Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

Cozzy

Bedankt Frans en Evan voor de extra uitleg!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

SuSke

Alle beschikbare wisselmotoren en sporen zijn aangesloten en draden gelegd naar de verbinding met het bedieningsbord.
Die verbinding wordt met een sub-D 25 pins connector gemaakt. Er zijn toch geen grote stromen te verwachten en je hebt een duidelijk overzicht over wat je waar aansluit.

20180728_213212 by Frans Peeters, on Flickr

De kabelboel is dan opgeruimd en dan komt er plek voor het andere werk.
De eerste schilderwerken zijn aan de gang en natuurlijk moet er een en ander van een Frans pakket verbelgischt worden.

20180729_193538 by Frans Peeters, on Flickr

20180729_193550 by Frans Peeters, on Flickr

20180729_205241 by Frans Peeters, on Flickr

20180729_224639 by Frans Peeters, on Flickr

Gelijk ook even een alternatief getest voor de fameuse Kadee-ontkoppelmagneet. Op You-tube was ik toevallig op een filmpje gebotst waar de ondervloer magneet vervangen werd met kleine neodymium magneten in het ballastbed. Daar werden er 2x3 magneten geplaatst voor een N-karretje. Dus even testen hoeveel ik er nodig had.
Kubus-magneten van 3mm aangeschaft - trekkracht 200g per magneet.
Die dingen ook onder de spoorstaven gefriemeld en testen.
Het lukt met 2x3 magneten, het lukt ook met 2x2 magneten en zelfs nog met 2x1 magneten maar dan wordt het wel lastiger.
Volgende werkje wordt dus het inbouwen van 2x2 magneten op zo'n 8 plekken.
Om te bewijzen dat het werkt, een filmpje  ;)
De magneten zitten aan de witte puntjes  8) 8)

Plaatsing magneten voor Kadee-koppeling by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Coole dinges Frans  8) 8)

Wist wel niet dat je je eigen kits maakt ( Frans pakket)  ;D ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

ow das interessant, die kadeemagneetjes. Hoe gaat dat bij wagens met stalen assen of gewichten? ik kan me voorstellen dat kleine magneetjes opzij misschien minder bokkensprongen veroorzaken

DFS

Werkt precies beter of met de kadee magneten ...

SuSke

Floris, de wagentjes waren voorzien van stalen assen en die gaven geen probleem.
Zware wagens heb ik nogniet geprobeerd.
Dat het beer gaat met wagens zonder kortkoppelingmechaniek dan met is waarschijnllijk eigen aan het systeem van koppelen.

Sven, ik heb geen ervaring met de echte kadee-magneten, dus dit was een gok en blijkbaar een goede.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Suske,

Je brengt mij op ideeeeeen, voor mijn demo-diorama. Ik gebruik voor het gemak C-rails gelijkstroom (Trix) en kan daar dus een gatje in boren he.

Thanks,

ps : gij zijt nen toffe kadee (pun intended).
mvg,
Paul(ogic)

PeterVG

Frans, bedenking rond de magneetjes.
Zijn deze nog voldoende sterk wanneer het spoor van ballast werd voorzien?
Fijn om zulk een inspirerend draadje te kunnen volgen Frans, bedankt dat je ons laat meegenieten van je werk.

SuSke

Bedankt voor de aanmoedigingen en we blijven onze ervaringen delen. De klok voor de deadline tikt aardig door  ??? :-[

Citaat van: Paulogic op 30 juli 2018, 19:28:24 PM
Je brengt mij op ideeeeeen, voor mijn demo-diorama. Ik gebruik voor het gemak C-rails gelijkstroom (Trix) en kan daar dus een gatje in boren he.

Gewoon proberen Paul, als het niet lukt dan heb je een spoor met wat gaatjes, maar "who cares"  ;) ;)

Citaat van: PeterVG op 30 juli 2018, 19:33:42 PM
Frans, bedenking rond de magneetjes.
Zijn deze nog voldoende sterk wanneer het spoor van ballast werd voorzien?

Zullen we binnenkort weten Peter, als ik een proefje gedaan heb  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 30 juli 2018, 21:31:26 PM
Citaat van: PeterVG op 30 juli 2018, 19:33:42 PM
Frans, bedenking rond de magneetjes.
Zijn deze nog voldoende sterk wanneer het spoor van ballast werd voorzien?
Zullen we binnenkort weten Peter, als ik een proefje gedaan heb  :)

Het zou me verbazen als het anders zou werken. Tenzij je ijzer in je ballast verwerkt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Uit ervaring heb ik gemerkt dat de kracht van de magneetjes afneemt op de koppelingen en daardoor ook de ontkoppelwerking met het aanbrengen van scenery. Mijn excuses voor de onduidelijke vraag. Zelf ben ik afgestapt van permanente magneten die vast aan de baan zitten. Passerende treinen ontkoppelen ook ongewenst wat uiteraard zeer vervelend is. Daarom liever een wegklappend mechanisme of zelfs geen en ontkoppelen met de hand.

SuSke

Daarom ook dat ik de test gedaan heb met verschillende aantallen magneetjes.
Bij 2x3 magneetjes sloeg de koppeling kompleet uit de haak. Belangrijk is ook de hoogte die de haak heeft t.o.v. de magneetjes.
Nog maar te zwijgen over het gedrag op wagens met een kortkoppelingsmechaniek.
Het zal hem ook al afhangen van de trekkracht van de magneetjes, die durft tussen de verschillende  leveranciers / producenten nogal wat verschillen.
Er is nog wat experimenteerwerk te doen om een vlotte ontkoppeling te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Bedieningsborden zijn ook ontworpen, geprint en gelamineerd  ;)

Het bord voor het schaduwstation is bruikbaar gemaakt voor de langere versie die met de andere (nog te bouwen) bakken gebruikt kan worden. Omdat het schaduwstation meestal niet direct zichtbaar is, zijn er terugmeldingen voorzien voor elke 1/2 bak. Gemakkelijkheishalve er maar een benadering van de beschikbare spoorlengte op de bakken bijgezet (in geval niet elke wagon gededecteerd wordt)  ??? ::)

Besturingsbord 'Schaduwstation' by Frans Peeters, on Flickr

Het bord voor "Den Oversalg" is opgezet om alles manueel te bedienen, zelfs de evetueel nog te voorziene seinen.
Omdat dit altijd mooi in het zicht ligt, zijn hier geen terugmeldingen op voorzien.
De gele markeringen geven aan waar de ontkoppelmagneten zitten.

Besturingsbord 'Den Overslag' by Frans Peeters, on Flickr

Vanavond verder met de scenery en misschien al wat gaatjes kloppen en boren om het bedieningsbord van "Den Overslag" af te werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Het beloofde gepruts aan wat scenery  ::) ::) ;)

De goederenloods - beetje aangepast anders was het alleen maar beton, beton en beton  :-\ ???

20180731_232352 by Frans Peeters, on Flickr

20180731_232416 by Frans Peeters, on Flickr

De binnenmuren moeten ook nog wat bakstenen krijgen en dan ...  ;) ;)

Ondertussen ook wat verder geklooid aan de boogbrug, kwestie van even iets anders te doen  8)

20180731_222415 by Frans Peeters, on Flickr

20180731_222400 by Frans Peeters, on Flickr

20180731_232303 by Frans Peeters, on Flickr

20180731_232329 by Frans Peeters, on Flickr

Morgen eens op zoek naar degelijk dubbelzijdig kleefband om aan de bedieningstableaus te beginnen  :) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Vandaag lag er een grote doos uit Engeland. Het resterende deel van de wisselmotoren is aangekomen  ;D ;D ;D

Omdat ik geen zin had in veel poespas, baan terug op z'n kop, tafel weer helemaal leeg maken, me maar gericht op de verderzetting van datgene waar ik mee bezig was...  ::) ???

De betonnen boogbrug dus

20180801_221814 by Frans Peeters, on Flickr

20180801_230924 by Frans Peeters, on Flickr

Ze staat dus klaar om helemaal geplamuurd en geschuurd te worden en dan haar kleurtje(s) te krijgen.
Ondertussen nog even mijn hoofd breken hoe ik ze juist ga plaatsen want ze is eigenlijk een beetje te lang.
Ik zpu ze zelfs een beetje smaller willen maken en het voetpad er langs de buitenkant tegen hangen. Is nog een leuke uitdaging en dan is de kit "minder" herkenbaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.