Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)

Gestart door oebr, 22 april 2017, 01:01:31 AM


oebr

#61
Bedankt mannen,

een stand van zaken....



De 55 lijkt zo nietig en klein...

Volgnde stappen zijn het uitwerken van de Navagnetunnel in de lege ruimte, en de steunmuren
in foamboard realiseren.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr



Lijn 24 begint zich af te tekenen.
De zijsegmenten (Pont Des Allemands - het baantje bestaat uit 5 segmenten: 1 publiek met de brug over de Maas,
2 semipubliek met de bruggenhoofden en wat berm van lijn 24 - het zijn deze die ik bedoel-  en 2 die samen het schaduwgedeelte vormen) zijn perfect uitgelijnd met het publieke middensegment, en de nodige bouten werden voorzien om dat ook zo te houden. En dat betekent dat de opbouw stillekesaan kan beginnen.

De bermen worden grotendeels in styrodur opgebouwd uiteraard, maar waar de segmenten moeten aansluiten op de schaduwsegmenten werd een stevig houten tafeltje voorzien dat ook moet toelaten om de segmenten makkelijk onder de arm te nemen. Pendelen tussen waar ik woon en waar de brug opgesteld staat zal de komende tijd nogal eens voorvallen en een mens moet daar dus het beste een beetje rekening mee houden. In het Brusselse met stukken modelbaan rondlopen is immers niet ideaal, nu doe ik dat wel 's nachts maar het mag dan toch het liefste enigszins vlot lopen. ;-)

Op expo's zullen de tafeltjes overigens niet te zien zijn want daar komen wanden voor met infopanelen over de echte brug.

En alles is zwart geschilderd want mooi zwart is niet lelijk naar 't schijnt.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#63
en terwijl het schuim me rond de oren vliegt krijgen de bruggenhoofden vorm.

Deze schetsjes geven alvast een idee waar het heen gaat:

m a a s

Die tunnel rechts is qua constructie wel een beest. Maar dat komt precies wel goed.
Oefening baadt kunst - ook met de thermocutter.


Op het linkse bruggenhoofd komen als blikvanger twee seinen.



Tot onze verbazing - en Staf is toch wat gewoon - blijken dit permissieve seinen te zijn hoewel de gele plaatjes wat anders suggereren. Maar dat maakt de scène best wel attractief.

De krokodillen liggen net op de module-overgangen, Murphy is duidelijk geen modelbouwer, maar
misschien kunnen ze als afneembaar elementje net als camouflage dienen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Tof project dat ik nog steeds met plezier volg  :P

Citaat van: oebr op 08 maart 2018, 23:49:05 PM
en terwijl het schuim me rond de oren vliegt

??? Wilde bierdrinkers in de buurt ?  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

soms ook dat schuim, maar gisteren eigenlijk vooral styrodinges  >:(
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

traxx2837

Beste,

Deze seinen zijn NIET permissief !!
De seinen op de foto hebben een "gele cirkel" dat wil zeggen dat het "verwittigingsseinen" zijn. (Signal d'avertissement)
Krokodillen liggen aan verwittigingsseinen en aan gecombineerde seinen, niet aan stopseinen.
Stopseinen (signal d'arrêt) en gecombineerde seinen worden gekenmerkt met een "witte rechthoek" waarop de litera van het sein staat.
Een permissief sein heeft dan weer een "kroontje" :een witte cirkel met zwarte rand met daarin een zwarte stip.

Groeten,
Dirk

oebr

Dag Dirk,

Ja inderdaad. Maar we zijn wat in de war met het feit dat er rode seinlichten op gemonteerd zitten, dat is een contradictie.

Ook vinden we verschillende nummeringen terug, zowel de combi a171. Bx171. Als c555 cx555

Wordt nog effe denken wat we gaan doen, elektronisch gezien zouden verwittigingsseinen me het beste uitkomen...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Momenteel wordt er geknutseld aan het grote voorbeeld.

pont des allemands vise 10 mars 2018 d by Laurent Joseph, on Flickr

pont des allemands vise 10 mars 2018 by Laurent Joseph, on Flickr

Beeldmateriaal is te vinden op de flickr site van Laurent Joseph.
Hij woont bij de brug en heeft een drone.

oebr

Dankjewel voor die foto Peter,

ben toevallig aan dat bruggenhoofd bezig, zeer interessant om te zien hoe het talud ligt.
En welke bomen er in feite en waar staan.

Nu nog aan het juiste schuim geraken om ze in te modelleren (heb blijkbaar iets gekocht
dat in tegenstelling tot xps niet doorsmelt maar smeult en bruin brandt. -
morgen naar de Makro voor plan B :-) )
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

meeus

Stukken eenvoudigere constructie die nieuwe brug

oebr

het is wat afwisselen tussen Lammerthal en de Pont, al naargelang goesting en gelegenheid zeker ?

De deadline is voorjaar 2020 geworden, en het moeilijkste stukje naar m'n gevoel begint vorm te krijgen:
de Navagnetunnel...

Met een steppi lukt het best wel goed om muren goed vorm te geven,
iets wat met de hand in 3mm dik styreen een hel was.




de vorm zegt allicht niks, maar wanneer google je dit laat zien zal het je wel dagen:



De styreen structuur dient zowel als mal en als ruggesteun voor een schuimkarton cut out en voor de
styreen profielen die in de kantelen vallen om die betonnen uitsteeksels te imiteren.

De grootste uitdaging was de ronde betonstructuur die erboven prijkt imiteren, vooral omdat die niet recht maar 20 graden schuin
verloopt. Een vijftal snijpogingen hebben 1 geslaagd schuimblok opgeleverd dat bovenop de kantelen komt te liggen.

Wordt vervolgd, en aan de data te zien mag dat wat vaker ;-)


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Toevallig afgelopen week dit filmpje zitten bekijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

deed er me aan denken dat ik nog zoiets moet realiseren ;-)
probleem is dat wanneer die brug effectief af is ik ze eigenlijk niet kan opstellen.
Motivationeel... Maar dat water ga ik in de lente toch eens namaken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992