Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Dit maakt mij zo boos!!

Gestart door ERVIN, 21 mei 2017, 18:46:31 PM

ERVIN

Momenteel staat deze Desiro in Mol  , het is toch triestig waar men zich tegenwoordig mee bezig houd!!  >:(

Dit maakt mij echt heel boos. >:(

mark7758

Haal 10 keer diep adem en wees blij dat alles nog heel is. ( Dit is iets wat men tegenwoordig gewoon vind. Helaas.)

Ik begrijp je maar al te goed. Doen ze in NL maar al te graag. :(
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Werner

Inderdaad.  Heel triestig.

Heb het zelf als reiziger al eens meegemaakt, leuk is anders. 
Je bent 2 keer gezien: als er zoiets aan het perron voor je neus stopt, moet je naar de deuren, en nog meer naar de deur ontgrendeling zoeken.  Wanneer je naar buiten kijkt, nagenoeg onmogelijk om te zien waar je bent.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Davy

Ik vraag me in godsnaam af hoe ze eraan geraken vanboven. Een ladder ertegen ofwat!!
Mja ze mogen daar nu ne camera plaatsen, dat is het vuil van de straat dat zich daar mee bezig houd dat leeft van een leefloon dat juist genoeg is om een paar spuitbussen te kopen. Als je niets hebt kunnen ze je niets afpakken
Een hele triestige situatie is dit

Michiel

DIt soort aanhoudend vandalisme ergert me ook mateloos, niet alleen op rollend materieel, maar ook langs de spoorlijnen. Blijkbaar is er geen wil en goesting bij NMBS en overheid om gaffiti-kliederaars eens deftig aan te pakken. Ik weet dat sommigen dit kunst noemen (ontgaat me helemaal), maar het blijft vandalisme!

(En nu een mooie foto van hun gedrocht op een populair forum, daar doen ze het voor!)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Dan moet je eens een trein hier komen nemen op lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs
Als je geluk hebt , is er in die AM75 (viertjes) nog een ruit waardoor je naar buiten kan kijken.
Ik vind het schandalig en er wordt blijkbaar niets tegen gedaan.
Kunst?? ik vind het gewoon smeerlapperij
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Ik heb me als jonge rakker ook schuldig gemaakt aan vandalisme. Vandalisme anno 1970... Ruiten uitgooien van leegstaande gebouwen, muren volkladderen met krijt (spuitbussen waren toen nog niet in), ... Dan later als jonge twintiger waanzinnig snel gereden met de wagen...

Ben ik er fier op? Helemaal niet. Maar door andere "bezigheden" te ontdekken heb ik dat alles achter mij gelaten...

Hopelijk vinden die kerels ook vlug een andere bezigheid. Maar sowieso zal een volgende generatie het bekladderen verder zetten...

(Tussen haakjes, zowat 10 jaar geleden werd in het Oudenaardse een bende graffiti spuiters opgepakt. Twee van hen waren zonen van een rechter... het heeft dus echt niets met "vuil van de straat" te maken.)

vyncky

Vandaag in Kalmthout zien passeren, dat lelijke gedrocht!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

dieselfreak

Het zou misschien helpen moest dat tuig verplicht zijn om hun eigen vuiligheid op te ruimen en hen daar te treffen waar het hen het meeste pijn doet, nl. in hun portemonnee. Maar dat zullen onze pamperende overheden waarschijnlijk een onmenselijk zware straf vinden zeker? Dus laten ze liever de hele gemeenschap opdraaien voor de hobby van deze nietsnutten. En als er dan af en toe toch eentje tegen de lamp loopt dan staat er een hele batterij advocaten klaar om hen bij te staan met uitvluchten als 'ze kunnen het ook niet helpen dat ze een moeilijke jeugd hebben gehad' en 'het is allemaal de schuld van de maatschappij'. Wat is dit toch een prachtig land voor criminelen!
MC

Klaas Zondervan

Ik weet niet hoe het bij NMBS werkt, maar in Nederland is er een persoon speciaal belast met het opsporen van deze "artiesten". Die maakt foto's en video's van elke beschilderde trein en probeert verbanden te vinden. Als er zo'n gast gepakt wordt dan proberen ze aan de hand van gelijkenissen te achterhalen welke kunstwerken op zijn naam staan. En vervolgens krijgt hij de rekening voor alle gemaakte opsporings- en schoonmaakkosten.

just4fun

Citaat van: Michiel op 22 mei 2017, 09:29:29 AM
... sommigen dit kunst noemen ...
Ik behoor tot die soort, alleen zijn er zeer grote voorwaarden aan gekoppeld voor graffiti onder de noemer "kunst" kan gezet worden.
Eén daarvan is dat het op een legale manier MOET gezet worden.

Het origineel van de mural in het draadje van het Vaerwegh-dok:
Citaat van: SuSke op 15 mei 2017, 10:46:13 AM

Deze valt onder de noemer "kunst".
Waarom? Hij is gezet met de nodige toelatingen, de nodige zorg.
Hier is ook duidelijk de tijd genomen om iets te plannen, neer te zetten, met de nodige zorg en afwerking en middelen.
Ook niet-fans van Murals zien een kwaliteitsverschil in dat wat Erwin hier laat zien en dat wat Frans laat zien.
Ik ken persoonlijk zo'n kunstenaar die met collega-kunstenaars op legale wijze murals plaatst en street-art-festivals organiseert.
Ook die kunstenaar in kwestie is fel gekant tegen kladwerkers, want die laatsten halen de echte street-art-mensen door het slijk.

En laat me heel duidelijk zijn.
Dat wat Erwin hier in dit draadje toont valt niet onder "kunst" (het is gewoon een foeilelijke simpele tag) op een plek waar het al helemaal niet mag.
De straf mag voor de dader in kwestie niet duidelijk genoeg zijn.

Paul

SuSke

Heb daar eenzelfde mening over Paul.

Er zijn inderdaad legio plaatsen waar op een legale en gecontroleerde manier aan graffiti-kunst kan gedaan worden. Onze Belgische steden hebben allemaal wel enkele spots waar deze street-art-artiesten terecht kunnen, soms zelfs bij particulieren die dan een binnenkoer of parking laten opfleuren. Murals en andere street-art neemt verscheidene dagen in beslag en vraagt om een degelijke voorbereiding zowel voor het uitzetten van het ontwerp als voor het nodige materiaal en materieel om hun kunst op een ordentelijke en veilige manier te doen.

De andere soort zijn inderdaad de "taggers", die niet dezelfde ethiek hebben, en dus maar raak kliederen en kladden waar ze maar kunnen, zonder enige vorm van respect voor de eigenaars en hun voorgangenrs. Meestal zijn die "taggers" ook maar een zeer korte tijd op dezelfde plek.
Op de foto van Erwin zie je 3 tags staan, dus die Desiro is door 3 teggers onder handen genomen.

Dat het een fenomeen is van het heden, zullen we ook maar gelijk de nek omdoen. Neem foto's van in de jaren 30 en je ziet ook hele straten vol tag"s. Het gekalkte protest op muren was ook een vorm van graffiti en bestond al ten tijde van de romeinen. En geloof me, niet allemaal waren die eenvoudig met water weg te wassen, sommige tag's vraten letterlijk hun weg in hun drager.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

@Paul en Frans, jammer dat jullie niet gewoon meteen kordaat dit soort vernieling meteen afkeuren. Jullie gebruiken een hoop woorden en formuleringen om toch mogelijk een onderscheid te vinden van soms wel en soms niet, en soms mooi en soms niet, want ik ken vrienden die meestal wel goed/mooi graffiteren... enz..

Gewoon hardop NEE durven zeggen lijkt me hier een beter antwoord, want dit is puur vandalisme!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieselfreak

Citaat van: Michiel op 22 mei 2017, 14:08:19 PM
@Paul en Frans, jammer dat jullie niet gewoon meteen kordaat dit soort vernieling meteen afkeuren. Jullie gebruiken een hoop woorden en formuleringen om toch mogelijk een onderscheid te vinden van soms wel en soms niet, en soms mooi en soms niet, want ik ken vrienden die meestal wel goed/mooi graffiteren... enz..

Gewoon hardop NEE durven zeggen lijkt me hier een beter antwoord, want dit is puur vandalisme!  ;)

Helemaal mee eens Michiel, maar de grote schuldige is in mijn ogen de overheid die te weinig daadkracht toont om dit probleem met tak en wortel uit te roeien, en dat is niet enkel in het geval van graffitivervuilling zo, teveel democratie is ook niet goed.
MC

rgp

Michiel,

Neen zeggen ?  Dat is om een goed gewten te hebben zeker.  Beter naartoe gaan en spuitbussen afpakken, maar daar hebben de meeste de "ballen" niet voor.

Laatst stak er enen de sporen over in Asse.  Ik heb hem zijn vet gegeven, hem terug laten gaan via de onderdoorgang en dan laten terugkomen.  Ik heb hem nog gezegd dat hij 2x geluk had: één dat er geen trein afkwam en twee dat ik hem geen boete aanwreef.

Als IEDEREEN dat konsekwent doet dan is het zo opgelost.

NMBS doet wat kan, kuisen, klacht neerleggen en afwachten wat de rechters zeggen.  En het is, hier ook weer, daar waar het mis loopt.

Roland