Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

LED verlichting

Gestart door Dirky, 31 mei 2017, 12:35:24 PM

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 02 juni 2017, 23:02:42 PMmet een stralingshoek van 120°

Ik denk dat zo'n paneel niet evenveel licht geven aan de "stralingshoeken" als in het midden
=> dus de overlapping (teveel licht) van de twee buitenste panelen zal wel meevallen.
=> de middelste zal niet je hele baan uitlichten, en je zal mogelijk kleurverschil tegenover de zijkanten merken
Mij lijkt één groot paneel en eventueel wat extra rood of warmer licht (strips, lampjes) beter
... maar ik weet wel zeker dat Dirk een betere uitleg of oplossing heeft  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citeer... maar ik weet wel zeker dat Dirk een betere uitleg of oplossing heeft

Ik hoop het ook. Het is wel niet de bedoeling om het middelste paneel alleen de verlichting te laten verzorgen, altijd in combinatie met de 2 andere panelen maar dan gedimd. Het middelste paneel zou enkel dienen om de kleur wat bij te sturen bij ochtend en avond simulatie.

Citeernaar mijn gevoel is het te koel om de baan mooi te maken. Ik zal dus zeker nog wat moeten bijlichten.

Dat is de reden waarom ik eraan dacht van een extra 3000K paneel te gebruiken zodat je de lichtkleur wat kan bijsturen indien nodig.

Even afwachten tot we een reactie krijgen van de expert ter zake vooraleer over te gaan tot de aankoop van die panelen.

evan

Voila se...

De led-panelen zijn toegekomen.

Ik heb 4000 K genomen en ben tevreden met de kleurweergave en ze voldoet aan m'n verwachtingen.  De afwerking is ook proper en zeer eenvoudig aansluitbaar.  Al vind ik wel dat er een bevestiging mocht voorzien zijn aan de achterkant voor het ophangen...  Dat wordt nog ns even nadenken...  Vermits een paneel zo dun is, denk ik een bevestiging op 3 punten te voorzien om doorbuigen te vermijden.

Hierbij een onbewerkte foto genomen met het fototoestel uit het vuistje...



Qua bedrijfszekerheid voor tentoonstellingen na transport  ik benieuwd en de tijd zal dat uitmaken.

Groeten,

Bezige bij
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Panelen zijn voor systeemplafonds. Denk dan ook aan L of U vormige strips waarin ze te schuiven zijn..

BC911

Op sommige websites zag ik dat je een kader kon bestellen voor opbouw.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

just4fun

Citaat van: milocomarty op 03 juni 2017, 20:44:32 PM
Panelen zijn voor systeemplafonds. Denk dan ook aan L of U vormige strips waarin ze te schuiven zijn..

Maar ook in systeemplafonds moeten die verzekerd opgehangen kunnen worden met anti-valkabels.
Dat zou toch voorzien moeten zijn?
Paul

Kautenbach

Je kunt raster krijgen, ophangogen die je op de achterkant kunt monteren , of.....

Ik denk er zelf over koorden te bevestigen, onderlinge het paneel, kun je nog goed aanstellen als het paneel hangt, en relatief eenvoudige/snelle/stevige bevestiging  ;)

stoomlokje

In systeemplafonds worden die armaturen gewoon op de plafondprofielen gelegd , zonder valkabels of zoiets dergelijks .
Die profielen zijn een T - vorm en klikken in elkaar op de uiteinden .

Ik heb nog nooit geweten dat er een naar beneden kwam . ( er genoeg mee gewerkt )

Groetjes,

Saskia

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

#39
En hier het resultaat van een vergelijkende test.
Er werden geen correcties aan de foto's uitgevoerd.

1. Met natuurlijk licht op een heldere dag als deze:


2. Met een speciaal fotolampje van 5400K:


3. Met een ledpaneel van 6000K:


4. Met een ledpaneel van 6000K, zonder enig ander licht in de ruimte:


Ik moet toegeven: weinig verschil te merken.

De richting van het licht is natuurlijk telkens anders.

Opgelet! er kwam wel nog wat natuurlijk licht naar binnen terwijl de opnames werden gemaakt, dus misschien moet ik dit vanavond nog eens overdoen als het paneel de enige verlichting is...

EDIT, zie foto 4.
Ik vind de kleurweergave heel goed. Ik had het minder verwacht.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ben van zo'n dingen helemaal niet op de hoogte, maar voor mij is de foto met het gewone daglicht nog het mooiste, maar ..smaken verschillen natuurlijk
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

#41
T metselwerk komt idd op de daglicht foto beste uit, je hebt natuurlijk geen 4000K bak, Luc 8) ;)

Er zit idd weinig verschil in tussen de fotolamp en de LED bak van 6000K op t eerste gezicht.

Heb je met die LED panelen geen verdere verlichting  nodig  op expo's?  scheelt een hoop paraplu lampen voor zowel fotograaf als publiek ;)

Metpetergaathetbeter

van mij draagt het natuurlijke licht ook mijn voorkeur uit,zat de zon trouwens uit, want die indruk heb ik toch gezien de kleuren van de bakstenen? ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 juni 2017, 21:11:39 PM
van mij draagt het natuurlijke licht ook mijn voorkeur uit,zat de zon trouwens uit, want die indruk heb ik toch gezien de kleuren van de bakstenen? ;)
Het was inderdaad zonnig, maar er was geen rechtstreekse zon op het dioramaatje.

De reden waarom jullie die met natuurlijk licht verkiezen kan ook zijn omdat daar toevallig wat reflectie op het gevelvlak zit.

Maar helaas, in onze modelbaan ruimtes en op expo's kunnen we niet werken met natuurlijk licht. Daarom gaan we op zoek naar een goed alternatief...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Ik heb een vierde foto bijgevoegd. Zie hierboven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *