ombouw minitrix 12739 (nmbs 5301)

Gestart door 59erke, 07 mei 2017, 16:55:07 PM

59erke

Iemand ervaring met de digitalisering van de 5301 van Minitrix (12739)

Weke decoder past hierin en vooral hoe aan te beginnen (want veel draden zie je niet als je hem opendoet)

l20170507_165112[1] by 59erke
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1
Ik ken het model niet, maar zo op het eerste zicht zou het digitaliseren moeten meevallen. Alle aansluitingen zitten op de print.

Als eerste zal je de waarschijnlijke verbinding van een van de contactklemmen van de motor met de massa moeten verwijderen. !!! (wordt dikwijls vergeten!)

De decoder (een kleine) kan waarschijnlijk dwars op de plaats van de uitsparing in het massablok onder de printplaat. Wel op letten dat de decoder de aandrijving niet gaat klemmen.

Op de printplaat verwijder je de spoel, de condensator mag waarschijnlijk blijven zitten (kijk in de handleiding van de decoder).

Verwijder de twee diodes.

Kras de koperbaanverbinding door tussen massa (vijs) en motorklem door.

Nameten of de dingen zijn dat ze lijken te zijn.

Nu heb je alles klaar om de decoder op de klassiek manier aan te sluiten (staat ook in handleiding van de decoder)

Wanneer klaar, proberen op PROGRAMMEERSPOOR, niet op de baan!

Succes!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Flip

Die condensator zou ik als eerste verwijderen
Lenz digital PC sturing

59erke

decoder is besteld, volgende week zullen we er eens aan beginnen !
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

anne w

Beste Koen,

Ken je het N-Spoor Forum, daar zit veel specifieke kennis over het digitaliseren van N-Loks.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

59erke

Na jaren in de kast te liggen en met het oog op de komende N160 expo toch maar eens een poging gewaagd om deze terug onder handen te nemen.

Eerlijk gezegd had ik er wel een beetje schrik voor, zo'n massieve blok metaal dat aan alle kanten doorgaf ...
Maar goed de decoderinbouw is een feit, nu alles nog een beetje fatsoeneren en de lok kan beginnen aan zijn digitale leven.

Ik worstel nog juist met het probleem dat aan beide draaistellen een soort koperen lipje is bevestigd dat in het midden op een plaatje rust. Dit lipje maakt niet altijd even goed contact. Lipjes buigen biedt geen oplossing, plaatje verlagen wel maar dan krijg ik het kapje er niet meer op.

(mocht het niet duidelijk zijn probeer ik morgen eens een foto te maken)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Een foto zou inderdaad handig zijn, want ik ben niet zeker wat je bedoelt met "die plaatjes verlagen maar dan past de kast niet".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)