Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

Jappy

Het blijft een mooi baantje Frans! Schitterend herfstsfeertje.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Eindelijk is het gelukt. De rommel een beetje opgekuist (op een andere plek gelegd dus) en het baantje opgesteld op de voorziene plek.
Wordt een leuke tijd wanneer tijdens de kerst of oudejaar de kleinkinderen samen met grootvake treintjes gaan rijden.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Veel speelplezier met de kleinkinderen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald

Frans zal er zelf wel mee spelen... gewoon een smoes, die kleinkinderen  ;D  ;D  ;)

SuSke

Vandaag al uitgebreid aan het testen geweest, dus ja ook ik rijd er mee...  ::)  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald

den T

Beste Frans
in je artikel over deze baan in MSM geef je meer info over het balast dat je gebruikt, maar mijn vraag is : wat gebruik je om jou porfierbalast te zeven tot 0,5 - 0,9 kaliber?
groeten Julien

SuSke

Die is indertijd op industriële schaal gezeefd door het labo van een asfaltcentrale.
Ik had toen vrij goede relaties met de directie op die centrale (ondertussen ook al +15j geleden).
We hebben toen zo'n 200kg steenslag gezeefd op verschillende kalibers (van <Z tot spoor I) van hen gekregen.

Nu zijn er zeven van Minitec verkrijgbaar bij ModelbahnShop Lippe met de juiste maaswijdten

Zo kan je zelf gelijk welk materiaal op de juiste afmetingen zeven.

den T

Dankuwel Frans
dit ga ik bekijken
Julien

den T

Dat is al gelukt Frans
Nu merk ik dat na het verlijmen van de balast ( ik gebruik boekbinders lijm) de balast donkerder kleurd. Was dat bij jou ook zo of heb je de kleur van de balast kunnen bewaren?
groeten
Julien

SuSke

Neen, ook bij mij is die donkerder geworden.
Na droging van de lijm krijgt het ballastbed nog een aantal bewerkingen, waaronder een aantal washes om in de diepere delen vuil te krijgen met roest en een drybrush in een lichtere kleur om het ballast terug op te lichten.

Een beetje mijn volgorde van werken, die zeker niet heilig is, maar een naar mening voldoende mooi resultaat geeft:

Pas gelegd spoor - rails en dwarsliggers met een eerste behandeling, sporen en kleinijzer werden roestig gemaakt.
20180927_001623 by Frans Peeters, on Flickr

Vers met boekbinderslijm verlijmde ballast die donkerder uitkleurd, hier is niets aan te doen, is zo met natuurlijk materiaal dat vocht opslorpt.
20180929_004919 by Frans Peeters, on Flickr

Eerste reeks washes over de sporen en ballast, voordeel is dat je gelijk ook roestsporen kan aanbrengen op de naastliggende scenery zoals de keermuur in dit geval.
20180929_165437 by Frans Peeters, on Flickr

Drybrushing over de balllast en dwarsliggers om deze terug op te lichten. Hierdoor krijg je terug relief in het donkere ballast en kan je ook wat met kleuren spelen.
20181003_191630 by Frans Peeters, on Flickr

Het hoekje afgewerkt  ;)
20181018_160201 by Frans Peeters, on Flickr

evan

Citaat van: den T op 21 februari 2025, 10:11:22 AMDat is al gelukt Frans
Nu merk ik dat na het verlijmen van de balast ( ik gebruik boekbinders lijm) de balast donkerder kleurd. Was dat bij jou ook zo of heb je de kleur van de balast kunnen bewaren?
groeten
Julien

Dat is logisch dat de ballast na het lijmen donkerder wordt.
Gezeefde ballast zit vol fijn stof waardoor het licht is van kleur.  Eens je de ballast gaat verlijmen met een verdunde lijm, spoel je als het ware het stof weg en krijg je de oorspronkelijke steenkleur.

Dus best een lichtere kleur nemen, maar zoals Suske zegt, ballast wordt sowieso toch nog geweatherd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Morgen wordt de boel gedemonteerd voor een ééndags sessie als themabaan op een netwerk- en bedankingsmoment bij de streekvereniging ZUIDRAND in Kontich.

5910

Proficiat met uw deelname in "Man Bijt Hond"
Goed gedaan, Frans

den T

Wanneer is dat geweest in  - man bijt hond - dan kan ik het misschien nog eens terug zien
grtjs Julien