Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Dirkh

Een poging met klei, het gips is nog aan het drogen voor een volgende proefje.



Is al beter geslaagd van struktuur volgens mij.

BC911

Ik vind dit inderdaad ook veel beter. Ik denk dat pluimkarton te open is om dit goed te krijgen in deze kleine schaal. Zelf in H0 heb ik dat gevoel soms en probeer ik het soms samen te drukken ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

mahtoska1


Dirkh

Nog een testje met de klei, snelle methode, op ongeveer een 5 tal minuten dit stukje gemaakt



Akkoord niet zo fijn afgewerkt  maar volgens mij nog aanvaardbaar als het op enige afstand staat en aangezien ik zo ongeveer 50 cm muur moet maken zoek is een snelle oplossing. Op dat vorige stuk heb ik bijna een uur gekrast op en stukje van 5 x 5 cm.

We zullen er eens een laagje verf op moeten zetten om te kijken wat het effect is.

Steam.N

Dirk, je eerste poging vandaag vind ik geslaagder dan de tweede.
Duidelijkere structuur en beter op schaal. 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Steam.N op 04 september 2017, 22:18:17 PM
Dirk, je eerste poging vandaag vind ik geslaagder dan de tweede.
Duidelijkere structuur en beter op schaal. 

Helemaal mee eens
De 2de lijkt meer op een uitgekapte rotswand
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Morgen nog een goed voor gaan zitten, en rustig dat gipsen muurtje krassen. Wie heeft haast?  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ben ook voorstander van de eerste, maar vermoed dat de derde (gips) nog beter zal zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Michiel op 04 september 2017, 23:11:41 PM
Wie heeft haast?  ;)

Ikke, nog veel te veel te doen om dat baantje af te krijgen.  ;)

Dirkh

De eerste test met gips : Foto niet zo duidelijk maar het geeft een indruk.



Bovenaan is het niet zo gelukt omdat ik te snel en beginnen te krassen, het gips was nog niet droog genoeg waardoor de steentjes afbrokkelden.
Allen ben ik een beetje bang dat die rand gaat afbreken. Dus denk ik eraan om maar een metalen afsluiting te plaatsen op de muur ipv deze 6-7 mm boven de straat te laten uitkomen. Die is daar maar 3 a 4 mm dik.

Nu nog een manier uittesten om die gebogen muren te kunnen gieten.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 05 september 2017, 10:55:34 AM
... Nu nog een manier uittesten om die gebogen muren te kunnen gieten.

Heb je klei/plasticine?  Twee klei-muurtjes maken en het gips er in gieten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 05 september 2017, 11:15:31 AM
Citaat van: Dirkh op 05 september 2017, 10:55:34 AM
... Nu nog een manier uittesten om die gebogen muren te kunnen gieten.

Heb je klei/plasticine?  Twee klei-muurtjes maken en het gips er in gieten.

Of je "mal" (na een beetje uitharden van het gips) in een boog leggen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Dirkh op 05 september 2017, 10:55:34 AM
...
Allen ben ik een beetje bang dat die rand gaat afbreken. Dus denk ik eraan om maar een metalen afsluiting te plaatsen op de muur ipv deze 6-7 mm boven de straat te laten uitkomen. Die is daar maar 3 a 4 mm dik.
...

De muur "wapenen" met een stukje kunststof vliegengaas dat je tijdens het gieten aan de "niet-te-krassen" kant legt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

3rail

Ik vind die boven kant van de muur juist mooi.

Door de invloed van het weer zal de muur langzaam afbrokkelen.
Dit gebeurt op 1 deel van de muur sneller als op een andere plaats, het afbrokkelen is dus een natuurlijk effect.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

De gipsen versie vind ik ook de beste. Een beetje afgebrokkeld/verweerd is boeiend, maar het moet natuurlijk geen ruïne worden. Tegen het barsten heb ik al gaas als bewapening gebruik, en dat blijkt wel effectief maar lastig om goed geplaatst te krijgen. Ik zat ook te denken aan impregneren: gips is poreus, en eenmaal gekrast zou je het kunnen insmeren met een uithardende vloeistof (hars, lak, secondelijm,...). Ik heb geen ervaring, ik brainstorm maar even.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)