La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

just4fun

Citaat van: Dirkh op 21 januari 2020, 18:17:48 PM
het programma herkend spijtig genoeg niet de kleuren of lagen...
Welk programma bedoelt ge?
Het programma van de lasersnijder?
Paul

Dirkh

Het programma om de laser te sturen, ik kan de dxf files inlezen maar er word geen onderscheid gemaakt tussen de kleuren van de lijnen of de lagen.

Ik gebruik nu engraver master.
Ik heb ook geexperimenteerd met LightBurn trail versie, die detecteert wel de verschillende kleuren maar ik krijg de instellingen niet goed. de laser blijft branden bij bij het verplaatsen. Waarschijnlijk ergens een instelling maar ik heb het niet direct gevonden.

Misschien dat later nog eens ga testen en als het werkt kan ik dan het programma aanschaffen.


Viksken

Hallo treinmakkers,

ik heb onlangs een lasercutter gekocht (Bachin 2500mW) naar aanleiding van het artikel in Modelspoormagazine.
De tekeningen maak ik met behulp van Inkscape in .dxf formaat. In Inkscape ziet het ontwerp er prachtig uit maar op moment dat de lasercutter begint dan zijn er een deel lijnen die verdwenen zijn. Hebben jullie een verklaring voor? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Dirkh

mogelijk een probleem met polylines, hangt een beetje af van de laser software die je gebruikt.
vraag nu niet hoe je die polylines met omzetten naar splines want ik gebruik inkscape niet.
ik gebruik qcad om mijn dxf files te maken.

gardevil

Citaat van: Dirkh op 22 januari 2020, 13:32:08 PM
Het programma om de laser te sturen, ik kan de dxf files inlezen maar er word geen onderscheid gemaakt tussen de kleuren van de lijnen of de lagen.

Ik gebruik nu engraver master.
Ik heb ook geexperimenteerd met LightBurn trail versie, die detecteert wel de verschillende kleuren maar ik krijg de instellingen niet goed. de laser blijft branden bij bij het verplaatsen. Waarschijnlijk ergens een instelling maar ik heb het niet direct gevonden.

Misschien dat later nog eens ga testen en als het werkt kan ik dan het programma aanschaffen.
Dirk geef eens het commando $31=1 in in de promptbalk. Bij mij heeft dit het probleem opgelost in lightburn.  Dit is trouwens voor mij
het beste programma voor de laser dat ik tot nu toe gevonden heb.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Citaat van: Viksken op 29 juni 2020, 15:39:00 PM
Hallo treinmakkers,

ik heb onlangs een lasercutter gekocht (Bachin 2500mW) naar aanleiding van het artikel in Modelspoormagazine.
De tekeningen maak ik met behulp van Inkscape in .dxf formaat. In Inkscape ziet het ontwerp er prachtig uit maar op moment dat de lasercutter begint dan zijn er een deel lijnen die verdwenen zijn. Hebben jullie een verklaring voor? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?
Ik teken in adobe illustrator en cut met Lightburn.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

Citaat van: Viksken op 29 juni 2020, 15:39:00 PM
Hallo treinmakkers,

ik heb onlangs een lasercutter gekocht (Bachin 2500mW) naar aanleiding van het artikel in Modelspoormagazine.
De tekeningen maak ik met behulp van Inkscape in .dxf formaat. In Inkscape ziet het ontwerp er prachtig uit maar op moment dat de lasercutter begint dan zijn er een deel lijnen die verdwenen zijn. Hebben jullie een verklaring voor? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Ik ken Inkscape niet maar check eens of je in verschillende versies "dxf" kan bewaren? Best een zo oud mogelijke ASCII versie. Mijn mijn CNC freestafel lukt het best met R12 ASCII.

Val-Rikard

Een mogelijke andere manier om snij en graveerlijnen in één tekening te verwerken is voor de graveer lijnen 1 lijn tekenen en voor snij lijnen meerdere boven elkaar, afhankelijk van de dikte van het te snijden stuk. Bij een cad tekening opgeslagen in Dxf formaat zal de laser weten dat er 2 of meerdere lijnen boven elkaar getekend zijn.

Rik

Dirkh

Misschien dat een moderator dit deel over het laser snijden even kan afsplitsen en in een andere post kan plaatsen, kunnen we daar de ervaringen met lasersnijden verder bespreken.

Dirkh

Er was niet veel op televisie de laatste dagen en dus was ik wat aan het spelen met het stuk baan dat al berijdbaar is.
Verschillende keren problemen gehad met haperende treinen op het schaduwstation en ik heb ondervonden dat het niet zo handig is om daar aan de treinen te kunnen.
Ik miste ook rangeer mogelijkheden om eens manueel met de treinen te rijden.

Dan maar eens terug naar de tekentafel , eigenlijk de PC, en eens terug beginnen te plannen. Ik ben terug met het origineel station begonnen dat gebaseerd is op dat van puget-theniers en daar de modules van het station van Entreveaux bijgepast en dus nogmaals eens een nieuwe poging voor een baanplan.

Waarom eigenlijk een schaduwstation maken als ik 2 stations heb op de baan en plaats om een hele lading loc's en wagons te parkeren.
In Entreveaux kunnen 2 treinen opgesteld worden en blijven er nog 2 sporen over voor het verkeer. In Puget is er voldoende plaats om een 5 tal loc's of treinen te parkeren en blijft er nog steeds doorgaand verkeer mogelijk. Met wat uitbreiding aan de draaischijf kan er zelfs nog meer materiaal gestockeerd worden.

Het voorlopig plan:

layout by D Ha, on Flickr

En nu ik aan het spelen was met de pc eens een virtuele voorstelling en rondrit op de baan gemaakt. Het is niet helemaal gedetailleerd en er zitten nog wat zwevende bomen in en ik mis nog enkele bruggen maar het geeft een idee.
Filmpje (klik op het plaatje); 

Nu nog alles eens in koploper steken en kijken of ik voldoende rangeer en rij mogelijkheden heb.

Zo blijven we bezig.  :)

modelbaanHO

Dat ziet er goed uit.
Leuk zo'n virtuele rondgang en treinrit.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

traxx2837

Knap uitgewerkt idee.
Je zou nog veel aan realisme kunnen winnen als je de hoofdlijn dubbelsporig maakt.
De elkaar kruisende treinen geven ook meer inzetmogelijkheden.

Succes met je ontwerp.

Dirk

Dirkh

Citaat van: traxx2837 op 23 juli 2020, 13:59:04 PM
Je zou nog veel aan realisme kunnen winnen als je de hoofdlijn dubbelsporig maakt.
De elkaar kruisende treinen geven ook meer inzetmogelijkheden.

@Dirk

Het hele plan is gebaseerd op 2 stations van de lijn Nice - Dinge les bains in het zuiden van Frankrijk, nl de stations van Puget Theniers en Entreveaux.
Deze lijn is een enkelsporige lijn (chemin de fer de provence) en dat wil ik ook zo een beetje houden, uiteindelijk is de afstand tussen de stations vrij klein en is het redelijk mogelijk om steeds uit 2 richtingen treinen te laten arriveren en deze te laten kruisen in de stations. Echt druk verkeer hoeft ook niet echt voor mij. Enkele trein stelletjes die de vaste dienst verzorgen en tussendoor enkele stoomloc's van de museum lijn die toeristische ritten verzorgen.
Soms passeert er eens een goederentrein, en verder wat rangeerwerk in het depot van de museum lijn.
Lijkt mij druk genoeg voor zo een baantje.


Dirkh

Tussendoor nog wat verder gewerkt aan het plan.


plan v6 by D Ha, on Flickr

Het station onder een kleine hoek geplaatst en een klein schaduwstation toegevoegd. Verder alle gebouwen een beetje op schaal gemaakt en nog wat aan het landschap gewijzigd. Nu is het meer logisch hoe de sporen lopen tov het landschap.

De voorkant

rechts vooraan by D Ha, on Flickr

Middenzicht

midden by D Ha, on Flickr

Achterkant

achter links by D Ha, on Flickr

Ik ben nu bezig van een mockup te maken om de vorm van de bergen enz te bekijken. Een echt model is nog anders dan een tekening op de pc.

PeterVG

Dirk, mooi denk en tekenwerk.
Dit lijkt me inderdaad een leuk baantje. Van het opstelbundeltje ga je zeker plezier hebben.
Een tip die me te binnen viel. De achtergrond is nu dun en recht. Optisch lijkt het me beter om deze meer in de richting van een 8 aan te passen. Dun in het midden van de baan en meer in een grotere bocht langs de kop van de baan. Het landschap langs de koppen van de baan is dan wel smaller maar dat stoort niet. Integendeel wanneer je hier een bocht langs een helling uitbeeld toont het allemaal wat realistischer naar mijn aanvoelen.
Met welk tekenprogramma heb je gewerkt?