Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nonceveux

Gestart door OlivierV, 26 mei 2017, 21:55:59 PM

Decapod

Citaat van: OlivierV op 21 oktober 2020, 17:35:30 PM
ik rij geen Fremo, maar als het nog eens MHR is ...

Ongetwijfeld een gigantisch lompe vraag, maar wat is MHR  :o ?
Ik denk er zelf over om, eens ik goed bezig ben, meteen voor één of andere modulenorm te gaan, want het is altijd leuk om banen aan elkaar te kunnen koppelen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Herwig

#316
Modul H0 Rail    >    een variant op het  Fremo-module-systeem   >   

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28960.0.html

https://modulhorail.hetlocje.org/

Decapod

Merci, Herwig. Ziet er heel interessant uit, maar schrikt toch wel wat af voor een beginner. Van die techniek krijg ik de stuipen op het lijf.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

mark7758

#318
Niet doen.
Maak het zo simpel als je zelf wilt.
Bouw de baan netjes. (Koppen zijn fremo norm volgens de link)
Alle techniek staat los van het spoor. (Rails) dus al  je wissels/seinen/etc met stangen de wissels of met touwtjes of met een computer met servo maakt niet uit.
De 2 draden van de rails gaan naar een booster van hun.
En klaar is het.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Decapod

Thx, Mark. Klinkt een beetje geruststellender. Ik neem het zeker mee als ik plannen in het net begin te zetten.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

mark7758

Voor vragen mag je altijd mailen.  8)

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Decapod

Thx!

Sorry, Olivier, ik wilde je draadje zeker niet kapen!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

OlivierV

Geen probleem hoor Thomas,

Intussen nog een kleine aanpassing gedaan aan de wissels. Tevens ook een idee voor een lange 3-sporige fiddle yard zodat ik wat treinen heen en weer over en door Nonceveux kan sturen. Ook voor een fiddle yard aan de rechterkant broebelt er wat in mijn hoofd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#323
De hobbyruimte kent centraal het ovaal met de flexibele opstelsporen in kleinste vorm. Bij binnenkomen "val je over/stoot je op" de pc en het zelfgebouwd serverrack (14u). Nu om op Nonceveux te kunnen rijden dienen er fiddle yards te komen. De linker fiddle yard zal uit 3 sporen bestaan die  op de steunen (die je als je goed kijkt kan zien boven de printer en net links van het linkerscherm) kan zien. Dit zou eventueel nog kunnen aansluiten met het rij-ovaal. Voor de rechterkant moet ik even nog verder denken wat het ideale scenario zal zijn.

De fiddle yard achter de schermen wordt dan via een uitneembare bochtmodule verbonden. Deze module wordt er natuurlijk enkel bij rijsessies tussen gehangen.


Hobbyruimte


Na afgelopen week de wissels goed getest te hebben en nog het puntstuk apart te polariseren en de tongen direct rail links en rail rechts te geven wat het tijd om wat aan landschapsbouw te doen en wel in z'n meest rudimentaire vorm. Met wat isolatieplaat en piepschuim de ruwe contouren van het landschap afzetten. Rechts werd wat stukjes landschap van de vorige kortere module gerecycleerd. Daarna volgt een op dit moment allicht nog te grote uitsparing voor een seinhuisje die alle wissels aan de linkerzijde van de baan zal aansturen.

Loc 81.256 poseert hier even. Helaas heeft de loc te kampen met een gare lokpilot 4 en rijdt deze momenteel heel onbetrouwbaar (in de zin van commando's niet altijd goed opvolgen). Ik plan er een 21MTC stekker in te zetten en er een 21-polige decoder in te pluggen. Beetje jammer momenteel want het is een heel fijn locje om mee te rijden, maar ook rangeren gaat uiterst fijn. Fleischmann model.

Qua omgeving zal ik alles nieuw gaan maken, ondanks dat ik toch nog even twijfelde om het portaal van Stukje langs de Maas te hergebruiken voor de 3e keer. Dat portaal werd netjes uitgebroken en zal nog wel een n-de leven krijgen op een ander stukje.

Bij deze module plan ik om de achtergrond en fries als een vast geheel uit te voeren zodat je een soort van kubusvormig geheel krijgt bij dit kleinere bakje.


HLV 81.256@ Ruwbouw landschap

Ciao.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mahtoska1

Dat komt helemaal goed.

OlivierV

Afgelopen woensdag op m'n vrije dag maakte ik nog een module van 66,5*60cm (+-). Deze zal het voorlopige sluitstuk voor Nonceveux vormen. Al kan er met het huidige aantal opstelspoorbakken nog een stuk met puur landschap van 1m20 en enkelsporige hoofdlijn bijkomen!

Deze module was een breinbreker, want ik wou graag de volgende keer dat ik met Nonceveux naar buiten zou komen allemaal aangeklede bakken. Echter voor de setup in de hobbykamer op ons appartement is het niet mogelijk om nog een boch te leggen naar rechts of links, de muur en de manier waarop de hobbyruimte ingedeeld is maakt dit duidelijk. Wat nu, ha een module in een module. Op dit bakje gaan we van dubbel, naar enkelspoor met een mooie slanke wissel van Tillig. Het laatste stukje dubbelspoor is uitneembaar. Zo kan er eenzelfde stukje ingeschoven worden waar we met een ST245 of 244 van Peco ook van dubbel naar enkelspoor gaan en we uiteindelijk zullen uitkomen in een 4-sporige fiddle yard op schuif, waarbij het schuifdeel zo'n 90cm lang is zodat er 3 rijtuigen op passen.

Dus als alles goed gaat kunnen we tegen ergens in december pendelen van fiddle yard A naar fiddle yard B met Nonceveux ertussen. De invulling van het landschap zal dan wel vanzelf volgen. Dat laatste is ook nog een voordeel, zelfs met de schuif-fiddleyard zal het toch een aangekleed geheel lijken.


Expovariant


Thuisvariant
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Decapod

Slim plan!
Gaat dat combineren van Peco code 75 en Tillig code 83 goed, eigenlijk? Gebruik je overgangslassen, of hoe doe je dat?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

OlivierV

Schaduwkant is altijd code 100.
Combineren is geen probleem, bij de overgang naar schaduwbakken zorg ik gewoon dat ik voldoende speling heb met de gaten in de modules die de bouten dan tot een stevige verbinding maken, zo heb ik geen nood aan speciale railassen, is het gewoon een kwestie van goed uitlijnen. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Het bedachte ideetje werd dit weekend verder uitgewerkt. Op zaterdag werden alle sporen gelegd zoals de baan op een tentoonstelling zou zijn, dus met de submodule op de achtergrond. Vandaag werden daarvoor alle nodige solderingen getroffen en de installatie van een wisselmotor verzorgd. Om dan verder te gaan met het inzetstuk dat vooral een centrale rol zal spelen wanneer de baan thuis opstaat zoals dat meestal het geval zal zijn werd deze ook even ingepast, voorzien van een Peco ST245 en wat stuk flexrail die op kleinste straal 48cm liggen zodat alles er nog goed over kan.

Rechts plaatste ik nu even een lege opstelsporenmodule om eens even de bocht uit te testen/te zien wat dat geeft. Het resultaat bevalt. Nu kan ik verder met het uittekenen van de schuifmodule, eens uitgetekend zal ik deze gaan assembleren bij mijn ouders thuis. Hetzelfde geldt voor de fiddle yard aan de linkerkant.


Eind rechts

Aan de module met brug is ook wel weer wat gebeurd, maar dat volgt later wel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

steamdriven

Knap idee met die verwisselbare sporen. Dat komt helemaal goed.
Ik blijf benieuwd verder volgen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html