Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Het gebruik van verf

Gestart door BD1701, 28 december 2004, 17:55:51 PM

janjozef

We zullen geduld oefenen en al te samen nog enkele idee?n aanrijken voor interssante artikels
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Bert Ossevoort

hallo schilders,
Toch nog even een opmerking of vraag naar aanleiding van de reaktie van erwin op 01-01-2005.En wel zoals hij zegt voeg wit of oker bij 15 tot 25 % wel dan zouden de onderstellen van de loks dus nooit meer diep zwart zijn ,ik zelf spuit al jaren met autolak op ral nummer en krijg altijd reaktie dat het er werkelijkheids getrouw uit ziet dus hoe kan dit????

erwin9

Prima idee om idee?n aan te reiken via het forum, zo kan de redactie perfekt inspelen op de vragen en verlangens van de lezers.
Dus, ...laat maar komen die iedee?n !!!
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Peter

Nog even een kleine opmerking over het spuiten van verf.
De meeste verven worden lichter van kleur naarmate men meer verdunner toevoegd. Experts die het veel beter weten dan ikzelf waarschuwen dikwijls hobby en professionele schilders voor dit fenomeen.
Probeer het zelf maar eens uit: Spuit wat verf op een stukje afval plastiek en schilder de volgende dag er een streep naast. Een verschillende tint is het gevolg. Bij matte verven valt dit meer op dan bij glansverven.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Bert,
Ik heb jaren gespoten met originele verf van de NMBS. Dus met verf uit de pot. Dit was mogelijk omdat in Mechelen altijd wel iemand kende bij het "arsenaal" die ....
Ik heb ook nooit last gehad van opmerkingen omdat ik originele kleuren gebruikt heb. Intengendeel.
Ik denk dat er heel wat meespeelt in ons koppeke bij de waarneming en gewaarwording van kleuren. Ik heb er ook geen verklaring voor. Daarvoor moet je kleurenpsycholoog zijn vrees ik.
Het valt me zelfs op dat sommige kleuren door de tijd vergeten worden. Meer en meer zie ik modellen in het NMBS flessengroen (dit is of was de originele benaming van de NMBS) en vergeet men dat er ooit donkergroen bestond. Dit was zowel bij stoomlocs als bij meer hedendaagse locs uit de jaren zestig het geval. Vreemd verschijnsel.
Loco



__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

sdbhg

Zelf ben ik reeds gedurende enkele maanden bezig oude huisjes wat op te knappen met een likje verf. Zo gebruikt faller nogal rare kleurtjes van dakgootjes en ballustrades in zijn pakketjes en die verander ik.

Ik kocht als eerste verfjes de potjes van humbrol en probleem ... keelpijn. Ik dacht eerst dat dit toeval was, maar bij hergebruik een tijdje later weer hetzelfde. Ze stinken ook erg.

Daarom schakelde ik over op verf op waterbasis. En geen gezondheidsproblemen en betere verfresultaten ! Deze verfjes zitten in plastic busjes van 17 ml. Het zijn Spaanse verfjes van het merk "Acrylicos Vallejo" en ik ben er heel tevreden over. Ik kocht de flesjes bij Cornucopia.

tonycabus

Ricky (Waal, maar w?t een modelbouwer!) gebruikt die ook, om dezelfde redenen... Ik heb dit merk al ergens aangehaald.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

sdbhg

Deze morgen heb ik trouwens heel leuke resultaten gehaald met de goudkleur van die Spaanse verfjes.

Ik bezit nl. de krantenkiosk van Faller en hebben de dakspitsen in het goud gestoken, prachtig !

Ook bezit ik van mijn vroegere jaren het stadhuis Alsfeld van Faller. Ook hier stak ik de torenspitstoppen in goudkleur. Ik ben eens gaan zoeken op internet naar foto's van het origineel gebouw. Die torenspitsen (bij Faller zijn ze groen) kan ik op echte foto's moeilijk thuis brengen. Ze zien er grijs uit, maar ik kan het materiaal niet determineren (lijkt tin).

zo ben ik eens verder gaan zoeken naar de materialen/kleuren van de kleine spitsjes op de daken van vakwerkgebouwen en ik kan het niet achterhalen. Ik bezit nl ook de huizenrij "am Romerberg" van Faller en ook hier in het echt grijs van kleur... terwijs ze bij de fallermodelletjes lichtbruin van kleur zijn. Ik heb ze alvast ook in het goud gestoken...

bartie

Hallo,

gisteren voor de eerste keer de verf van Modelmaster (Itali?) gebruikt en ben er zeer tevreden over. Deze zit in glazen potjes zoals Polyscale maar iets kleiner. De potjes zitten wel vol en zijn ook uitermate geschikt voor de airbrush. Schildert veel mooier dan humbrol of revell en hebben een groot aanbod in speciale kleuren.
Ik ga dan ook een deel van mijn humbrol/revell verfjes stilletjesaan vervangen door Modelmaster (gekocht bij Verschooten).

Groetjes Bart.

tonycabus

Is die "Modelmaster" acryl of andere? D?t interesseert ons...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Is die "Modelmaster" acryl of andere? D?t interesseert ons...

Tony





Modelmaster heeft zowel een acryl-reeks als een enamel-reeks. Dit heeft het voordeel dat je als je met de twee soorten wil werken (zoals ik) je toch bij ??n merk kan houden.

Ik ben vollop bezig met alle vergelijkbare nummers van Humbrol, Revell,Modelmaster,RAL,Polyscale en Tamiya bijeen te zetten in een tabel. Wanneer die klaar is,zal ik deze posten bij de Fiches (waar ook de foto's staan). Zo kan iedereen bij het lezen van een artikel waar men met een ander merk werkt dit vergelijken met zijn eigen (lievelings)merk.

Groetjes Bart.

loco

Bartie,

Als het je kan helpen, heb je hieronder twee interessante sites voor het opmaken van je tabel. Ik ben  namelijk ook een liefhebber van Model Master, maar eigenlijk van alle verven, als ze maar bruikbaar zijn, inclusief de goede oude olieverven. Ik heb intussen wel geleerd dat een vergelijking steeds bij benadering is. Er zit toch nog veel verschil tussen de verschillende verven, ook al claimt men sons dat ze identiek zijn of overeenkomen met een ral-nummer.

http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/reference/humbrol.htm
http://www.modellskipper.de/archive/tipps_und_tricks/dokumente/farbe_ral/farbvergleiche_der_einzelnen_hersteller.htm

Ik ben ook wel geintersseerd in een zo volledig mogelijke vergelijkingstabel.

loco

bartie

Loco,

Bedankt voor de tips, de onderste link met de Ral-nummers had ik nog niet, dus die komt goed van pas. Van Humbrol,Revell,Modelmaster,Tamiya en Polyscale heb ik alle nummers en vergelijkbare nummers. Deze zijn in augustus 2004 bijgewerkt dus zouden nog moeten kloppen. Nu ben ik bezig met een apparte lijst te maken voor elk merk met daarachter de vergelijkbare, zodat het zoeken naar de juiste nummer heel vlot gaat en je niet tussen 15 bladzijden met nummers ergens in kolom 3 de jouwe moet gaan zoeken.
Met wat geluk (lees:tijd) zijn de lijsten volgende week klaar.

Groetjes Bart.

Gerolf

Is het mogelijk om die lijsten ergens te publiceren of te posten? Als het kan naast het RAL-nummer ook een kleuraanduiding. Tot voor kort had ik enkel 'in de verte' over die RAL-kleuren gehoord, laat staan dat ik wist welk nummer voor welke kleur stond ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw