Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Dirkh

Ik ben al enkele jaren aan het denken van eens mee te doen aan de minibaantjes wedstrijd. Hopelijk gaat het deze keer er van komen. De plannen zijn bijna klaar, het thema is gekozen en de eerste stukjes worden al gemaakt.
Nu nog een goede naam kiezen (voorlopig la douce France II)

Alvast een voorproefje





Metpetergaathetbeter


mahtoska1

Ga er voor Dirk! De start is in ieder geval al gelukt.

Uit welk material is de tunnel ingang gemaakt? Is dit gesneden met je snijplotter?

755philippe

Knap begin Dirk. Is die tunnelportaal uit pluimkarton gemaakt ? Is die ook volledig met de hand uitgesneden want al die vlakken lijken mij wel zeer gelijkmatig uitgesneden.
Succces met je minibaantje maar je bent goed begonnen. Wel een hele uitdaging maar dit lukt je wel.
Mvg

755philippe

59erke

ziet er veelbelovend uit, N schaal of HO ?

in ieder geval ik volg ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Citaat van: 59erke op 25 mei 2017, 23:03:22 PM
ziet er veelbelovend uit, N schaal of HO ?

Wat is HO ? ;D 

Natuurlijk N, zolang ik het nog zie blijf ik trouw aan schaal N, trouwens een van de opzetten van het minibaantje is van zo weinig mogelijk uit te geven, dus gebruik maken van wissels en rails die ik nog heb liggen, aansturing met arduino's en servo's die ik terug kan inzetten op de thuisbaan achteraf.
De meeste huisjes en andere zaken zoek ik ook nadien te recupereren voor de thuisbaan indien mogelijk. En een deel van de reeds gebouwde huizen voor de thuisbaan gaan ook hiervoor gebruikt worden.

Het tunnelportaal is gemaakt met vikopur (forex) plaat van 1 mm, met de snijplotter de tekening erop gezet en dan verder met de hand uitgesneden en gegraveerd (mijn snijplotter kan geen platen van 1 mm snijden)
In de kolommen heb ik met een styreen profieltje dat ik op maat heb gevijld de vlakjes erin geklopt met een hamertje. Daarna de zijkanten afgeschuind met de 45° frees om alles mooi te laten aansluiten.
Hier en daar een styreen stripje voor de afwerking zoals die schuine kant en de verdikkingen op de kolommen.

Ik was eerst met pluimkarton begonnen maar in schaal N is het iets te fragiel om zo fijn te kunnen werken. De steunmuren rond het portaal ga ik wel in pluimkarton maken.
Ik ben nu bezig met de stenen brug over het riviertje te maken met vikopur platen en dan volgt nog de metalen spoorbrug in styreen profielen en platen.
Daarvoor moet ik nog eens voor experimenteren hoe ik klinknagels kan maken op die brug. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Jim die maakte door met de snijplotter kleine cirkeltjes te trekken in styreen platen. Op het N forum heb ik ooit iets tegen gekomen met decals om klinknagels na te bootsen maar dat moet ik ook nog eens gaan opzoeken.

Ik zal zaterdag op station N spoor in Hilversum een rond neuzen of er daar niet iets bruikbaar te vinden is.

Voorlopig nog 2 versies van het sporen plan en opbouw (ruwe tekeningen) Eigenlijk is het een licht gebogen stuk met een buitenstraal van 250 cm en binnenstraal van 210 cm en een hoek van 46.5° die zichtbaar is. dan kom ik volgens mijn berekeningen op een 7466.3 cm² net binnen de toegelaten oppervlakte. Bij de eerste is de zichtzijde langs de buiten cirkel, bij de tweede langs de binnen cirkel.








Dirkh

metalen bruggetje is ook klaar, ik heb de klinknagels met de snijplotter gegraveerd maar op de foto's zijn ze niet zichtbaar. Hopelijk wel na een laagje verf.




railrunner

Hahahhh!
Klinknagels via de snijplotter, komt me ergens bekend voor...  Je kunt ze wel niet zien op de foto's zoals je aangeeft, maar zijn ze gelukt voor jou? Ben wel benieuwd naar resultaat eens ze geschilderd zijn.  By the way, je minibaantje ziet er wel leuk uit, dus ik volg wel (tegenwoordig maar af en toe, zeg maar zelden :-[).

vyncky

Ik volg regelmatig ;)

Dat wordt een leuk baantje! Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dirkh

Gisteren nog even bezig geweest. In de tuin onder het afdak was het zalig vertoeven en ideaal om wat verder te bouwen.
De volgende brug is ook bijna klaar.


En even een testopstelling met de verschillende delen :


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Prachtig gedaan Dirk. Er  zit misschien een bruggebouwer in je (letterlijk).
Mvg

755philippe  8)