Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Programmeren AtMega 8-16dip

Gestart door 755philippe, 05 mei 2017, 09:13:22 AM

755philippe

Hallo,
Ik ben op zoek naar iemand die een pic-programmer heeft of iets gelijkaardigs om een Atmega 8-16dip te programmeren. Ik heb een zelfbouwdekoder gekocht in Duitsland om mijn rolbrug te kunnen aansturen in koploper met automatische spooraanwijzing. Nu is de decoder helemaal klaar voor gebruik maar had enkele draden naar de rolbrug abuselijk verwisseld waardoor de geprogrammeerde pic stuk is. Nu had ik van de man die mij de onderdelen bezorgde een dekoder in bruikleen gekregen voor het bouwen te vergemakkelijken. Vele e-mails om een nieuwe geprogrammeerde Pic te bekomen heeft niets uitgehaald want ik krijg geen reaktie. Nu is mijn vraag of er iemand op het forum die de Pic die in bruikleen is kan inlezen en het programma op een nieuwe Atmega kan zetten. Ik weet ook niet of je deze gegevens kunt inlezen. Zelf kan ik dit niet. het zou me goed helpen om mijn rolbrug in werking te krijgen want zit nu wat vast. Laat maar weten.
Mvg

755philippe

Gerolf

Een pic en een atmega hebben een andere architectuur. Daar kan je dus geen programma's zomaar overzetten.
Ik heb wel de "omgeving" om AtMega's te programmeren, maar geen pic ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#2
PIC en ATMEL zijn concurrenten / Conculega's ...

Die zijn zoals Gerolf zei niet compatibel.

Check eens het exacte type nummer op je chip

Dan kunnen we gaan vergelijken met de pin)outs van bvb een ATTiny44 of 84   (14 pins DIP)  en desnoods een "adaptertje" ontwerpen.
(in de ATMega reeks is er bij mijn weten niet meteen een 16 pins...

De bron code ga je sowieso niet kunnen automatisch laten vertalen door eender welke tool.

Dus je gaat de functies moeten onderscheiden, en dan een programma op maat maken voor de ATMel chip...  Bvb in de Arduino IDE
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Mogelijk is de software van de PIC beveiligd tegen uploaden naar PC ? De software staat er in assembler op, deze omzetten naar een andere µC type is onbegonnen werk.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

755philippe


Hier even een foto ter verduidelijking. Het gaat om het rood omcirkelde. Ik denk dat ik een verkeerd aantal pins had doorgegeven.
 
     

Mvg

755philippe

dani

28 pins zoals een ATMega328P dus ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Philippe, je spreekt over een zelfbouw decoder. Heb jij deze zelf gesoldeerd?  Ben je zeker dat er geen onderbrekingen inzitten, verkeerde montage onderdeel. Enz...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

755philippe

Nee de dekoder is volledig. De rolbrug heeft zelfs al gedraaid maar heb daarna abuselijk draden omgewisseld met als resultaat relais en pic naar de knoppen. Ik heb trouwens de testdekoder die werkt en alles is identiek gebouwd. :)
Mvg

755philippe

Freek

Welk type het ook is, als deze niet beveiligd is kan ik die wel uitlezen en een blanco terug programmeren.
Als je mij de microprocessor bezorgd wil ik het wel proberen.

Atmel is tegenwoordig ook Microchip geworden, maar ze blijven beide bestaan en zullen voorlopig ook niet compatibel zijn met elkaar.
http://www.atmel.com/microsite/microchip-acquires-atmel.aspx

755philippe

Hallo Freek, als je dit zitten lijkt me dat een goed idee. Zal eerst een lege pic moeten bestellen.
Mvg

755philippe  8)

Freek

Philippe, voor de duidelijkheid, die lege moet wel van hetzelfde type zijn als die dat ik uitlees. Anders gaat het niet lukken.
Hoe wil je dit verder afhandelen? Je bent niet echt van hier in de buurt. Ga je ze opsturen? En stuur ik ze u daarna terug?

755philippe

Freek,
Misschien de afhandeling beter via Pm doen.
Pm gestuurd.
Mvg

755philippe