Wat te kopen?????

Gestart door belair, 08 augustus 2006, 23:46:21 PM

belair

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw in de hobby en zou eens willen weten wat ik als beginnende treinliefhebber het best kan aanschaffen. Welk merk, type spoor, digitaal of analoog (alhoewel een besturing met pc me aanspreekt).

janjozef

Luc indien dat laatste je aanspreekt moet je digitaal beginnen. En nu kan de discussie beginnen. Ik zou opteren voor 2 rail en peco of tillig rails, rijdend materiaal van alle merken voor 2 rail, met een decoder dan natuurlijk.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Hallo Jan,
Bedankt voor uw reactie, welke grootte neem je dan het best? HO of ??
Ook welk merk, ik heb gehoord dat Marklin niet te combineren is met andere merken, kwestie van wisselstroom en gelijkstroom. Koop ik dan beter een beginnersset of afzonderlijke stukken?

janjozef

De groote hangt af van de beschikbare plaats. Minimum zou je toch een 3 x 1,5 meter moeten hebben voor HO, of je moet een modulebaan bouwen. Marklin is inderdaad niet te combineren met de andere merken maar de andere merken verkopen tegenwoordig hun loc's ook voor wisselstroom. Een beginnersset is meestal veel goedkoper dan alle stukken afzonderlijk, maar natuurlijk nooit zo uitgebreid in zijn mogelijkheden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Roderik

Dag belair en welkom hier,

Alles hangt af van waar je zelf met je hobby naar toe wil.
  • Wil je veel zelf bouwen? Of gebruik je liever de loc recht uit de doos?
  • Hoeveel plaats heb je? Bij een kleine plaats kan je kiezen voor een rangeerbaan of een kleinere schaal
  • Wat is je budget?
  • Ga je voor een Belgische baan of voor een Duitse of doet dat er eigenlijk niet toe.

Een goede raad die ik heb gekregen toe ik zelf begon was: geef je ogen de kost. Kijk eens rond in modelspoorwinkels, tentoonstellingen, verenigingen, ... Daar kan je je al een beeld maken van wat mogelijk is en spreek gerust de mensen aan de banen aan. Ze zijn passioneel met hun hobby bezig en kunnen je heel wat nuttige info geven.
Wanneer je na een bepaalde tijd weet wat je wil, dan pas zou ik beginnen uitkijken om materiaal te kopen.
Ik wil je zeker niet afschrikken hoor. Integendeel zelfs, in het begin komt er heel wat op je af maar na een tijdje weet je zeker waar je naar toe wil met je baan.
Always be modelling!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door belair

ik heb gehoord dat Marklin niet te combineren is met andere merken, kwestie van wisselstroom en gelijkstroom.

Het verschil is niet zo zeer wisselstroom of gelijkstroom, dat doet zeker bij digitaal niet meer ter zake.
Het belangrijkste verschil is de manier waarop de stroom van de rails wordt afgenomen. M?rklin werkt met een middenrail (puntcontacten), de andere nemen stroom af via de gewone rails. Je moet het zien om het te begrijpen. Daarom is het goed om eerst eens een paar tentoonstellingen te bezoeken, daar kunnen ze het allemaal uitleggen.

Gerolf

Ik heb net een dergelijke e-mail vraag van iemand gehad. Ik zet hier even mijn antwoord aan die man:
citaat:
Je wil starten met spoorwegmodelbouw: een prima keuze! Het is immers een hobby waar je veel van je talenten kan ontdekken en ontplooien: tekenen, schilderen, houtbewerking, elektriciteitswerk, ...
Voor je er aan begint is het inderdaad goed om je degelijk te informeren, maar moet je jezelf ook een paar vragen stellen over wat je wil en kan bereiken:
- hoeveel plaats heb je ter beschikking? Hou ook rekening met een "atelier"-gedeelte om dingen te bouwen, je modellen te onderhouden, ...
- waar gaat je voorkeur naar uit: rijden, rangeren, grote treinen, industrie-aansluitingen, hedendaags, stoomtijdperk, Belgisch, buitenlands, ...
- hoeveel tijd en geld kan je spenderen (hieruit volgt: vooral zelfbouw of vooral gebouwde dingen in een winkel kopen)
- waar liggen je belangrijkste talenten - knutselen, elektronica, ontwerpen, schilderen, ...

H0 (1:87) gelijkstroom (merken zoals Roco, Fleishmann, ...) is het meest verspreide en best verkrijgbare systeem. H0 wisselstroom (Marklin) is ook vlot verkrijgbaar. Beide zijn - voor beginners althans - moeilijk combineerbaar.
Schaal N (1:160) en Z (1:220) zijn ook vrij vlot verkrijgbaar. Er is terug een opmars van schaal 0 (1:43) en schaal I (1:32, denk ik) De grotere schalen kunnen prachtig zijn, maar zijn ook meestal prijziger en meer gericht op zelfbouwers.
De digitale techniek is de laatste jaren behoorlijk ontwikkeld, maar ook hier zijn er diverse systemen die niet steeds compatibel zijn met mekaar. Bovendien blijft het behoorlijk prijzig. Zelfbouw is mogelijk ?n goedkoper, maar zeker niet voor beginners.
Het grootste aanbod aan materiaal zijn nog steeds Duitse modellen, hoewel er ook heel wat op de markt is naar Belgisch voorbeeld.

Ik heb je waarschijnlijk met meer vragen opgezadeld dan antwoorden gegeven, maar dit met de beste bedoelingen. Ik zou je willen aanraden om een kijkje te nemen op het modelspoorforum: www.modelspoormagazine.be/newforum/ en om eens in een tijdschrift zoals modelspoormagazine te bladeren.Ook in de grotere bibliotheken kan je heel wat lectuur vinden. Probeer daar wel recente boeken te vinden.
Er zijn ook heel wat modelspoorclubs in het land, die wel eens een opendeurdag houden. Ook daar kan je heel wat opsteken.

Hopelijk helpt het je,
Gerolf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Bedankt voor de reacties.
Gerolf, ja dat was ik die een mail gestuurd heeft. Ik denk dat de raad van een club of tentoonstelling te bezoeken wel een goeie is, dus wanneer ik de kans krijg zal ik het zeker doen.
Plaatsgebrek is voor mij geen probleem, plaats zat. Dus kan ik voor een HO formaat gaan. Van merk denk ik het beste niet naar Marklin te gaan, compatibel met andere merken. ???? Ik heb nog het obstakel digitaal of analoog. En wat wil je doen, rangeren of.... wel ik ken er nog zo weinig van dat ik daar nog geen antwoord op heb. Duits landschap spreekt me wel aan, en zelfbouw is zeker mijn voorkeur.
Modelspoor heb ik reeds gekocht en ben die aan het lezen. N? 48 heb ik gevonden. Al? zo ver zijn we al.
Luc

janjozef

Luc als je wat tentoonstellingen wilt bezoeken in het agenda gedeelte staan er enkele het is wel voor september en oktober en geloof mij er komen er nog bij. verder kunt ge mischien eens opzoeken welke club in jouw buurt is, op de website van modelspoor staan de meeste opgesomd. Ook in de nieuwe modelspoormagazine dat ergens volgende week uitkomt staat een uitgebreidere agenda. Het laatst uitgekomen MSM ven juli-augustus is nr 50, met op de cover de staalfabriek van MTD en dat is volledige zelfbouw [:D][:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

zal ik doen Jan, bedankt.
Kun jij mij verder helpen met digitaal of analoog, wat voordelen en nadelen heb je met beide? Zoals wissels bedienen, stoplichten ed.

dieseltje

Luc,

Ik denk dat je de beslissing over digitaal / analoog alleen maar kan nemen als je zelf een keertje enkele banen bent gaan bekijken.
Onafhankelijk van het systeem, moet je best vooraf goed weten waar je naartoe wil.

Je moet je bovendien ook afvragen hoe "handig" je bent in electronica...  Digitale systemen bieden allerlei "bouwstenen" die een volledige (automatische) of manuele sturing van de baan toelaten (met of zonder pc)
Bij analoge sturing van de baan, moet je toch al wat electronica-kennis hebben (of via de KIS artikelen-reeks in MSM vergaren) voordat je op pad kan. Hier bestaan ook aanbieders van "modules", maar het lijkt me toch iets complexer.

Als je helemaal begint, en je budget is ruim genoeg, zou ik er de dag van vandaag de voorkeur aan geven digitaal te gaan...
Ik denk dat digitaal sowieso voordelen biedt ten opzichte van analoog, en dan voornamelijk op gebied van de "individuele aansturing" per loc, waar deze zich ook bevind op de baan.

De vraag welk digitaal systeem, dat is een ander paar mouwen, daarover zijn op dit forum al meerdere draadjes opgezet...


Benny

belair

Dan gaan we digitaal, is op PC besturing niet moeilijk? Kunnen lichten en wissels ook via dit systeem aangestuurd worden?

dieseltje

Dat kan allemaal, elk systeem heeft hiervoor mogelijkheden.

Ik denk dat het ook interessant is om met leveranciers van systemen te gaan praten (dat kan bv. op de MSM beurs in Mechelen in oktober)
(ook op allerlei websites kan je info terugvinden)

Als je de franse taal machtig bent is Vandenbossche in Jette een goeie winkel om naartoe te gaan.  Hij heeft ervaring met ver-schillende digitale systemen. (Lenz, Uhlenbrock, Zimo, etc...)
Nadeel: hij is niet de goedkoopste op de markt; maar groooote voordeel : hij kent er wat van, en kan ermee praktisch uit de voeten (wat niet van alle verkopers gezegd kan worden...)

belair

Mijn probleem is Frans, die van achter de hoek ken ik maar deze niet.[:D]

dieseltje

Misschien kent hij ook wel nederlands, ik spreek hem altijd in 't frans aan...