Auteur Topic: Lijnen 66 en 73  (gelezen 1854 keer)

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: Luc
Lijnen 66 en 73
« Gepost op: 04 mei 2017, 20:16:27 pm »
Ik zoek informatie en (oude) foto's over twee spoorlijnen van de Belgische spoorwegen: lijn 66 die de steden Brugge en Kortrijk verbindt en lijn 73 tussen Deinze en De Panne. Er zijn vandaag treinen die van uit Gent Sint-Pieters naar de Panne rijden over lijn 73. Vele van deze treinen hebben trouwens Landen of Schaarbeek als bestemming of oorsprong.
Ik herinner me in mijn schooltijd vaak in Aalst de trein te nemen naar Gent, die eindbestemming De Panne had. Als ik me niet vergis waren dat vaak treinen met M2 rijtuigen getrokken door een 62 (het typische geluid hiervan herinner ik me levendig). De lijn werd pas in 1996 geëlektrificeerd, en toen was ik al lang van school.  :)

Beide lijnen kruisen ter hoogte van het station van Lichtervelde.
Mijn vriend Google levert niet zo veel info op en enkel wat recente foto's, maar ik had graag geweten wat voor een materieel er daar gereden heeft.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline vyncky

• Forumlid
    • http://www.lijn-12.be
  • Voornaam: Yannick
Re: Lijnen 66 en 73
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2017, 20:19:08 pm »
Deze man al eens gecontacteerd? http://www.spoorlijn73.net/

mvg

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Offline rixke rail

• Forumlid
  • Modelbouwers doen het kleinschalig
  • Voornaam: eric
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2017, 21:29:07 pm »
Luc, kent U het boek "De Droogenbroodroute (1847 - 1997) De spoorlijn Brugge - Kortrijk" van Uitgverij Emiel Decock te Aartrijke ?
Ik heb dit hier. Zeer interessant voor u.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum 1 fotoalbum 2 mijn buis ARCHIEVEN

Offline geert desc

• Forumlid
  • Voornaam: geert
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2017, 02:20:16 am »

Offline Herwig

• Forumlid
  • Voornaam: Herwig
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2017, 10:04:50 am »
Forum-PB aan Luc D. .

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2017, 20:56:36 pm »
Luc, kent U het boek "De Droogenbroodroute (1847 - 1997) De spoorlijn Brugge - Kortrijk" van Uitgverij Emiel Decock te Aartrijke ?
Ik heb dit hier. Zeer interessant voor u.
Modelspoorse groeten,
Eric
Bedankt voor de tip Eric.
Ik kreeg al een aanbod om het even aan me uit te lenen.

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2017, 20:57:41 pm »

Offline Tom

• Forumlid
  • Voornaam: Tom
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2017, 00:33:32 am »
Goedenavond,

Sinds de elektrificatie en het op dubbel spoor brengen van het baanvak Torhout - Brugge van lijn 66 in 1986, tot en met het nieuwe vervoersplan, reed er elk uur een IC trein tussen Oostende - Brugge en Kortrijk (en dan verder naar Brussel) bestaande uit een locomotief van de reeks 21 en 5 M4-rijtuigen (4 B en 1 ADx). Ergens in de jaren 2000 werd er een vijfde B rijtuig toegevoegd. Tevens reed er elk uur een L trein samengesteld uit klassieke stellen. Bovendien reed er enkele keren per dag een IC trein door tot Rijsel, meestal samengesteld uit 1 of 2 AM96. Wat ik ook opmerk dat al heel vroeg gemoderniseerde M4's op deze lijn werden ingezet. Als ik mij niet vergis was er s'ochtends en s 'avonds ook een P trein in beide richtingen samengesteld uit M4's (een stuk of 8 schat ik- getrokken door een loc van de reeks 23, maar dit ben ik niet zeker meer.

De precieze dienstregeling van voor 1986 samen met het gebruikte materieel ken ik niet. Uit foto's valt wel te zien dat vooral locomotieven van de reeks 60-61 & 62-63 werden ingezet samen met K- en M2-rijtuigen al dan niet in trek-duw. Bemerk ook dat bij de treinramp in Aalter in 1982 alle verkeer van en naar Oostende werd omgeleid via Lichtervelde. Deze treinen bestonden uit de volledige samenstelling (E-loc incluis) getrokken door D-locs al dan niet in dubbeltractie.

Vanaf het vervoersplan 2014 werd de L trein op lijn 66 een IC trein (eigenlijk werd de IC een L...) en wordt er een halfuur dienst verzekerd die in alle stations stopt. Sindsdien neem ik niet zoveel meer de trein, maar ik merk dat het materieel bestaat uit een amalgaam (desiro, breaks, 13+M6,..) en dat de duidelijkheid van vroeger op vlak van materieel verdwenen is.

Over lijn 73 weet ik niet zoveel, maar zover ik me herinner worden de diensten hier uitgevoerd door breaks en AM96. Hoe de toestand sinds het nieuwe vervoersplan is weet ik niet echt. In de jaren 70 en 80 was het materieel dat op deze lijn reed alvast veel meer divers dan op lijn 66, mede door de toeristentreinen naar de zee en Meli park (nu plopsaland). Uit verschillende foto's kan ik ook afleiden dat de M3-rijtuigen vooral op deze lijn werden gebruikt.

Alstublieft
Tom

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2017, 07:04:42 am »
Tussen Brugge en Kortrijk was de 'boemeltrein' tot voor een jaar of 2 een dubbelstel 2tjes. Genoeg voor de slagbomen gestaan in Loppem. Verder idd M4'en et een 21/27 maar ook meestal 3 Am96 stellen.
Ook nog gezien op dat traject dubbel Break.

Nu lijkt het aanbod meer afgevlakt. Meestal 2 of 3 mottige desiro's aaneen.

Ricting De Panne zie je NU voornamelijk M4'en en Break stellen. Bijna maandelijks naar Plopsa met het gezin. Vroeger, begin jaren 2000, was dat voornamelijk ook een stel 2-tjes. In de zomer daarentegen kon dat ook wel een ander stel zijn. Nog es mee geweest in een 'grijze muis/varkensneus' (nog geen autorijbewijs en als je naar Veurne moest...)
Greetz

Thommy

Offline Fretbol

• Forumlid
  • Voornaam: Anthony
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2017, 10:18:42 am »
Ik ben opgegroeid in Tielt langs de lijn 73 en herinner me vooral de vele diesels van voor de elektrificatie. De 62'ers met M2 rijtuigen ( groene en later bordeaux) en af en toe de 51'ers met zware goederentreinen. Op koude winterdagen af en toe een 51 met wagens met vloeibaar gietijzer die roodgloeiend en dampend voorbijreden  ;D

Ook de elektrische reeksen 21, 22 en 23 kwamen geregeld op bezoek.

Ik zal eens informeren of mijn vader nog oude foto's heeft van de lijn. Hij heeft me vaak verteld over de stoomtreinen en het motorrijtuig type 600 (bijgenaamd "het kamielke") die hij als klein manneke dagelijks op weg naar school kon bewonderen. Indien ik iets zou vinden post ik het hier wel.

Na de elektrifcatie van de lijn vooral Breaks en af en toe een p-trein met een 21. Laatste jaren vooral Break, AM96 en HLE18 met M6 rijtuigen. En als er omleiding is door werken op de 50A kan je er zowat alles aantreffen  :)

De lijn 66 Kortrijk-Brugge is voor ons treinbestuurders in Kortrijk een veel bereden lijn. Vroeger reden de meeste stoptreinen inderdaad met klassieke tweetjes en de IC treinen naar Oostende meestal met HLE 21 in trek-duw combinatie met M4 rijtuigen. De laatste jaren zijn de klassieke stelletjes vervangen door Desiro, Break, AM96. De IC treinen naar Oostende meestal HLE18 met M6 rijtuigen of Breaks. En heel af en toe een specialleke  ;D

(Type 29 in Kortrijk, foto Mattias Catry, te vinden op www.bfoto.be)

Anthony  ;)

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2017, 10:21:43 am »
Bedankt Tom, Thommy en Anthony.
Het bevestigt mijn vermoeden dat er veel materieeltypes rijden en gereden hebben.
Blijkbaar is goederenverkeer schaarser?

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2017, 12:03:37 pm »
Het bevestigt mijn vermoeden dat er veel materieeltypes rijden en gereden hebben.

naar De Panne zowat nihil. Kun je ook zien als je luchtfoto's bekijkt. Na Lichtervelde is er "nergens" nog een spooraansluiting op industrie.
Op traject Brugge -> Kortrijk wel nog af en toe goederen te zien. Vroeger ook meer als nu. CNH (New Holland) vervoerde vroeger ook per spoor.
Greetz

Thommy

Offline oebr

• Forumlid
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2017, 14:24:43 pm »
Als je 'De Panne' zegt denk ik spontaan 'Bray-Dunes' , wat daar vanuit België kwam moet ook in De Panne gereden hebben:

http://blog.seniorennet.be/trekhaak73/archief.php?ID=114

http://blog.seniorennet.be/trekhaak73

https://c1.staticflickr.com/8/7390/8806145959_bf21b479a8_b.jpg
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline Metpetergaathetbeter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2017, 15:21:04 pm »
google afbeelding  treinen  station De Panne eens bekijken, vond er zelf een class 66 ergens............ ;)
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline geert desc

• Forumlid
  • Voornaam: geert
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2017, 19:28:40 pm »
Op een bepaald moment reden er goederentreinen met vloeibaar staal door De Panne die voor Frankrijk bestemd waren maar wanneer weet ik niet meer . Me dunkt dat hiervoor een 51 gebruikt werd.