Roco HLE20 reeks 43xxx : een nieuwe motor : het hele verhaal

Gestart door eve, 23 mei 2017, 14:53:21 PM

eve

Het bestelde materiaal is deze middag toegekomen. We zijn dadelijk aan het testen gegaan.
Resultaat : Roco-motor 85120 en schaal-adapter 101367 passen ! Nipt, maar met enige kleinere aanpassingen gaat het. Er moet niet gefreesd worden aan het chassis.

Dat is dus dezelfde combinatie als voor de HLD62, waarvoor Eric Minnaert (loebaske) een samenaankoop organiseert...

Het complete verhaal van de inbouw met de kleine aanpassingen volgt. Maar voorlopig moet ik even wat ander werk doen voor mijn aangetrouwde CEO...



Het hele verhaal :

Motoraanpassingen aan Roco motor 85120 voor montage in het chassis van de Roco HLE20 reeks 43xxx.

1. Stukje van de motoras slijpen



Cardanschaal van de motoras trekken. Met een slijpschijfje 3mm verwijderen. Ontbramen. Cardanschaal terug op de as drukken.

Boven de originele motor, onder de bewerkte versie.



2. De as met wormwiel langs de kant van het vliegwiel uit zijn behuizing halen. Normaal steekt het asje 1mm uit. Het wormwiel moet nu 1mm naar buiten toe geschoven worden op de as (op de foto is dat naar links). De cardanschaal moet 2mm richting motor geschoven worden (op de foto is dat naar rechts). Je moet maar 1 wormwielas zo bewerken. Op de foto staat de bovenste in originele. Terug monteren.


Schaal-adapter Roco 101367 in het chassis plaatsen en lang onder vastschroeven met het schroefje waarmee de oude dikke ronde motor aan het chassis bevestigd was.
De motor terug monteren in de schaal zodanig dat er 1mm lucht blijft tussen vliegwiel en chassis.



Erik

itchy

Citaat van: eve op 23 mei 2017, 14:53:21 PM
Het bestelde materiaal is deze middag toegekomen. We zijn dadelijk aan het testen gegaan.
Resultaat : Roco-motor 85120 en schaal-adapter 101367 passen ! Nipt, maar met enige kleinere aanpassingen gaat het. Er moet niet gefreesd worden aan het chassis.

Dat is dus dezelfde combinatie als voor de HLD62, waarvoor Eric Minnaert (loebaske) een samenaankoop organiseert...

Het complete verhaal van de inbouw met de kleine aanpassingen volgt. Maar voorlopig moet ik even wat ander werk doen voor mijn aangetrouwde CEO...

Erik
Dat ziet er weel heel proper uit. Benieuwd naar de rest!
Blij dat ik ook wat motortjes heb meebesteld  ;)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

loebaske


Bedank Eric,
vanaf heden zijn ze verkrijgbaar aan 50€ stuk, de groepsaankoop is gesloten en worden komend WE verzonden...

Sorry wie te laat was, heb ook niet zo een reactie verwacht...