Vanavond na de rijnamiddag beslist dat de zaag in de loods gaat

Ik zat al een hele tijd met 2 opties in mijn hoofd om de loods op het baantje te plaatsen.
De eerste is zoals het voorzien is in het opzet van de kit met de mogelijkheid om met een trein binnen te rijden door een grote poort. Feitelijke zelfs een doorrit. De sporen zijn er zelfs al voor gelegd.
20180731_232352 by
Frans Peeters, on Flickr
20180908_213919 by
Frans Peeters, on Flickr
Met als voordeel dat de loods in zijn geheel behouden blijft en ik dus een beetje de kit bouw zoals hij voorzien is.
Nadeel is echter dat het publiek op de tentoonstelling tegen een blinde muur zit aan te kijken.
Bovendien zit ik dan later ook tegen een gevel aan te kijken waar ik wel door de poorten naar binnen kan kijken, maar toch...

niet echt wat ik zelf wil.
Dus even gepast wat het wordt als ik de boel omkeer en de poortzijde aan het spoor leg met een perron met afdak.
20180908_213852 by
Frans Peeters, on Flickr
20180908_213841 by
Frans Peeters, on Flickr
Voordeel:
Er is iets meer te zien voor de toeschouwer op een tentoonstelling, en ik kijk later ook in de loods in plaats van op een muur.
Er is iets meer ruimte aan de zichtkant op tentoonstellingen wat wel nodig is voor een relatief smal baantje.
Nadeel:
De loods past niet meer op het baantje dus de zaag moet er in

Een en ander in de gevelopbouw klopt niet meer
Bijkomend voordeel is ook dat ik gelijk een gevel bij heb om nog wat andere industrie op weg te zetten.
Er zal dus wel wat aan die kit verbouwd worden.

Zo komt er in plaats van een laadpoort een muur met raampartij, ook binnen komt er een klein bureeltje met de nodige ramen.
Aan de deur komt een trapje en overloopplatform naar de laad- en loskade.
Door de loods om te draaien krijgt de hele afwikkeling in het terrein ook een iets logischer verloop.
De laad- en loskade voor de wagons wordt langer en vrachtwagens kunnen daar, net als tegen en in de loods zijdeliings of kops geladen en gelost worden.
Ik krijg ook de mogelijkheid om in de loods een en ander aan bedrijvigheid uit te beelden.
Er wordt dus nog maar eens een oefening "recht zagen" gepland wanneer de loods bijna klaar is. Zoiets als bij een brug die ik een tijdje geleden gebouwd heb dus.
History repeats itself of zoiets in die aard