Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Het gebruik van verf

Gestart door BD1701, 28 december 2004, 17:55:51 PM

BD1701

Hoi beste forumleden; ik heb een vraag i.v.m. het gebruik van verf in de modelbouw-wereld. Aangezien ik nog niet veel (bijne nieks) van ervaring heb met schilderen, is mijn vraag de volgende: Als je ervan uitgaat dat je de potjes Humbrol-verf gebruikt om iets te schilderen (bv. rails of een ijzerlading enz,...) Hoe gebruik je dan best de verf, om een goed resultaat te bekomen? Moet je die verf verdunnen, zo ja wat is de verhouding verf tegenover verdunner dan? Welke verdunner gebruik je het best? Kortom, hoe gaan jullie te werk als jullie gebruik maken van verf om iets te schilderen in model? Geldt deze methode voor zowel schilderen met penseel en airbrush of zijn daar ook nog grote verschillen tussen?
Kan iemand mij trouwens eens de kleur of het kleurnummer geven die het beste past bij het betongrijs in werkelijkheid. (of kan ik ergens de verschillende kleuren van humbroll-verf terugvinden?)

Alvast bedankt aan iedereen die mij nuttige info kan geven over dit onderwerp.
 

bartie

De kleur van betongrijs van Revell is nr.75.
Verder kan je een lijst zien van Humbrol en de overeenkomende nummers van oa. Revell,modelmaster,RAL,... bekijken op http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/reference/humbrol.htm

Groetjes Bart.[:)]

Peter

Als je het mij vraagt zou ik zeggen: er geen juiste en geen verkeerde kleur voor beton, asfalt en dergelijke.
Wat ik voorstel is: kijk eens goed rond en je zal zien dat er oneindige verschillen zitten in kleuren. Zelf nieuw beton heeft niet altijd dezelfde kleur. Twee verschillende leveranciers van beton kunnen reeds een kleurverschil opleveren, en dan spreken we nog niet over ouderdom en weersinvloeden. Ik zou zeggen, doe zoals veel modelspoorders en schilder volgens je eigen idee. er bestaat geen kant en klaar recept voor kleuren. Ik persoonlijk gebruik als basis de Humbrol kleur "concrete" die ik naargelaang mijn goesting, verdonker met grijs, zandkleur of iets dergelijks, zodat al het beton niet dezelfde kleuer heeft.
Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Hapag Lloyd

Bedankt !!! Dat is nou net wat ik nodig had voor betonkleuren.

Gerolf

Ik gebruik de laatste tijd vooral de Polyscale verven: het zijn flesjes waar tenminste wat verf inzit (in tegenstelling tot Humbrol en Tamiya - vooral Tamiya heeft het lef om kleine flesjes te verkopen die vaak nog half leeg zijn ook). Polyscale is goed te verdunnen met de Tamiya X-20A thinner, maar ook met gewoon gedestilleerd water, en zowel met airbush als penseel prima bruikbaar.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ricky (Eric Sainte, ondertussen wereldberoemd in Wallonie) is gek op de Valejo acrylverf. Geurloos en zowat elke kleur is mogelijk. En dekken met penseel alsof het gespoten is. Zelf gezien!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Voor heel specifieke kleuren gebruik ik ook Polly Scale (oa.rust,dirt,...). Deze koop ik bij Chalumano in Deurne. In deze potjes zit inderdaad veel verf maar ze zijn ook niet goedkoop. Als ik me niet vergis betaalde ik voor een potje verf iets van een 7 euro.

Bart

janjozef

persoonlijk hou ik meer van kleinere potjes dus revell en humbrol en dit voor verschillende redenen. Ik heb bijna al de verschillende kleuren van revel en humbrol dus maal 1,5? of maal 6? scheelt een heel pak. Voor spuitwerk gebruik ik nooit oude verf dus ik heb er veel dubbel en als ze echt niet meer bruikbaar zijn naar het containerpark ermee. Ook Tamiya gebruik ik veel en voor een washing plaka van pelikan (komt uit groetje uit ferbach en werkt nog goed ook) Nu denk ik wel dat er met 5 schilders er 5 goede manieren van schilderen zijn.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Ik denk dat wat janjozef zegt juist is: 5 verschillende schilders geven 5 goede manieren van schilderen. Je moet dan ook zelf door ervaring en merken door elkaar te gebruiken zien met wat je het liefst schildert of het beste resultaat van krijgt. Ik zou me in ieder geval (toch als je nog maar juist begint) zeker niet beperken tot enkel de verf van Humbrol, maar ook andere soorten (merken) uitproberen.

Groetjes Bart.

erwin9

Beste modelbouwers,
Ik heb even jullie reacties overlezen, en over verf kan ik wel tientallen bladzijden schrijven. De eesrte keuze in verf is of U watergedragen of synthetische verven zal gebruiken. beiden hebben hun specifieke voordelen, en enkele nadelen. Beiden hebben aparte verdunners nodig, en beiden hebben een ander manier van werken nodig. Wat betreft de kleuren vind ik persoonlijk dat je beter enkele primaire kleuren koopt (rood, blauw, geel), daarbij ook nog wit, zwart, oker en sienna. Met deze zeven potjes maak ik ALLE mogelijke kleuren !!! Een beetje experimenteren en durf met deze verschillende kleuren zal U binnen de kortste keren tot een uitstekend kleurenconsulent maken. Ook lees ik dikwijls de verschillende vragen over de juiste RAL kleuren. Laat U hiertoe niet overhalen, want de juiste RAL kleuren voor het grootbedrijf zijn NOOIT de goede kleuren voor uw model !!!
Uw model moet ALTIJD lichter gemaakt worden (bijvoegen van 15 ? 25% wit en een beetje oker) wegens de verkleining in schaal. Dit heeft te maken met de wetten op lichtreflectie en schaduwwerking.
Verder is geen enkele wagon hetzelfde van kleur. Weersinvloeden, gebruik, ouderdom, en zelfs klimaat geven een verkleuring aan de wagons, dus waarom zou U in model niet hetzelfde resultaat nastreven? Dit geeft een heel stuk realisme weer op uw modelbaan!
Wat Peter hierboven schrijft is prima uitgedrukt!
Dus, experimenteren met kleuren, en niet klakkeloos alle kleurpotjes van merk X of Y kopen! U bent tenslotte toch modelbouwer.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

locomotion

Erwin,
Ik vermoed dat je een echte verfkenner bent die dagelijks of toch heel vaak met verf bezig bent. Maar ik zelf ken er jammer genoeg niet veel van. Vooral kleuren mengen schrikt mij toch af. Al mijn ge?xperimenteer heeft tot nog tot tot geen goede resultaten geleid. Spijtig.
Is het niet mogelijk om eens uit te leggen hoe je een aantal kleuren van de NMBS kunt samenstellen met de basiskleuren die jij gebruikt.
Bvb hoe maak je NMBS groen? en Elektrisch blauw ? En het turkoiis van B-Cargo. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om welke hoeveelheden je van elke kleur moet nemen. Ik hoop dat jij ons (of mij) kunt helpen, zodat we niet altijd naar Jocadis moeten. Trouwens Jocadis heeft niet alle kleuren.

Locomotion

bartie

citaat:
Geplaatst door locomotion

Erwin,
Ik vermoed dat je een echte verfkenner bent die dagelijks of toch heel vaak met verf bezig bent. Maar ik zelf ken er jammer genoeg niet veel van. Vooral kleuren mengen schrikt mij toch af. Al mijn ge?xperimenteer heeft tot nog tot tot geen goede resultaten geleid. Spijtig.
Is het niet mogelijk om eens uit te leggen hoe je een aantal kleuren van de NMBS kunt samenstellen met de basiskleuren die jij gebruikt.
Bvb hoe maak je NMBS groen? en Elektrisch blauw ? En het turkoiis van B-Cargo. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om welke hoeveelheden je van elke kleur moet nemen. Ik hoop dat jij ons (of mij) kunt helpen, zodat we niet altijd naar Jocadis moeten. Trouwens Jocadis heeft niet alle kleuren.

Locomotion



Dat zou misschien ook goed zijn voor een reportage in MSM. Er zijn er waarschijnlijk wel meer die hiermee gediend zouden zijn.

Bart.

tonycabus

Erwin is regelmatig medewerker aan MSM: hij schreef het jongste artikel over wheatheren met krijt.
Ricky, bij velen onder jullie reeds bekend gaat ook meeschrijven.
Dat belooft dus!
Maar inderdaad, Erwin: ik ga deze vraag eens aan Nico voorstellen, jij lijkt me daar de geschikte man voor.

Tony


Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erwin9

Beste vrienden,
Het is inderdaad een goed idee om hierover een artikrel te schrijven. Maar het is echter moeilijker om te beschrijven dan om het daadwerkelijk te doen!
Ik zal dan ook aan mijn artikelreeks over weatheren, die inmiddels zo'n tien afleveringen zal tellen, een aflevering zal wijden aan het samenstellen en mengen van kleuren. Bedankt voor het extra werk !!!
Het is inderdaad zo dat ik zowel in de hobby als beroepsmatig dagelijks met kleur bezig ben, dus ik denk wel dat ik de lezers heel wat praktijk en theorie zal kunnen bijbrengen, dus zeker verder lezen!
Groeten en nog even geduld.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

bartie

citaat:
Geplaatst door erwin9

Beste vrienden,
Het is inderdaad een goed idee om hierover een artikrel te schrijven. Maar het is echter moeilijker om te beschrijven dan om het daadwerkelijk te doen!
Ik zal dan ook aan mijn artikelreeks over weatheren, die inmiddels zo'n tien afleveringen zal tellen, een aflevering zal wijden aan het samenstellen en mengen van kleuren. Bedankt voor het extra werk !!!
Het is inderdaad zo dat ik zowel in de hobby als beroepsmatig dagelijks met kleur bezig ben, dus ik denk wel dat ik de lezers heel wat praktijk en theorie zal kunnen bijbrengen, dus zeker verder lezen!
Groeten en nog even geduld.



Zullen we zeker doen Erwin![;)]