Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

SuSke

Voilà, de kogel is door de kerk  8)

Marchan' Dix - zicht 5 by Frans Peeters, on Flickr

Na een heleboel pogingen om thuis een exuberant baantje te maken met verschillende lagen en spiralen om lange rijlengtes te krijgen, terug naar de basis - een eenvoudig speelbaantje dat tot in de puntjes wordt afgewerkt.

In de berging was met veel passen en meten een oppervlakte van 2,40m op 1,75m beschikbaar gekomen. Om daarop een rondrijdend baantje krijgen dat ook voldeed aan mijn "rangeer" behoeftes, was een leuke uitdaging die niet uit de weg gegaan werd en het is me gelukt.
Bijkomende eis was dat naast het feit dat het een baantje voor thuis is, de mogelijkheid om er buiten de deur mee te gaan pronken zeker aanwezig moest zijn. De narcist in mij ??  8) ::)

Na veel omzwervingen door allerhande vormen en layouts met time-savers en inglehook's in alle mogelijke maten en richtingen is er dan toch iets uit de bus gekomen waar ik een tweetal treintjes afwisselend rondjes kan laten bollen, en gelijk ook naar hartenlust met een rangeerpuzzel kan spelen aan de ene kant of gewoon wat simpel rangeren aan de andere kant.

Het resultaat heeft gelijk de naam "Marchan' Dix" gekregen voor de rangeerpuzzelkant, vanuit de Franse uitspraak lekker naar het Antwerps dialect, want het is toch een baantje waar wat marchandises van alle aard worden gelost, weggezet en geladen. De andere kant blijft dan gewoon Vlaams en simpel "Den Overslag". Net omwille van het simpelere rangeerspel.

Marchan' Dix - finaal ontwerp - 2c by Frans Peeters, on Flickr

Twee segmenten van 1,00mx0,55m waren initieel het eigenlijke baantje dat mee naar buiten kan. Het andere deel, eerst ontworpen als een zichtbaar "schaduw"station is daarna omgevormd tot een potentieel demobaantje met een oppervlakte die net onder de toegelaten ligt voor de minibaantjeswedstrijd van ons aller forum. De bocht links ligt eigenlijk in een rek dat daar staat en in de doorgang links zit een wegneembaar stuk met, hoe kan het ook anders, een mooie jaren 50 Amerikaans geïnspireerde vakwerkbrug van zo'n 50cm overspanning over iets met water (waar hebben we zoiets nog gezien  ???)

Voor vertier op verplaatsing bestaat de mogelijkheid om een rondgaand of een A ↔ B baantje te maken. De fiddle yards kunnen in beide gevallen hun dienst bewijzen, eventueel samen met (een deel van) de bochten. Het ontwerp is zelfs zo gemaakt dat het schaduwstation toepasbaar is op beide stukken Het enige waar moet naar gekeken worden is de afwerking van "Den Overslag". Hier is de zichtzijde thuis anders dan deze op verplaatsing. Een bijkomende uitdaging :)

Marchan' Dix - finaal ontwerp - 2c op verplaatsing by Frans Peeters, on Flickr

Den Overslag op verplaatsing by Frans Peeters, on Flickr

Qua scenery zal het op "Marchan'Dix" iets eenvoudigs worden (hmmmm) met een 2-tal loodsjes en een hoger industrieel gebouw, een goederenkoertje met klein portaalkraantje of iets in die aard van de firma van Charles Atang, de lokale foefelaar. Enkele opstelspoortjes en een landelijk perronnetje voor de arbeiders. Als er plaats voor is (en daar ziet het wel naar uit) mogen de lokale kroegen van concurrerende brouwerijen natuurlijk ook niet ontbreken, naast een aantal bescheiden en minder bescheiden woningen. Op "Den Overslag" zal het dan voornamelijk gaan om de overslagmogelijkheden met een kleine(re) loods.

Als materiaal voorzie ik dat het "oudere" dieselmateriaal (TP4) uit de verzameling de dienst zal verzorgen. Gelukkig zijn we door Piko nu bedeeld met een zalige reeks rangeerdieseltjes die samen met die van Roco en Van Biervliet de nodige "acte de présence" zullen geven. Personen worden rond gereden in enkele M2 of M4 rijtuigen met een diesel reeks 59 / 60-61 / 62-63 ervoor of misschien een enkel dieselstelletje als ik een degelijk en redelijk geprijsd exemplaar van Olaerts op de kop kan tikken of een Brossel mocht die uitgebracht worden door een illustere fabrikant.
Zwaarder goederentransport kan ons laten genieten van een passage over het rondgaand spoor met een denderende reeks 51 of 55 met een iets langer sleepje tot 1,50m.
Of waarom niet, een aftandse laatste stoomtrein die nog eens een ritje maakt.

Voor de sporen wordt gekozen voor Tillig Elite code 83 en de wissels zouden wel eens zelfbouw kunnen worden, maar zeker aangepast om wat beter te passen in het geheel. De rails zijn per definitie flexen, anders kan ik geen mooie bochten maken   ::)  (Misschien dan overstappen op Peco code 75 ??? )

De besturing van de treinen wordt obligaat digitaal, heb ik die Lenz centrale hier tenminste niet voor niets liggen en die decoders allemaal ingebouwd.
Bediening van de wissels weet ik nog niet goed, maar een zekere vorm van automatisering zal zich wel opdringen. Als wisselmotoren wordt nog getwijfeld tussen servo's of de nieuwe reeks Cobalt motoren.
Om mooi te rangeren en makkelijk te koppelen zal er waarschijnlijk met kadee-koppelingen gereden worden. Met kleine neodynium magneten naast de baan om te ontkoppelen ;)

Tijdspanne waarin alles moet klaar zijn ? Ooit  ;) ;D Tenzij de lokroep van de minibaantjeswedstrijd te groot wordt, dan ligt er een duidelijke deadline voor een deel van het concept.
Voorlopig moet ik nog een stapel opbergbakjes maken voor het vlot transport van de verzameling, en dan is er nog een clubbaan die ook nog verder moet afgewerkt worden voor verschillende externe tentoonstellingen vanaf het najaar 2017  ::) 8) en daar wordt ook nog verwacht dat er een fragmentje komt van mijn hand ??? ??? 8)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Overslag

De Belgisch-Nederlandse grens werd dwars door de Overslag getrokken.  In het midden van de Overslagpolder zijn we slechts 1,7 m boven de zeespiegel, het "Nauwkeurig Amsterdams Peil" (N.A.P.).  Het centrum van Overslag dorp ligt meer dan 2 m. boven het N.A.P.  "Bovenhoek" ligt gedeeltelijk zelfs boven de 5 m.

Als er turf was hier in de lager gelegen streken dan werd het lang geleden al uitgegraven.  Prehistorische voorwerpen zoals stenen speerpunten en stenen bijlen werden gevonden in de omgeving van Axel en Koewacht en ten zuiden van Zuiddorpe vond men dingen uit het Bronstijdperk.  In het Waasland (ten oosten van het Meetjesland vond men sporen uit de Gallo-Romeinse tijd en in Zelzate ten westen van de Overslag vond men muntstukken uit de tijd van de Carolingers.  Al dat doet ons vermoeden dat de mens hier reeds in de voor­geschiedenis actief was.  En misschien was de streek wel bewoond zonder onder­breking sinds dan dit vond ik want Overslag dat meende ik al meer gehoord te hebben ;)

doomslu

Ik wacht vol spanning op de inschrijving...  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 04 juni 2017, 21:04:04 PM
Ik wacht vol spanning op de inschrijving...  8)
valt die binnen de afmetingen van......? ;)

SuSke

Peter, je gaat het veel te ver zoeken. Den overslag gaat over het overslaan van goederen, niks meer en niks minder.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 juni 2017, 21:06:33 PM
valt die binnen de afmetingen van......? ;)

Het stukje van "Den Overslag" net wel met zijn 7459cm² , bijna alsof ik het er voor gedaan zou hebben  ::) ::) 8)

Citaat van: doomslu op 04 juni 2017, 21:04:04 PM
Ik wacht vol spanning op de inschrijving...  8)

Daar heb ik nog een beetje tijd voor  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Eentje om te volgen.

Ik kijk vooral uit naar overslag, dat uit 2 richtingen bekeken kan worden.

OlivierV

Degelijk plan Frans. Ik zag de tekeningetjes wel passeren op Flickr... ;)

Nu nog een toevoeging. Is het niet mogelijk om van het spoor van Marchan Dix te zakken tot onder Overslag en omgekeerd? Eventueel met 2 lussen zodat er diep genoeg onder de banen gereden wordt? Zodanig dat je heel wat (5-6) doorlopende opstelsporen (en eventueel enkele doodlopende) kwijt kan op deze manier?
Lijkt me voor thuisgebruik ideaal, op verplaatsing lijken afzonderlijke fiddle yards me onmisbaar. Ik vind het zelf enorm vervelend dat niet heel mijn collectie op mijn baan past. Behalve als ik tijdperk 3 rijdt, dan kan alles er voorlopig nog mooi op. (6 locs, 12 rijtuigen en 46 goederenwagens).

Peco code 75 of Tillig elite code 83, het zijn beide goede keuzes voor rails die in het zicht komen te liggen. Bij zelf maken van de wissels kan je de hoek van de wissel wel standaard wat lager houden dan van fabriek uit het geval is. Zo stoort het ook minder dat wissels ietwat korter zijn, want een wissel van bv 20cm lang met een hoek van 25° (cfr standaard marklinwissels  ;D) trekt op geen hol en doet mijn maag keren. Maar bv dezelfde lengte met een hoek van 10° dat is dan weer heel acceptabel. ;)

In ieder geval succes ermee, zoals het er naar uitziet wordt het een leuk baantje op een kleine ruimte, zeker met de doelstellingen en het materiaal waar je mee wil gaan rijden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

Ziet er idd boeiend uit. 8)

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Bedankt iedereen, nu moet ik het alleen nog waar maken zeker...
De plek wordt dit weekend terug een beetje op orde gezet, maten genomen voor het ondersteund kader.
En dan kunnen we er in vliegen.

Citaat van: OlivierV op 05 juni 2017, 00:03:51 AM
...Is het niet mogelijk om van het spoor van Marchan Dix te zakken tot onder Overslag en omgekeerd? Eventueel met 2 lussen zodat er diep genoeg onder de banen gereden wordt? Zodanig dat je heel wat (5-6) doorlopende opstelsporen (en eventueel enkele doodlopende) kwijt kan op deze manier?...

Neen, dat is helaas niet mogelijk tenzij ik zo ga terugschroeven op de straal van de bogen dat ik in de buurt van de Märklin industriebogen kom. Nu al zitten er bogen in (in het rek toch) met amper 420mm straal, en ik tracht toch boven 500mm te blijven.
Bovendien heb je een stevige lengte nodig om voldoende te zakken. Problemen waar ik ook al tegen aan liep tijdens de vorige escapades. Het spoor zou zo'n 20cm moeten zakken, dus de lengte ....
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Ik ben benieuwd... je maakt er toch wel zo'n aftandse smeerboel van Frans?
Niet zo'n: ikhebeenspoorwegstaandiedeblingblinglookmoethebben...   :P
Mvh. Steef

SuSke

Natuurlijk gaat die vol zitten met glitter en glamour en looplichtjes en geluidjes.
Het gras gaat zo'n felgroene mat zijn uit de jaren 80 en vervuilen, daar doen we niet aan mee.  ;D ;D ;D
De zonnebril ligt naast de baan.


misschien toch niet echt mijn ding..., dus inderdaad toch maar een iets meer geleefd ding maken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Citaat van: SuSke op 04 juni 2017, 20:53:19 PM
...terug naar de basis - een eenvoudig speelbaantje dat tot in de puntjes wordt afgewerkt....

Vooral dat "tot in de puntjes wordt afgewerkt" lijkt me het aller leukste onderdeel, ook voor ons om te volgen. Wanneer denk je eraan te beginnen? Wanneer mogen we de eerste bouwverslagen verwachten (indien je van plan was om je bouwperikelen te delen).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 05 juni 2017, 11:14:56 AM
...
Wanneer denk je eraan te beginnen? Wanneer mogen we de eerste bouwverslagen verwachten (indien je van plan was om je bouwperikelen te delen).

Ik tracht dit en volgend weekend het hoekje dat ik heb, en nu in werk aan mijn bakjes te fatsoeneren  ;)
Ondertussen gaan we rustig even uittellen hoeveel hout we van wat nodig hebben en dan kunnen we er aan beginnen...
Sporen liggen er al een pakket op de vitrinekast, en wissels...

En de perikelen delen: waarom niet
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

pandur

Hier is volop het jacht seizoen geopend  ;)
eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)