Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

SuSke

Na het drukken van zo'n 3200 plavuizen voor de vloer van de loods, toch maar begonnen aan het verder afwerken van het kantoortje.

Buitenwanden in metselwerk gevoegd, ramen en deurkader geplaatst.

20180911_231035 by Frans Peeters, on Flickr

20180911_233024 by Frans Peeters, on Flickr

20180911_233033 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Het moet ineens zo snel allemaal???  ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Citaat van: sdz1976 op 12 september 2018, 00:11:32 AM
Het moet ineens zo snel allemaal???  ;D

Niet "ineens" Samuel, die dead line ligt daar al meer dan een jaar, maar die planning... dat is andere koek.
Maar goed, de denk- en planningsfaze is over, dus nu zijn we volop in de uitvoeringsfaze.

Dus dan ook maar verder gedaan aan de gevels en daar wat voegsel op gesmeerd. Het "betonwerk" nog wat verfijnd en de spanten voorzien van de nodige kolommen om de boel straks recht te houden als de zaag er in gaat  ;)

20180913_084022 by Frans Peeters, on Flickr

20180913_084006 by Frans Peeters, on Flickr

Ook het schrijnwerk van het kantoortje een beetje stoffiger gemaakt. Waarom toch...  :-\ ::)

20180912_210301 by Frans Peeters, on Flickr

En ook de laadkaai begint vorm te krijgen. Eerst een boel puzzel- en telwerk om de juiste hoogte te bekomen. Het moet een beetje volgens de normen zijn, en dan restjes foamboard kleven en voorzien van een mooie (hoe kan het ook anders) betonnen afboording.

20180913_084057 by Frans Peeters, on Flickr

20180913_084115 by Frans Peeters, on Flickr

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Prachtig werk Frans. Beton is volgens mij helemaal je ding. ;)

Ik heb wel een vraagje: Loopt een lange wagon in die bocht niet vast op de betonrand?
Groet Pierre.


sdz1976

Vakwerk!!! ??? 8) 8)

Efficient plannen is trouwens voor mietjes   ;D ;D ;D
Echte mannen wachten tot het allerlaatste en werken hun dan een breuk  ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Citaat van: Pierre op 13 september 2018, 13:35:46 PM
Prachtig werk Frans. Beton is volgens mij helemaal je ding. ;)

Ik heb wel een vraagje: Loopt een lange wagon in die bocht niet vast op de betonrand?

Bedankt Pierre
Ik vindt beton inderdaad wel iets hebben, misschien ook beroepsmisvorming  ::)

Een exemplaar van de wagentjes die op de baan zullen rijden, passeerde gisteren toch vlotjes door die bocht.
Maar ik kan er straks misschien wel eens een langere opzetten en een paar fotootjes nemen.

Citaat van: sdz1976 op 13 september 2018, 14:10:57 PM
Vakwerk!!! ??? 8) 8)

Efficient plannen is trouwens voor mietjes   ;D ;D ;D
Echte mannen wachten tot het allerlaatste en werken hun dan een breuk  ;D

Dan weet je perfect wat we met z'n allen elke keer weer opnieuw doen Samuel, we leren het nooit  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

't Is zaterdag, dus na de boodschappen eerst wat opgekuist in de tuin want er is een plant die zijn schade van deze zomer wil inhalen en die overwoekert gewoon alles terwijl je er naar staat te kijken  ;)

Vanmiddag terug tijd voor de modelbouw, dus gelijk verder gewerkt aan de vloer van de loods.
Die heeft zijn "eerste" kleurtjes als gekregen en staat ondertussen zelfs al op de juiste hoogte.

20180915_161836 by Frans Peeters, on Flickr

Ook het laadperron voor de loods ligt klaar in zijn eerste kleurtje - gewoon basis grijs dus ;)

20180915_184004 by Frans Peeters, on Flickr

Verder geklooid aan de loods zelf, die heeft ondertussen zijn dakgoten gekregen en de maatnemingen voor het dak zijn ook gebeurd.
En als je dat dan op zijn plek zet... yes, de hoogte klopt. Op de foto moet de "bestrating" er nog opgelegd worden.

20180915_161826 by Frans Peeters, on Flickr

En omdat ik toch niet genoeg krijg van al dat "beton", de betonplaat voor de loskoer ook maar gelijk klaar gemaakt. Staat ook in zijn eerste kleurtjes te wachten op verdere afwerking  ::)

20180915_223710 by Frans Peeters, on Flickr

De steunen van de luifel zijn ook gecontroleerd want de instructies in de bouwkit konden me niet bekoren. Er wordt dus weer een en ander aangepast.
Ook maar begonnen met de eerste hoekjes landschapsbouw. Eerst wat reliĆ«f op die plaat krijgen en als dat morgen klaar is, kleurtje geven en misschien zelfs al gelijk instrooien met van-alles-en-nog-wat groensels  8) 8).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jef

Welke kleuren gebruik jij voor het beton?

Ik heb al vanalles qua kleurencombinaties geprobeerd, maar ik geraak er maar niet uit...
Tuut zei de trein en de statie vertok.

SuSke

Hallo Jef,
Net zoals het echte beton buiten is er geen "enige betonkleur".
Eigenlijk geen vast recept. Dat hangt af van wat ikop mijn tafel hebt staan en hoe mijn hoed staat  ;)

Ik gebruik gewoon alle mogelijke tinten grijs, van donkerblauwig grijs over middengrijs tot heel licht grijs, samen met alle mogelijke tinten beige en gelig bruin, ook nog wat groenige tinten en zelfs af en toe blauw of zelfs bordeaux.
Heel veel wordt "nat in nat" verwerkt en alles krijgt zo'n 5 tot 10 laagjes kleur eer het naar mijn zin is.

De bovenstaande foto's zijn de betonstructuren in hun "eerste" kleurtje, gewoon een mengeling die me "goed" lijkt.
Voornaamste reden om een kleur te kiezen is het gebruik van het beton. Elke betontoepassing heeft zijn eigenheid in samenstelling en dus ook in kleur. Ook ouderdom speel heel sterk mee.
Leven komt er pas in na het verweren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jef

Blijven experimenteren dus... Bedankt voor de uitleg!  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

SuSke

Vandaag kasseien kleuren  ???

Van

20180916_122410 by Frans Peeters, on Flickr

naar

20180916_122753 by Frans Peeters, on Flickr

Met 6 verschillende kleurtjes, deppen en washen  8)

Maar het resultaat mag er zijn

20180916_145232 by Frans Peeters, on Flickr

Verder de keermuren van het talud gemaakt en gestruikeld over de grootste vijand "droogtijd" waardoor we waarschijnlijk een stuk opnieuw zullen mogen doen.
En ook een hoekje waar goen komt (ja dat komt er ook) al wat kleur gegeven en de gekende straathoek ook verder afgedetailleerd met die bewuste 6 kleurtjes en nog wat andere.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

renstimpie

Haardroger om de droogtijd te verkorten?

evan

Ik zet er ook vaak een ventilator op 's nachts ;)

Knap resultaat to nu toe ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pierre

Groet Pierre.


Michiel

Dat ziet er heel goed uit! En de truk met de ventilator durf ik ook wel eens te gebruiken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)