beginnen.
Hoewel... een goede voorbereiding is het halve werk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Kijk eens hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.180
Daar zie je hoe ik een Engels wissel bouw.
Maar zo te zien ben je daar al eens wezen kijken.

Herwig

#326
[ aan Gerolf een forum-PB over (on)bruikbare staaldraad ]

Gezien en beantwoord door Gerolf ;)

SuSke

Die trekstangen gaan wel in veerbronsdraad gemaakt worden bij mij, niet in staaldraad  ;)

En dan nog zorgen voor "werkende" bollenstampers  ??? ??? 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Frans, die tekening van het bovenste niveau; wat is daar nu precies de afmeting van?

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 november 2018, 10:17:15 AM
Kijk eens hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.180
Daar zie je hoe ik een Engels wissel bouw.
Maar zo te zien ben je daar al eens wezen kijken.
Indrukwekkend.  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *