Auteur Topic: Lijnen 66 en 73  (gelezen 1862 keer)

Offline bekie

  • Forumlid
  • Berichten: 142
  • Voornaam: Antoon
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2017, 19:50:34 pm »
Tot ongeveer 1960 vertrok er uit Kortemark een spoorlijn naar Langemark met ter hoogte van Vijfwege een dubbele aftakking vanaf het noorden en vanaf het zuiden richting munitiepark Bos van Houthulst. Rails uitgebroken in de jaren 80 denk ik.
Ter hoogte van Claeyson New Holland in Zedelgem was er een aftakkting naar het munitiedepot Vloetemveld. In de zelfde periode liep er nog een afgedankt spoor van Torhout rechtdoor naar Oostende. Claeyson vervoerde daar met kleine loks of een soort draisines materiaal tussen de fabriek in Zedelgem en het magazijn in Eernegem
 

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.675
  • Voornaam: Peter
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #16 Gepost op: 06 mei 2017, 21:21:21 pm »
Op een bepaald moment reden er goederentreinen met vloeibaar staal door De Panne die voor Frankrijk bestemd waren maar wanneer weet ik niet meer . Me dunkt dat hiervoor een 51 gebruikt werd.
zou kunnen zijn dat dit hem herhaalt in de nabije toekomst zouden er werken zijn in het oude Sidmar aan de oven aldaar dacht ik,ik had dat vernomen van iemand die daar BBQ't ;D ;) maar niet meer met een 51
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline mnieuwlaet

  • Forumlid
  • Berichten: 511
  • Modelspoor, het is een virus... héél besmettelijk
    • http://modeltrein.logolynn.be
  • Voornaam: Maarten
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #17 Gepost op: 07 mei 2017, 12:29:27 pm »
De panne frankrijk is niet meer mogelijk, laatste overweg in België is uitgebroken. Fransen wilden dit wel maar belgen niet!

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.675
  • Voornaam: Peter
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2017, 13:01:10 pm »
langs een andere weg maar dat vervoer van Vloeibaar ijzer gaat er in ieder geval komen naar en van het Franse Arcelor Mittal vestiging! ;)
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline Herwig

  • Forumlid
  • Berichten: 2.053
  • Voornaam: Herwig
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #19 Gepost op: 07 mei 2017, 15:16:30 pm »
A° 1952  reed m'n schoonvader,  als milicien 'UDA'  bij de Luchtmacht,   nog vanuit de Antwerpse Kempen soms via
de toenmalige (opgebroken) zijlijn   L74   naar Nieuwpoort, en dan verder met de bus naar
zijn bestemming,  de kazerne van Koksijde-Vliegveld.

Dit hing af van de NMBS-uurtabellen   Kempen>Kust   of andersom.
 
Meestal ging het per trein naar Adinkerke en zo naar Koksijde-Vliegveld
( met de Spitfires en Meteors, maar dat is een ander verhaal..)







Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.675
  • Voornaam: Peter
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #20 Gepost op: 07 mei 2017, 16:31:28 pm »
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline Fretbol

  • Forumlid
  • Berichten: 386
  • Voornaam: Anthony
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #21 Gepost op: 08 mei 2017, 08:54:07 am »
In Tielt was er vroeger een aftakking met een lijntje naar Meulebeke en dan verder naar Ingelmunster. De spoordijk bij vertrek vanuit Tielt is nog enkele km zichtbaar maar sporen zijn al jaren uitgebroken. Naast het station was er ook een tramloods.

Op gebied van tractie mag ik ook de reeks 59 niet vergeten die dagelijks langskwam met een piekuurtrein.

Anthony  ;)

Offline groen1976

  • Forumlid
  • Berichten: 16
  • Voornaam: Kris
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #22 Gepost op: 08 mei 2017, 09:59:39 am »
Ruwweg in de periode 2010 - 2015, in de wintermaanden, reed er als P-trein ('s morgens Kortrijk-Brugge en 's avonds Brugge-Kortrijk) zelfs een stam I6bc rond.
 

Offline Kris

  • Forumlid
  • Berichten: 466
  • Voornaam: Kris
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #23 Gepost op: 08 mei 2017, 19:46:52 pm »
Hallo,

Ik heb nog jeugdherineringen aan de spoorlijn Tielt - Meulebeke , het hout voor de groothandel- houtzagerij van mijn grootouders kwam soms per trein naar Meulebeke

Een andere zijlijn was lijn 74 naar Nieuwpoort

Link naar de website van mijn vader over deze lijn
http://www.zone-nieuwpoort.be/menu_spoorlijn_%2074_frontzate.html

Kris


Offline deevie

  • Forumlid
  • Berichten: 4
  • Voornaam: Davy
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2017, 21:20:46 pm »
Ik sta af en toe stil aan de overweg in Aarsele (lijn 73) en zie daar geregeld gekoppelde breaks passeren waarvan telkens eentje in new look.

Offline stevend

  • Forumlid
  • Berichten: 549
  • Voornaam: steven
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #25 Gepost op: 09 mei 2017, 21:39:06 pm »
goederen passeren laat op de'n avond op de 66 .
Meestal container vervoer.
Vroeger met de bouw van  de Zeebrugse haven bolden daar ook de treinen
beladen met rotsblokken . 
En zoals al aangegeven met het munitie-depo vloetemveld dus de munitietreinen ( reeks 73 of 82 als tractie ), als ook
de treinen met maaidorsers van de firma ( toen der tijd ) Clayson  . Geladen te Zedelgem tot in de bundel van brugge . Dit eveneens met een 73 of 82 .
Dan richting Zeebrugge .
Enkele malen rechtstreeks zelfs met een lijndiesel ( reeks 62 of 59 ) .