La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Dirkh

Bedankt voor het aanbod Willy, als ik hulp nodig heb zal ik wel eens bellen of een mailtje sturen.

Ondertussen maar begonnen met het maken van gebouwen. Een allereerste bouwsel met de laser gemaakt uit houtkarton van 1.2 en 0.7 mm en wat tekenpapier van 270 en 300 gr en voor wat afwerking nog wat materiaal van redutex.
Valt eigenlijk best wel mee zo een papieren huisje.
Niet op het dak letten, dat ligt er nog los op, daarom staat er een flesje vallejo modelcolor op om het op zijn plaats te houden.
Ik wil nog een TL wil maken om aan de voorkant te monteren een moet dan de draden nog aan de binnenkant wegwerken.
Verder moet er nog wat groen ik de planten bakken vooraan komen en een klein vuilbakje.

Omdat ik een beetje heb moeten gokken naar de echte afmetingen heb ik het 5 x 3 cm gemaakt, komt overeen met 8 x 4.8 m.

Het origineel :




En in model:




59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

Zeer mooi uitgewerkt. Dat komt goed.

beertje

Dirk,
Heb je een mail gestuurd in verband met de tl.lamp.
en mooi gemaakt.

Dirkh

Volgende gebouw is ook klaar, weer wat houtkarton, papier en redutex. (Kostprijs geschat 2€ waarvan het grootste deel voor de redutex is)

Het voorbeeld





Model (foto's zijn niet zo goed maar mijn zoon heeft zijn camera mee)





Blijkbaar was die mannen hun pot bezetsel op want slecht 3 zijden zijn bezet, de achterzijde is gewoon snelbouw gebleven.
Ik moet wel de nok pannen nog wat bijwerken, op foto ziet het er niet uit maar met het blote oog op 20 cm ziet het er weel goed uit.

PeterVG

Prachtig resultaat Dirk, wetende dat dit N is.
Zeer fraai kleur gegeven ook.

Dirkh

#366
Bedankt Peter voor de complimenten.

Een vraagje aan de experten.

Ik heb en loods die ik vroeger ben beginnen te maken terug uit de doos gehaald om verder af te werken en nu blijken de zij platen krom getrokken te zijn en losgekomen.
Ik had 2 platen op elkaar gelijmd om te vermijden dat er licht zou doorschijnen (binnen zijden zwart geschilderd) maar nu blijken die losgekomen en krom getrokken te zijn.
Iemand een oplossing om dat nog recht te zetten, ik dacht van er lijm tussen te laten lopen en dan er een klem op te zetten en zo te proberen van die terug recht te krijgen.
Er moet nog veel aan geschilderd worden en een deel verder afgewerkt maar het geeft al een indruk.







Even nog ter referentie een foto van de echte loods: (Met dank aan Koen die een dagje  van zijn vakantie enkele jaren geleden heeft opgeofferd om daar foto's te gaan nemen)







Trouwens voor de geintereseerden hier is een album te vinden met de foto's die ik ondertussen heb kunnen verzamelen van de chemin de fer de provence : https://goo.gl/photos/y8RsbuXTkThvNtcj9

Dirkh

Wachtende op de oplossing van de experten maar eens het volgende gebouw aan het bekijken. Het toilet gebouw naast het station.
Ik dacht weer geluk te hebben, ik het ooit ergens in een archief een plan gevonden, dat maakt het gemakkelijk want via google maps weet ik dat het dak van het gebouw 7 meter lang is, dus kan ik alles gemakkelijk omrekenen om een tekening te maken (gemakkelijk is iets anders, ben geen expert in cad tekeningen, dus dat duurt wel even).

Niet dus  >:( Blijkt het toilet gebouw naast het station niet een standaard gebouw te zijn zoals in de meeste stations.

Het plan :


En enkel foto's van het echte gebouw :







Blijkbaar is dat verbouwd of gewoon een ander ontwerp. De deuren staan niet op dezelfde plaats enz.
Deju daar gaat mijn gemakkelijke oplossing, ik kan misschien nog wel de basis gebruiken en dan de wijzigingen aanbrengen in het ontwerp.

Koen

Graag gedaan Dirk. We hebben er toen ook van genoten. Het was niet echt een opoffering  ;).
Knap werk trouwens. En dat op 1/160ste ...

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

Kromtrekken
De foto's van je werkstuk kan ik niet zien Dirk.
De andere foto's overigens wel, vreemd.

Dus kan ik moeilijk inschatten welke platen kromtrekken. Maar het klinkt als styreen platen die volledig ingelijmd werden en dan samengevoegd. Nadeel van styreen is dat platen dan gaan kromtrekken. Achteraf het euvel rechtzetten gaat niet vermoed ik.
Anticiperen is hier de boodschap. Wanneer je grote vlakken styreen verlijmd moet je:
1. Kleine dotjes lijm zodat de lijmverbinding op enkele punten is en geen krachten ontstaan die kromtrekken veroorzaken.
2. Niet 2 platen verlijmen maar 3. Zodat de styreen plaat in het midden langs beide zijden ingelijmd is en hierdoor geen spanning op de plaat ontstaat door het lijmproces.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2.

doomslu

Citaat van: PeterVG op 29 augustus 2020, 12:04:33 PM
Kromtrekken
De foto's van je werkstuk kan ik niet zien Dirk.
De andere foto's overigens wel, vreemd.

Idem hier...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Gisteren zag ik ze wel, vandaag niet meer.
Adres kopiëren geeft melding dat de naam "te lang" is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Sorry mijn fout, zou nu moeten terug werken. Was vergeten van de foto eerst als afbeelding in een apart scherm te openen en dan pas de link te kopiëren.

Ik ben nu aan het proberen van het te corrigeren door ze terug te verlijmen en met klemmen en balkjes te fixeren.
Het is enkel op de plaatsen waar ik 2 platen aan elkaar heb moeten lijmen op de nodige lengte te bekomen waar ze zijn gelost en kromgetrokken. De rest is redelijk recht gebleven.

Lukt het niet zal ik terug opnieuw moeten beginnen maar ik heb geen platen meer met dat motief. Ik zal eens terug moeten zoeken van welk merk die waren, ik denk dat ik die op de modelspoorexpo 2 of 4 jaar geleden heb gekocht.

Nu nog experimenteren hoe ik dat patroon ook in de ramen ga krijgen.

Dirkh

Ondertussen laat ik de loods maar lang genoeg uitharden en dus maar aan het toilet begonnen.





Benieuwd hoe dat er uit gaat zien als er een kleurtje opstaat

Dirkh

Beetje mislukt, de smalle zijkanten zijn losgekomen met het verven. Deze zijn maar afwisselend 0.7 en 1.4 mm dik en passen in elkaar om de hoek te maken.

Nu pas gezien met de foto te maken, en door het te proberen herstellen de muur ook nog beschadigd.
Deju, ik moet steviger lijm gebruiken of iets zoeken om alles wat waterproof te maken voor ik begin te schilderen denk ik.
Misschien de hoeken iets groter maken en minder diep graveren. Op een paar tienden zal het wel niet aankomen denk ik.

Ik zal morgen nog eens een poging wagen, ik heb de tekeningen nu , dus met 20 min lasersnijden heb ik terug alle onderdelen.





Maar ook goed nieuws, voorlopig is de loods op een paar kleine stukjes recht, voldoende om verder gebruikt te worden. :)