Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

peco wissels en servo's

Gestart door Dirk, 26 april 2017, 21:21:48 PM

INFO

Dirk, veertje hoeft er niet perse uit, verder hoef je niets aan het wissel te veranderen, zo uit de verpakking, en monteren, de decoders die je gebruikt hebben een puntstuk polarisatie ingebouwd, dus alles wat je hoeft te doen is de servo onder het wissel monteren, en de draadjes aansluiten. Zelf ben ik bezig daar een montage blokje voor te maken, waarbij de servo niet meer tenopzichte van het wissel kan verschuiven, en dus een geheel wordt.
Dat is voor Peco N wissels, maar zal waarschijnlijk ook wel passen op een H0 wissel, en anders is het snel aangepast.
Hier voor een idee https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9168&start=40

Groetjes

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Dirk

@ Michiel, zou je zo vriendelijk willen zijn om de links van jou foto's aan te passen, sinds de verandering van photobucket zijn ze niet meer te zien, en ik ben zover dat ik aan het schaduwstation ga beginnen, een foto van jou servo's zou nog eens welkom zijn.

Verder ben ik een beetje in de war, ik heb de site http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm bekeken, en daar wordt gezegd om "frog rails" te isoleren, maar op de achterkant van de verpakking staat niet isoleren, wat is het nu, mijn servodecoders hebben een puntstuk polarisatie. ik heb de draadbrugjes geknipt, dat wordt op beide schema's aan gegeven. Op de foto worden er draadbruggetjes gelegd, waarom dienen die?
http://i1320.photobucket.com/albums/u528/profbd/treintjes/wissels/Insulfrog_modified_under_zpsn6ouo1lh.jpg
Ik krijg ook geen foto's rechtstreeks in het draadje, hopelijk zijn ze via de klik zichtbaar

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

blijkbaar gaat het wel met flicker
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

#18
Van zodra ik terug ben van vakantie begin ik met het verhuizen van al m'n fotos. Komt dus in orde.

In verband met het isoleren van het puntstuk, Peco wissels zijn voorzien opdat de tongen het puntstuk polariseren. Maar om op lange termijn het puntstuk (en de tongen) van spanning te voorzien, zal je het puntstuk extern willen polariseren. Indien je te tongen niet isoleert van het puntstuk, zal je maatregelen moeten treffen opdat de externe polarisator niet in conflict komt met de schakelende tongen (=kortsluiting). Eén van die mogelijke maatregelen is het isoleren van de tongen en puntstuk. Eenmaal de tongen geïsoleerd van het hartstuk, kan je de tongen permanent verbindingen met de naastliggende rail (=draadbruggetje)

H0 wissels van Peco hebben een optioneel draadbruggetje om makkelijk de tongen van het puntstuk te isoleren. Schaal N wissels van Peco hebben dat niet, en zou je de twee betreffende railstaven moeten doorslijpen. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan: (Dremel)slijpschijf of standaard metaalzaagblad zijn te groot om dit zomaar te kunnen doen.

De eenvoudigste oplossing is om de wissel te laten zoals ie is, en een wisselsturing met puntstukpolarisator te gebruiken die de spanning van de het puntstuk haalt tijdens de volledige schakelfase. Rosoft heeft hiervoor een mooie oplossing (voor DCC). (ik heb geen aandeel of voordeel in deze aanbeveling)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Michiel, Ik  heb de rosoft servo decoders met puntstuk polarisatie, ik heb h0, code 100, moet ik dan die draadbruggetjes knippen of niet, ik dacht van wel, maar dus alleen draadbruggetje knippen en gaan isolatie als ik je begrijp.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

De peco wissels kan je zo, zonder enige aanpassing, gebruiken in combinatie met de Rosoft decoders. Geen draadbruggetjes doorknippen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)