opgelet met eBay Atmel328

Gestart door dani, 10 mei 2017, 10:32:50 AM

dani

opgelet mensen die graag "barebone"  ATmega328 toepassing willen maken  (equivalent met Arduino Uno, Nano, Pro mini maar dan enkel de controller chip).

Er zijn momenteel een aantak "kilochinezen" die de chips spotgoedkoop aanbieden, maar .....

1. ze hebben geen bootloader voorgeladen (dat komt wel vaker voor en is makkelij op te lossen)

2.  (de kat op de koord)  ze zijn van het type  ATMega328 PU  en niet  ATMega 328P-PU.


Wat maakt 1 lettertje verschil ?   Die PU  heeft een andere "signature" en je IDE gaat er niet in slage er een programma op te laden of een bootloader te branden want de signature wordt gebweigerd door de interface.   Dus je kan je chips niet gebruiken zoals ze geleverd worden.

Er is wel een "omweggetje"  dat je HIER kan cinden :   http://www.crash-bang.com/resource/bootload-atmega328/

Het bestaat er in dat je in je config bestanden moet gaan foefelen om de chip te herkennen.





Ik weet dat de kans klein is dat iemand dit tegen komt, maar wou het even delen...  Dus altijd opletten dat je  ATMega 328P-PU  chips krijgt ofwel moet je gaan "chipoteren"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Mijn vlaams is niet zo heel erg goed Dani en Jean.
Maar mocht je de PU versie gekocht hebben dan moet je de bootloader zelf aanbrengen, lees ik dat juist?
Of moet je nou wél de PU versie hebben?

grt Piet.

dani

#3
dit heeft niks met Vlaams te maken, Piet ...

Je hebt 2 versies  :   ATMega328P-PU    en  ATMega328-PU
-->   De  P-PU is degene die goed werkt met de Arduino Development kit
-->   De  PU  is degene met een  foute ID code in zijn ROM  die niet herkend wordt en waarvoor je moet aanpassingen doen in de config van je IDE

EN dan heb je 'in beide versies)  nog eens 2 soorten
-->  met de Bootloader al geladen
--> zonder bootloader geladen

Als de bootloader geladen is kan je vanuit de IDE je progs  opladen, zoniet moet je eerst zelf een bootloader op de chip zetten via een speciale "host"
Bij de  P-PU lukt dat, bij de PU niet zomaar...



Je moet de P-PU versie hebben !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 10 mei 2017, 18:09:23 PM
dit heeft niks met Vlaams te maken, Piet ...
Je kunt toch wel tegen een geintje maat?  ;)

Het verhaal is nu duidelijk. Dank daar voor.

grt Piet.

dani

ik kan tegen heel veel geintjes hoor.  Daarom dat ik dan ook de moeite deed om het eens "anders" uit te leggen.

Ik probeer altijd in "jip en janneke" taal te praten maar over dingen als microcontrollers lukt dat niet steeds
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

Een interessante tip in verband met bootloaders:

Check eens het sketchke annex schemaatje OPTILOADER van Bill Westfield (zit op Github).
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992