La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Gerolf

Knap bezig, Dirk  8)

Citaat van: Dirkh op 29 augustus 2020, 21:58:27 PMDeju, ik moet steviger lijm gebruiken of iets zoeken om alles wat waterproof te maken voor ik begin te schilderen denk ik.

Primer ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Hey Dirk, ik zie dat je je laser en vectorieel tekenen onder de knie krijgt!  Mooi project!  Ook een K40 chinese laser?  Ik vind dat voor prijs/kwaliteit toch zeer goede resultaten mee gehaald kan worden.

Betreffende gebouw dat kromgetrokken is.  Ik vrees dat er weinig aan te doen is; styreen (als ik dat kan zien) en warmte, geen goede combinatie.  Ik zou drastisch aan het werk gaan en de loods opnieuw maken, misschien dan maar ook met de laser?

Dirkh

Geen k40 een gewone diode laser van 2.5 w van 150€
Ik gebruik nu lightburn software, ben nog aan het leren maar het begint te gaan.
Die software heeft ook de mogelijkheid om de snede automatisch te compenseren en via verschillende kleuren of lagen apparte snij instellingen te defineren.
Ik ben nog aan het zoeken naar de beste instellingen voor de verschillende materialen en daarom maar eerst aan die kleine gebouwen begonnen.

railrunner

Een diode laser van 2,5W voor 150 €?  Mij onbekend, show me ;)  Ik gebruik voor mijn laser K40 software, maar lightburn lijkt mij inderdaad een waardig alternatief.  Zal ik eens bekijken.  Bij download wordt gesproken van trialversie, is deze nadien te betalen of zijn er "alternatieven"?

Dirkh

lightburn kost 40€ dacht ik, niet zoveel.
De trail kan je 1 maand gebruiken om te testen.

Die laser is blijkbaar opgeslagen nu 180€ bij verzending uit Duitsland
€ 172,26 | Mini Laser Snijmachine 2500 Mw 5.5 W Laser Hoofd Diy Laser Machine Laser Graveur 2500 Mw Hout Snijden Pwm
https://a.aliexpress.com/_mL3BWGF


Dirkh

Nog eens terug geprobeerd maar het is nog niet helemaal gelukt. Er moet trouwens nog wat schilderwerk bijgewerkt worden , Met de wash erop te zetten voor de voegen waren de stenen te licht geworden, dus hen ik die met een drybrusch terug op kleur proberen te brengen. En nu zie ik dat ik een beetje gemorst heb.
Het zal waarschijnlijk een poging 3 worden. Die zijkanten moet ik nog eens terug proberen beter te krijgen.





En tussendoor al eens geprobeerd de hoekstenen te maken voor het volgende gebouw, "buvette".
Het is maar een testje om te kijken of het haalbaar is.

Origineel:


Een foto uit de oude doos waardoor ik weet dat get een buvette was.




Dirkh

Ik heb tussendoor het sporenplan nog eens verder aan het nakijken geweest



Nu ben ik nog niet tevreden over het schaduwstation. Ik kan maar in een richting de baan op en heb geen mogelijkheid om de stoomlocs te draaien of locomotieven om te laten rijden.
Tekens de loc's met de hand verzetten wil ik zoveel mogelijk vermijden als het mogelijk is.
Ik kan het schaduwstation nog een klein beetje uitbreiden, de lengte kan nog uitgebreid worden naar 150 cm en de breedte naar 50 cm.

Even een beschrijving van hoe ik het verkeer op de baan bekijk.

Het station met de draaischijf is de thuisbasis van een museum lijn. Hier vertrekken normaal de stoomtreinen van de museumbaan naar het bovenste station en rijden verder op de lijn naar de eindhalte van de museumbaan(buiten de modelbaan) waar de loc gekeerd wordt en omrijdt om vervolgens terug keren naar de thuisbasis waar de loc en wagons op het depot worden geparkeerd.
De handeling die op het eindstation gebeurt zou op het schaduwstation moeten kunnen uitgevoerd worden.

Het normale reizigers verkeer op de baan gebeurt met railbussen en die pendelen tussen de eindstations. (Deze liggen beiden  buiten de modelbaan)

Occasioneel passeert er een goederen trein die op de stations materialen levert of gewoon doorrijd. Deze pendelt ook tussen de eindstations waar de loc wordt omgereden.

Met de huidige opstelling is dit verkeer simuleren niet mogelijk.
1) ik kan maar in 1 richting de baan op vanuit het schaduwstation
2) Ik heb geen mogelijkheid om de loc om te laten rijden of de volledige trein te keren. Bij een stoomlocomotief kan ik die ook niet keren, als de trein volledig kan keren is dat ook opgelost.

De treinen van de museum lijn zijn ongeveer 60 cm lang.
De railbussen komen met 30-40 cm toe om te parkeren en hoeven niet omgedraaid te worden.
De goederentreinen kunnen tot 90 cm lang zijn.

Iemand tips ? Zit er al een uurtje of drie op te kijken en tekenen en kom er niet uit.

Val-Rikard

#382
Ik maak gebruik van een mengsel van houtlijm en water die ik dan over het gelaserde stuk aanbreng en goed laat drogen.
De hoek van het gebouwtje kan je ook gewoon aan elkaar kleven en afwerken met een regenbuis over de naad.

59erke

Ik zie 2 mogelijkheden

- baanplan laten hoe het is maar anders gaan rijden. Zet op beide eindhaltes wat extra locs. Trein komt aan zijn eindhalte, lok ontkoppelt en achteraan de sleep koppelt andere lok aan en rijdt de sleep terug waar de hele handeling weer gebeurt. Kan je de draaischijf ook ineens liquideren want die heb je niet nodig. Juist wat wissels en extra opstelspoortje.

- wisselstraten voorzien aan beide zijden van uw schaduwstation en het gehele schaduwstation mobiel maken zodat het schaduwstation manueel gedraaid kan worden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Bedankt Rik voor de tip maar die had ik al via Peter gekregen en op de tweede poging toegepast, en dat werkt de stenen komen niet meer los.
Het probleem waar ik nu nog met worstel zijn de hoeken waar die verdikkingen op zitten , ik heb die uit twee stukken van 0.7 mm gemaakt die  in elkaar passen, maar dat is zo klein dat ik blijkbaar telkens fouten maak bij het lijmen, op het eerst zicht ziet het er goed uit maar na het schilderen zie je dat de stenen niet helemaal mooi in elkaar gedrukt zijn. Die hoeken zijn ook maar 1.6 x 1.6 mm.



Citaat van: 59erke op 08 september 2020, 12:28:38 PM
Ik zie 2 mogelijkheden

- baanplan laten hoe het is maar anders gaan rijden. Zet op beide eindhaltes wat extra locs. Trein komt aan zijn eindhalte, lok ontkoppelt en achteraan de sleep koppelt andere lok aan en rijdt de sleep terug waar de hele handeling weer gebeurt. Kan je de draaischijf ook ineens liquideren want die heb je niet nodig. Juist wat wissels en extra opstelspoortje.

- wisselstraten voorzien aan beide zijden van uw schaduwstation en het gehele schaduwstation mobiel maken zodat het schaduwstation manueel gedraaid kan worden

Niet echt wat ik zoek Koen,
Voor de eerste oplossing, ik wil zoveel mogelijk het huidige plan behouden en dat zijn wel ingrijpende aanpassingen.
Voor de tweede oplossing heb ik niet de plaats.

ben nog een poging een het doen met een andere opstelling. voor het schaduwstation. Nog wat tekenen en kijken op het lukt.

Herwig

#385
 citaat:  " ... heb geen mogelijkheid om de stoomlocs te draaien of locomotieven om te laten rijden.  Tekens de loc's met de hand verzetten wil ik zoveel mogelijk vermijden als het mogelijk is.  ..."

Voor het omdraaien,  wegnemen of verplaatsen van locs, daar heb je de Peco LocLift voor,  in H0 ....
Maar zoiets dergelijks , een loc-cassette, valt wel te knutselen in N.

doomslu

Is dit een te simplistisch idee??

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

Luc ik was begonnen met dezelfde gedachte maar dan kan ik nog niet keren.

Dus een aanpassing op uw suggestie, niet het fraaiste schaduwstation maar ik heb alle functionaliteit erin volgens mij.
Het station is een beetje aangepast aan de linkerzijde en in zijn geheel 2 graden verschoven.

3 sporen voor de railbussen of treinstellen te parkeren, die kunnen achterwaarts terug de baan op in beide richtingen.
1 lang opstelspoor voor de lange goederentrein, die moet wel eerst achterwaarts het opstelspoor verlaten tot in de keerlus en dan voorwaarts terug de baan op en kan ook beide richtingen kiezen.
4 opstelsporen voor de stoomtreinen of andere treinen, deze moeten ook dezelfde procedure gebruiken om het opstelspoor te verlaten, achteruit tot in de keerlus en dan voorwaarts terug de baan op.

Ik moet nooit een locomotief laten omrijden, niets meer aankoppelen en afkoppelen en kan vanuit het schaduwstation naar beide stations vertrekken.



Zo zie je maar dat je beter niet te snel begint te bouwen. Ik zal nog maar even wachten met de modules te maken

doomslu

Citaat van: Dirkh op 08 september 2020, 15:50:12 PM
Luc ik was begonnen met dezelfde gedachte maar dan kan ik nog niet keren.
...
Dirk, als je de 'keer'-driehoek behoudt kan je wel keren, maar je moet achteruit rijden en dat is niet zo elegant. Ik weet het.
Jouw oplossing is véél beter!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Mooie oplossing Dirk, ik zat ook in die richting te denken in combinatie met een keerdreihoek.

Ik zou de opstelsporen voor je railbussen en stelletjes anders aansluiten.
1 wissel in het doorgaande spoor van je keerlus en daar achter de 2 wissels naar de opstelsporen.
Zo wordt de nuttige lengte van je keerlus groter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.