Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nonceveux

Gestart door OlivierV, 26 mei 2017, 21:55:59 PM

Gerolf

Citaat van: steamdriven op 16 november 2020, 11:02:16 AM
Knap idee met die verwisselbare sporen. Dat komt helemaal goed.
Ik blijf benieuwd verder volgen!

+1
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

+1

Tof bedacht Olivier!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Even later.

Om te kunnen rijden op Nonceveux hadden we al het uitwisselbare stukje treinbaan in de rechtermodule. Wat zagen en schilderen sporen goed mikken leverden bovenstaand op. Een schuif met 3 sporen van 95cm, 2 sporen zijn telkens voor wagens/rijtuigen, eentje moet vrijblijven om de loc via de korte spoortjes om te lopen.
Ik had wel graag meer sporen gehad, maar door de bocht bij het inrijden is dat niet mogelijk. Dus les geleerd, als ik ooit nog eens een schuif bouw is het met rechte inrit, dat maakt de zaken toch iets simpeler en meer straightforward.

Schuif

Het is al even geleden maar de afgelopen tijd werd er af en toe gewerkt aan de implementatie van de brug op z'n module.
Eerst werd de hoogte zo goed mogelijk afgergeld, daarna werd er in het stuk spoor rechts verkanting aangebracht. Eens dat naar mijn zin as en goed reed met allerlei materiaal.

Vervolgens werd voor een eerste deel het landschap uitgezet volgens de gekende methode met isolatieplaat/isomo en een dun laagje gips. Dat is waar we nu aanbeland zijn. Samen met nieuwe verlichting in de treinkamer.
Eerste werkje voor deze bak zijn het tunnelportaal en de wegbrug over de spoorweg volgens het grote voorbeeld.
Alsook het ledpaneel monteren met fries.

Verder kwam er nog een nieuwe centrale in huis (DR5000 van Digikeijs) welke eigenlijk volledig aan mijn wensen voldoet. Aanvaardbare prijs, rijden met mijn multimaus-controllers in combinatie met gsms met z21 app via de eigen wifi en ik kan ook nog mijn oude Roco 10764 versterkers gebruiken als booster. Ideaal dus om de uiteindelijk 2 losse banen die zijn opgesteld in de ruimte vanaf 1 centrale te bedienen.

CFL 1810 met Wegmann @ Brug Nonceveux

Tot later.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

DFS

de schuifbak nog bijgeschaafd?

OlivierV

Citaat van: DFS op 13 december 2020, 09:03:19 AM
de schuifbak nog bijgeschaafd?
Eigenlijk niet, het schuift wel ok genoeg eerlijk gezegd. Maar kan goed zijn dat de schuif het binnenkort mag afbollen door een nieuw inzicht.

Na al het houtwerk van afgelopen weken vond ik het terug tijd om even wat fijner werk te gaan doen. De nieuwe linkermodule diende nog een nieuw tunnelportaal te krijgen alvorens ik eigenlijk verder kon met de rest van de scenery (en ook nog een kleine blokpost, maar dat is voor in een later stadium. Aanvankelijk was ik een 2-tal weken geleden begonnen in plasticcard, maar dat leek niet helemaal te werken. Dan maar een combinatie van plasticcard en pluimkarton. De eerste voor het baksteenmotief (ben nog net niet gek genoeg om dat te gaan uitkrassen in pluimkarton) en de tweede vooral voor de eigenschap dat je met de juiste verf heel mooi boordstenen kan imiteren.

Plaatje met m'n Fleischmann HLV81.256 welke sinds kort een nieuwe lokpilot kreeg daar de vorige een beetje gaar was en ik het zonde vond om me te gaan frustreren in dit locje wat voor de rest prima rij-eigenschappen heeft.
Locje sleept de scholierentrein met 1 M1-rijtuig naar realistisch voorbeeld.


SNCB HLV 81.256 @ tunnelportaal
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#335
Na enige tijd vertoefd te hebben in een iets te volle hobbyruimte V1 werd het tijd voor een V2. Het inzicht kwam er toen ik bezig was met het opstelbundeltje met de schuif. Het schoot me toen wat te binnen dat het nut van de flexibele opstelbundel wat teniet werd gedaan. Dus terug naar de tekentafel. Ik tekende op een groot blad een 1/10e variant van de ruimte + knipte uit papier ook 1/10e varianten van bovenaanzichten van de belangrijkste componenten in de ruimte die er zeker terug hun plaats moesten vinden.

Voor de treinbaan zelf was het redelijk gemakelijk. 5 van de 8 modules van de flexiblele opstelbundel konden gebruikt worden, mooi zo, daaronder had ik nog voldoende plaats om alles wat in het ovaal stond te stockeren. Mits het maken van een 9e element (9x stuk spoor van 90cm) als uitneembaar stuk was al een vraagstuk opgelost, een 10e element helemaal rechts was een passtukje en het 11e element iets wat allicht enkel op deze woonplaats zal gebruikt worden, het makkelijk uitneembare deel aan de deuropening.

Enige probleempunten vormden de module met brug van Nonceveux, deze werd dan voor het raam gestockeerd, in de poten werd nog heel wat ander materiaal opgeborgen zoals poten en 2 bakken van de opstelbundel met 9x spoor van 124cm. Ander probleempunt was mijn serverrack met de centrale punten van mijn thuisnetwerk (een afgedankte watchguard firewall, enkele hpe V1910 switches en een HPE DL380 als homelab server met vmware ESXi (staat gelukkig meestal uit ivm stroomverbruik)).
Het vergde wat werk maar al bij al zeer gelukkig met de wijzigingen. Het resulteert in het feit dat ik op Nonceveux kan rijden en rangeren alsook makkelijk aan kan knutselen. De losse brug van Nonceveux module staat natuurlijk ook klaar om aan te knutselen.

Aan Nonceveux zelf werden op de linkermodule de volgende elementen toegevoegd: de achtergronden, een ledpaneeltje van 30*30cm en een friesje.

De hobbyruimte zelf kreeg een ledpaneel van 60*60cm in 4000k als verlichting, veel helderder dan wat er oorspronkelijk hing.


Hobbyruimte V2


Hobbyruimte V2

Ciao ik ga wat met mijn treintjes spelen envan een donker biertje genieten!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

hier vanachter een glaasje wijn: veel plezier! sjiek hobbyhok zo, en wel leuke opstelling, schaduwstation voorlangs zetten. goed bezig!

Metpetergaathetbeter

vreemd naast een andere indeling hangen daar opeens foto's met een heel ander onderwerp dan voor die verhuis  ;D

modelbaanHO

Mooie hobbyruimte en zo te zien ook praktisch ingedeeld.
Daar zal je veel plezier kunnen beleven aan je hobby.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Bedankt jongens. Ik heb er ondertussen al heel wat plezier aan beleefd en het moedigd ook terug aan om verder te doen aan de scenery afgewisseld met tussentijdse rijsessies.

Door toeval kwam de 201.001 de collectie vervoegen en als we dan toch zowel de Trix als de Van Biervliet in huis hebben kunnen we ze maar beter eens naast mekaar zetten. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Rijgedrag is nagenoeg even goed. Gelukkig zijn ze ook nog mooi tegelijkertijd te gebruiken.

TRIX
- Iets beter ogende snoet

Van Biervliet
- Quasi geruisloos rijden
- Koppeling steekt niet zover uit als bij de TRIX en kan daardoor mooi kortkoppelen.

Op de achtergrond zien we ook dat ik nog met een nieuw tunnelportaal bezig ben. De bedoeling is om momenteel vooral op deze hoek van de modelbaan te focussen zodat hier ook snel dezelfde afwerkingsgraad als op de rest van de baan te vinden zal zijn, wat dan weer aangenamer is bij rijsessies.


SNCB HLD 201.001 & 201.010

Tot later.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar eindelijk zijn we dan weer aan het verder doen aan dit hoekje op de modelbaan.
Deels recup pluimkartonrots, deels nieuwe die nu 2 laagjes verf hebben gekregen. Eens de kleuren naar mijn zin zijn wordt er met groen aan de slag gegaan zodat de rotsen minder primeren zoals dat nu het geval is.
Stilaan kan ik dan ook zo aan het seinhuisje beginnen dat naast het koedzakspoor komt te staan.

Komt wel goed, zodanig dat dit een leuke fotohoek wordt voor treinen die uit de tunnel komen.


Hoekje
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Alan On Track

Fijne rotsen, Olivier  :)
Modelbouw is een kunst

DFS

Ik kijk ernaar uit om hierover te knallen met mijn HLV29...

Keuze voor seinhuis al bepaald?

OlivierV

Even mijn draadje moeten zoeken en onder het stof vandaan halen. Sinds de laatste plaat is er toch wel wat gebeurd, niet moeilijk als de laatste plaat van ergens in maart 2021 dateert!

In de laatste dagen van het jaar die meestal toch vrijaf zijn van werk verplicht ik mezelf er meestal eens toe om wat modelbouwwerkjes te verrichten die al lang liggen te wachten om uitgevoerd te worden. Zo stonden er al meer dan 2j geraamtes van hoogstammen klaar om op de modelbaan achter de loofbomen te komen.
Het nodige materiaal bijeen geraapt en aan de bak ermee.


Een tijdje geleden ...

Even later stonden de bomen dan op de modelbaan. Dat oogt al vrij leuk, zeker van opzij (dan toont het achterste bos voller), ik zal er echter allicht nog eens een 10-tal mogen maken wil het volledig dikker opgevuld zijn.

Het is dan maar eens een kwestie van er werk van te maken, net zoals van het seinhuisje dat links moet komen.

Op de modelbaan

Verder zijn er nog wel tal van werkjes gebeurd.
Figuren geplaatst, de kleine module links voorzien van ballast en verwering ...

Dan waren er ook nog enkele nieuwe aankopen.

Deze motorwagen was reeds een half jaar mijn ogen aan het uitsteken. Mede doordat een clublid eens eentje had meegenomen naar mijn modelbaan en dat stond wel echt goed/leuk. Met de opendeurdagen van de winkel in Diepenbeek dan maar tot aankoop overgegaan.
Op mijn uitermate korte solo snowboardtrip naar La Bresse (FR) het stelletje 's avonds van decoder en poppetjes voorzien.

Zie hier nu ook op de foto dat er nog wat verloren gewandeld groen van van Woodland Scenics ligt ...

Piko NMBS SNCB 553.29

Toen de Piko koepeltjes initieel in 2015 op de markt kwamen was ik nog student en had ik hier geen centen voor, een clublid verkocht er enkele van de zijne wegens inkrimpen verzameling.
Deze 7384 zou bij de minder rijdende horen, echter hij tuft vrij goed rond op de baan. Enkel 1 omloop  in 1 richting heeft hij echt last van de verkanting. Allicht probeer ik hier nog wat aan te doen. Maar op de koer waar ermee zal gerangeerd worden is het geen probleem.

Tevens geeft onderstaand plaatje een mooi overzichtje van de huidige toestand van de linkermodule ...


Piko SNCB NMBS 7384


Allez, tot over 10 maand.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Tothebeach

Fraaie update, ik ben onder de indruk van de sfeer die je hebt neergezet!

Groet,
michel