Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Den Overslag & Marchan'Dix

Gestart door SuSke, 04 juni 2017, 20:53:19 PM

Waterman

Suske, het eerste wat je moet loslaten is het aantal lampen in je seinen.

No matter hoeveel toeters en bellen een sein heeft, als het voor een bepaalde reisweg een bepaald seinbeeld niet kan vertonen zal het dit seinbeeld ook nooit vertonen.

Stel bijvoorveeld dat je in volle baan een verwittigingssein hebt dat groen en 2 geel kan vertonen, dan kan je in principe ook de seinbeelden groen-geel horizontaal en groen-geel verticaal tevoorschijn toveren.

Als er echter afwaarts van het aangekondigde sein geen sectie ligt met wissels die een verminderde snelheid verantwoorden zal je verwittigingssein nooit groen-geel horizontaal vertonen. Als er na het aangekondigde sein geen korte stop- op vertragingssectie ligt zal je verwittigingssein nooit groen-geel verticaal vertonen.

En hoeveel lampen je sein heeft of hoeveel seinbeelden je in je seindecoder kan programmeren maken dus geen bal uit.

C.B.

Citaat van: Waterman op 16 september 2022, 15:04:42 PM

Artikel 3.2.3 van HLT II.A.1 heeft het enkel over een beseinde snelheid van 40km/h.

Om zeker te zijn over de hier geschetste situatie heb ik de vraag maar eens voorgelegd aan een instructeur  ;D

Dus antwoord volgt!

Ik zal het ook eens bekijken in mijne DML van Lineas. ;D  ;)
HLT heb ik niet meer beschikbaar ...  ;D
Groetjes.
Claudio.

Waterman

Haha, ik vroeg mij al af bij welke privémaatschappij jij zit  :D

Ik heb net PO gehad, 'k kan je de laatste updates van de hlt wel doorsturen  :P

Driesel

#468
Frans,

Een snelheidsaanduiding '6' op een sein in België wordt meestal gebruikt in België in volle baan om te veranderen van spoor (normaalspoor naar tegenspoor of omgekeerd). Jouw baantje situeert zich volgens mij in tijdperk IV. Lokale aansluitingen, zoals jij nagebouwd hebt waren toen te bereiken met beperkte snelheid, dus 40 km/u of minder zelfs. Dus die seinen met '6' zou ik alvast in jouw situatie niet gebruiken.

Zoals Claudio en Patrick reeds hebben aangehaald staat een sein uitzonderlijk rechts op baanvakken met max 40km/u: dus ofwel laat je je sein staan en verwijder je de lichtbak met cijfer, ofwel plaats je één van je andere aan de linkerzijde van het spoor. Ik zou ook opteren om daar één zonder de lichtbak '6' te plaatsen (de gegeven tijdsperiode indachtig).

De reglementering is te complex om hier te bespreken waardoor we je een plausibele oplossing moeten aanbieden.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor een sein links van het spoor zonder lichtbak, maar met gele snelheidsdriehoek (met de punt naar beneden) vast aangebracht aan de mast onder het seinbord. Dit past dan ook perfect in de tijdsgeest die je voor ogen hebt.

Ik moet wel eens zoeken naar een foto/tekening van zo'n sein.

Edit: op de site van Cooltrain.be vind je bij puntje 1.3.2 een afbeelding van wat ik bedoel https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen

Succes!


SuSke

Bedankt voor de info. Het sein rechts werd al gesloopt en de fundering blijft gewoon zitten als restant van een oude afgebroken aansluiting (die er eigenlijk nog ligt als een stukje straatspoor).
Het nieuwe sein zal dan aan de linkerkant, iets verder op de baan gezet worden. Een snelheidsbord heb ik nog wel ergens zitten in een of ander bestand.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Het sein is veranderd. De leidingen in het laadstation zijn gelegd.

20220918_225556 by Frans Peeters, on Flickr

20220918_225652 by Frans Peeters, on Flickr

20220918_225634 by Frans Peeters, on Flickr

Voor de aansluiting aan de 2 eerste pompen is er nog een flexibele buis (ronde schoenveter) voorzien die er op het allerlaatste moment wordt opgelegd , westie van nog een beetje werkbaar te zijn.

Blijft nog de toegangstrap en de plooitrapjes en laadarmen. Of die er op komen hangt af van hoe lastig het rollend materieel doet.
We zien wel wat woensdagavond klaar is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

succes man! wordt fraai in elk geval!

PeterVG

Mooi Frans. Knap hoe je zoveel detail in het leidingwerk en de pompen krijgt.
Maar dat is meteen voer voor bedenkingen. De Preisermekaniekers gaan het zeer lastig krijgen als een pomp in onderhoud moet. De pomp kan niet ingeblokt en leeggelaten worden. Er ontbreekt een zuigventiel en zuigdrain. Beroepsmisvorming ik weet het maar ja ;)

SuSke

Om dan nog maar te zwijgen over alle druk en flowmeters die op de leidingen moeten staan.
Maar de pomp kan wel ingeblokt worden, boven op de rack zitten ook nog een reeks kleppen ;) (ik moest ze ergens weg krijgen)
Drains ga ik er niet op zetten, dat wordt te klein gepriegel (en ik heb ook geen ultra kleine klepjes :) )
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#474
OntraXS! zit er op. Het waren 3 leuke dagen en de boel reed goed.

20220923_144433 by Frans Peeters, on Flickr

Een paar kiekjes  van op de baan

Eentje door de verdwijnopening... :)

20220925_153431 by Frans Peeters, on Flickr

Enkele met enkel het licht van zaal op de baan

20220924_183742 by Frans Peeters, on Flickr

20220924_183709 by Frans Peeters, on Flickr

En met het volle baanlicht

20220924_123636 by Frans Peeters, on Flickr

20220924_105817 by Frans Peeters, on Flickr

20220924_105803 by Frans Peeters, on Flickr

20220924_105746 by Frans Peeters, on Flickr

20220923_162101 by Frans Peeters, on Flickr

En voor wie zegt dat je op een kleine baan niet met 'lange' treinen kan rijden (op de foto klikken voor de video)

20220925_161235 by Frans Peeters, on Flickr

20220925_161115 by Frans Peeters, on Flickr

Volgende optreden zal voor Mobexpo  zijn (15&16 april 2023). Geeft me weer een paar maanden om de laatste updates klaar te stomen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris


SuSke

Ondertussen is dus bekend gemaakt dat we niet weerhouden zijn voor Mobexpo 2023. Een wederopreden zal dus voor een ander moment zijn en wordt nog bevestigd.

Wel via Luc (ModelbaanHO) melding gekregen van een filmpje op de jij-buis gemaakt door de man achter PILENTUM Television
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Den Overslag gaat nog eens op de hort.

Op 16 & 17 september zijn we te gast bij de mannen en dames van MSKK in Oostende, en Den Overslag zou op een zeer gevaarlijke plaats staan, dicht bij de toog  ::)  ::) .

En op onze eigen tentoonstelling op 14 & 15 oktober zijn we terug paraat. Bedoeling is om tegen dan het schaduwstation aangepast te hebben met een aansluiting naar Das Depot van Luc De Beukelaer (ModelbaanHO).

Nog enkele weekjes om de boel op te frissen en hier en daar wat dingen verder aan te kleden en te verfraaien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76

Leuk filmpje op YouTube. Mooi in beeld gebracht!

SuSke

Het voorbije weekend hebben we weer een leuke tijd gehad dank zij onze Oostendse vrienden van MSKK.
Alles werkte perfect na een jaartje stilstand, rails poetsen en een enkele losse draad terug vast zetten en het was een weekend rijden en rangeren.

20230916_095415 by Frans Peeters, on Flickr

20230917_142958 by Frans Peeters, on Flickr

20230917_143011 by Frans Peeters, on Flickr

20230917_142902 by Frans Peeters, on Flickr

20230916_152534 by Frans Peeters, on Flickr

20230916_152448 by Frans Peeters, on Flickr

20230916_152429 by Frans Peeters, on Flickr

Op naar het volgende optreden op de eigen tentoonstelling
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.