Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

apenkop

#60
En terwijl de zijwanden dan lekker warm tussen twee aluminium strips liggen bij te komen, kan ik verder werken aan de verlenging van de kast van het B11 rijtuig. Want naast verlenging van de zijwand, zal ook het dak wat langer moeten worden. Het dak wordt gemaakt uit een plasticard stuk met een dikte van 1,5 mm. Dat is ook de dikte van het originele dak en geeft wat stevigheid aan het geheel. Wat veel mensen vaak over het hoofd zien is dat ook plasticard zich heel goed in bepaalde vormen laat zetten. Het enige dat daarvoor nodig is, is soms wat lichte dwang, soms wat warm water, maar vooral geduld. Voor het vormen van het dak kon ik volstaan met wat licht geweld en een kleine puntbektang om het geheel een beetje naar de juiste vorm te brengen.



Is dit al de juiste vorm?, nee bij lange nog niet, want dan zou ik de bal misslaan als ik eerst zeg dat er een portie geduld noodzakelijk is. Dit is de basis vorm, maar plasticard zal niet zo blijven staan. Het is een beetje zoals met veel materiaal, het zal proberen zijn originele vorm weer terug aan te nemen. Nu gaat dat niet lukken na zoveel doorbuigen. Maar zeker is wel dat de ronding weer wat minder zal worden de komende uren. Dus dat is een kwestie van passen tegen de dak constructie en zien dat de vorm zo goed mogelijk overeen komt met de vorm van het dak. Om nu te zorgen dat ik het stuk plasticard steeds in dezelfde richting pas, markeer ik een zijde met een pijl.



Ik heb met mezelf afgesproken dat de pijl steeds aan de zijde van het gangpad gelegd zal worden bij het passen. Maar dat is maar net wat je zelf er van maakt. Als je maar zorgt dat je steeds langs dezelfde kant past, of natuurlijk dat je heel erg precies en symmetrisch de plasticard buigt. Maar omdat het mij niet lukt om op het oog exact symmetrisch te buigen is het wel van belang steeds in dezelfde richting te passen tegen het originele dak. Dan weet je telkens weer waar de ronding nog wat moet worden bijgesteld.

Op dit moment is de ronding redelijk mooi aansluitend op het originele dak, maar dat zal over een paar uur weer anders zijn. Dus laat ik ook het dak lekker tot rust komen en herhaal ik de buig procedure nog een keer. En waarschijnlijk daarna nog een keer en nog een keer. Net zolang tot ik tevreden ben met de aansluiting op het originele Fleischmann dak. En als het te lang gaat duren dan kan het zijn dat ik na buiging de plasticard in warm water van ongeveer 50 graden leg om het stukje te dwingen die vorm aan te gaan nemen. Maar ik verwacht niet dat het zover zal moeten komen bij het maken van het dakstuk.

Maar ja dat betekend dat er nu twee zaken van de kast liggen te rusten. Maar zoals het spreekwoord zegt, alle goede dingen komen in drieën. Kan ik nog iets doen aan het rijtuig dat ik daarna moet laten rusten? Het antwoord op die vraag is ja dat kan.

Als straks het rijtuig weer opgebouwd wordt, moeten er 11 schepens ventilatoren worden geplaatst. Natuurlijk zaten er maar 8 (plus twee boven de toilet) op het originele rijtuig. Dat wil zeggen dat ik een aantal van die ventilatoren te kort ga komen. Nu heb ik een aantal weken geleden ook al eens gekeken om deze ventilatoren bij PB modelbouw te bestellen. Maar daar heeft Paul een 3-tal verschillende versies van in zijn assortiment. En het wordt mij niet echt duidelijk welke dat er nu aansluiten bij de ventilator die op het Fleischmann dak staat. Want als ik er andere opzet dan moet dat natuurlijk wel een beetje overeenkomen met wat er op het dak stond en met wat er op het dak van de andere I2 rijtuigen staat.

Ondanks de perfecte uitleg die ik bij PB krijg van Paul, blijft ik te veel twijfelen over welk type er geschikt zou zijn. Worst case zou ik natuurlijk alle ventilatoren kunnen gaan vervangen, maar de modellen die Fleischmann gebruikt heeft zijn helemaal zo slecht niet in vergelijk met de werkelijkheid als ik de foto's van de rijtuigen bestudeer. En om dan 30 ventilatoren te gaan vervangen omdat ze optisch niet overeen komen met de nieuw bijgeplaatste vind ik net wat te ver gaan.

Dus dan maar op een andere manier. En aangezien ik alle 8 de ventilatoren die boven het zit gedeelte van het rijtuig horen, al heb weggeneden, is het niet zo moeilijk om een mal te maken om deze stukjes af te gieten in hars. De vorm is op zich niet zo complex, alleen maar heel klein dus het zal een beetje afhangen van de detaillering of dat het gaat lukken. Dus dan om te beginnen maar een verpakking van een diepvries pizza gepakt om een kader te vouwen waar straks de silicone mal in gemaakt wordt. Wat het maken van die silicone mallen betreft werk ik graag op een wat afwijkende manier. Ik hang niet graag een origineel op in een mal constructie terwijl daar silicone op gegoten wordt. Ik heb het in het verleden al te vaak meegemaakt dat er kleine verschuivingen optraden met alle gevolgen van dien. Dus ik maak een malbak van karton, het liefst van oude verpakkingen uit de supermarkt. Dat is goedkoop, maar waar het mij vooral om gaat, is dat er op die verpakkingen een coating is aangebracht. Het is die coating die ervoor zorgt dat de silicone wat minder goed hecht aan het karton.



Het is dan natuurlijk wel van belang om de zijde met de coating te gebruiken als binnenzijde voor de mal. Op de foto is dat duidelijk te zien dat de buitenzijde van de pizzadoos de binnenzijde van de kartonnen malbak wordt, waarin de silicone mal gemaakt wordt. Klinkt omslachtig, maar dat valt eigenlijk best wel mee.

De ventilatoren lijm ik dan met een beetje verdunde houtlijm op de bodem van mijn malbak. Dit is om te voorkomen dat er silicone onder het origineel kan lopen en het heeft natuurlijk als voordeel dat het origineel goed op zijn plek blijft tijdens het ingieten van de silicone. Als de silicone straks (na 24 uur) is uitgehard dan kan het karton gemakkelijk van de silicone worden gehaald en blijft er alleen een silicone mal over. Normaal maak ik dan daarna van een plaatje triplex weer een mooie houten kader rond de silicone mal, maar ik dit geval denk ik dat het gebruik van de mal zo gering gaat zijn dat ik dat bij deze mal maar achterwege laat. Bij deze mal zal er waarschijnlijk maar twee keer een Resin giethars ingegoten worden en daarna heb ik die mal niet meer nodig.

En dan kan nu het lange wachten beginnen.
Mocht iemand ondertussen foto's van de zijwand van de B11 tegenkomen (info over de C11 mag natuurlijk ook) of ander materiaal waaruit ik de juiste positie van de borden en de accukisten kan afleiden, dan is dat altijd welkom.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

De zijwanden lagen natuurlijk al wat langer geklemd tussen twee strips aluminium, maar ik wilde geen enkel risico lopen dat het plasticard wat zou gaan kromtrekken tijdens het uitharden van de lijm. Gezien de vorm van het geheel was het in dit geval gemakkelijk om deze op die manier in bedwang te houden. De zijwanden zijn dan ook mooi vlak opgedroogd. Dan is het dus zaak om ze passend te maken op de stukken rijtuig die nog origineel over zijn. De tussenstukken tussen de ramen zijn even breed als het stuk tussen het zitgedeelte en de toiletten. Nu heb ik dus een volledig stukje plasticard op het eind van de rij gelijmd. Ik weet dus dat dat te breed in, maar dat geeft me de kans om het heel precies op maat te maken.



Zoals op de foto hierboven te zien is, doe ik dat door de nieuwe zijwand achter het tussenstuk dat nog aan het originele deel van het rijtuig zit te leggen, zodat het einde van de nieuwe zijwand gelijk komt te liggen met het begin van het toiletraam. Dan is het een kwestie van aftekenen en op maat snijden.



Zie hier ook weer dat het rijtuig niet heel erg precies uit elkaar gehaald is, maar na het afsnijden is dat geen probleem meer en past de nieuwe zijwand mooi tussen de overgebleven stukken van het rijtuig.
Maar juist omdat het wat minder precies uit elkaar gehaald is, zal de wand maar op één plek passen. Daarom moet ik weer met mezelf een aantal afspraken maken en de zijwanden een merkteken meegeven. In dit geval schrijf ik aan de buitenkant van de zijwand of het de wand van het gangpad is of van de coupe kant.



En zo zijn allebei de zijwanden dus op maat gemaakt en kunnen dus op hun plek gelijmd worden.



Nu lijkt het op de foto alsof dat de zijwanden niet helemaal recht zijn, maar dat komt omdat de twee stukken rijtuig nog niet helemaal goed zijn uitgelijnd ten opzichte van elkaar. Dat komt dus vanzelf goed als het dakstuk ertussen wordt gezet. En nu zal dat ook rustig moeten gaan drogen, maar niet voordat ik de breedte van het dakstuk opmeet en het dakstuk op maat maak. Dat dakstuk heeft nog niet helemaal de juiste ronding maar dat is nog een kwestie van buigen. Dat komt ook wel goed. Dat kan gewoon tusesndoor nog een paar keer gebogen worden en dan hoop ik dat het aanstaand weekend de juiste ronding gekregen heeft.

Ook de silicone is inmiddels volledig uitgehard dus kan de karton van de siliconen mal gehaald worden.



Dat gaat vrij gemakkelijk. Het lastigst is nog om de tape waarmee de kartonnen mal in elkaar geplakt was los te krijgen. Maar als de karton van de silicone af is dan zie je dus dat er een mooi klein siliconen malletje ontstaan is waarmee ik als het goed is een aantal schepens ventilatoren kan bijmaken. Probleem daarbij is dat ik dat moet doen wanneer ik ook andere zaken ga afgieten dus dat gaat zeker niet zijn voor vandaag of morgen. Dat komt omdat er maar zo weinig giethars in moet dat het mengen daarvan bijna onmogelijk wordt. Dus van zodra ik een groter stuk ga afgieten dan zal ik twee druppeltjes bewaren voor de schepens ventilatoren. De mal is in ieder geval beschikbaar.

Is er dan echt niemand die ergens een foto van de zijkant van een I2  B11 of C11 heeft of andere info waaruit ik de borden en de positie van de accukisten kan afleiden? Want misschien zoek ik wel niet goed op het internet waardoor ik niet de jusite foto vind. Als iemand van jullie wel weet waar op het web dat er een foto staat van een I2 rijtuig waar de positie van de borden en accu kisten goed op te zien zijn zouden jullie mij daar ook een groot plezier mee doen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En inmiddels heeft ook het dak de gewenste ronding bereikt zodat het in het rijtuig kan worden ingepast.



Nu dus de rijtuigbak de gewenste lengte heeft, kan ik me dus gaan concentreren op het onderstel. Mijn bedoeling is om dat een beetje op dezelfde manier te gaan doen als het de kast. Dus in twee stukken zagen en er een stuk tussen zetten. Om dat nu goed te kunnen nameten, ga ik eerst uit een aluminium strip het stuk maken dat als extra opvulling en gewicht tussen de rijtuigbodem en de onderplaat moet komen. Dat is dus weer een strip met een dikte van 2 mm, zoals ik die ook gebruikt heb als opvulling bij de A8 en de AR. Dat is een kwestie van opmeten hoever de bevestigingspunten van het rijtuig nu uit elkaar staan. Want de bevestigingpunten had ik natuurlijk laten zitten in de delen van het rijtuig die herbruikt gingen worden. Dat was gemakkelijker dan zelf weer een bevestigings mechaniek te bedenken en te bouwen. Het heeft nu ook weer als voordeel dat ik die bevestigspunten kan gaan gebruiken om de bodemplaat van het rijtuig op lengte te brengen. De lengte van de aluminium strip moet iets meer de 15 cm worden, dus een mooi stukje afgezaagd van 15,5 cm. Dan even in het rijtuig leggen om te zien of het inderdaad past en dan met de nagellak methode de punten overzetten op het aliminium. Gaatje boren en passen.



Hier is de aluminium strip op de bevestigingspunten geschroefd om er zeker van te zijn dat deze past. De eerste strip die ik maakte paste net niet dus de foto toont de tweede poging. Dit moet heel precies zijn, omdat ik die strip ga gebruiken om de bodemplaat op lengte te brengen. Nadat de bodemplaat doorgezaagd is, zal ik de strip aluminium met de boorgaten centreren over de gaten die in de bodemplaat zitten. Beide gaten horen exact tegen de bevestiging van de rijtuig kast te vallen om zo de kast op de onderplaat te schroeven.



Als nu de gaten van de strip exact goed zijn, zal straks ook de bodemplaat de juiste lengte krijgen. Ik heb nog niets gedaan om de kast te laten zakken ten opzichte van de bodemplaat, juist om geen afwijkingen te krijgen bij het passend maken van de bodemplaat op deze manier. Een andere overweging om nog niets aan de hoogte van de kast te doen, was om na verlenging van de bodemplaat ook de rijeigenschappen nog eens te testen voordat het rijtuig verlaagd wordt. Niet dat dat zo heel uitgebreid getest moet worden, maar ik wil wel zeker weten dat de bodemplaat mooi uitgelijnd is en dat het rijtuig niet raar doet als ie op het spoor staat. En ook dat gaat wat gemakkelijker als de bougies iets meer vrij zijn als wanneer het rijtuig verlaagd is. Dus nu staat eigenlijk niets meer in de weg om de bodemplaat in twee stukken te zagen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Door het warme weer van de afgelopen dagen gaat het modelbouwen ook wat langzamer. Meer en meer neem ik in de avonduren een uurtje tijd om verder te werken, omdat het overdag zelfs op het terras onder de parasol veel te warm wordt om iets in elkaar te steken. En zeker als je iets wil gaan doen waar je een beetje schrik voor hebt, dan heb je uiterste concentratie nodig.

Nu voordat ik mezelf ga wagen aan het doorzagen van de bodemplaat eerst nog maar eens gecontroleerd of de rijtuigkast een beetje mooi recht geworden is.



Ook al is de foto dan niet zo heel erg zuiver het is toch duidelijk te zien dat de kast mooi recht gebleven is. En ook van bovenaf gezien lijkt de kast mooi recht te zijn.



Tja en dan is toch het grootte moment daar, de zaag gaat in de bodemplaat.
Nu waren ze thuis al een stuk rustiger, want ze hadden natuurlijk al gezien dat papa alles ook weer in elkaar ging zetten.



Maar toegegeven dat ziet er zo toch maar zielig uit, dus dat kunnen we zo niet laten. Dus dan maar vlug de twee stukken bodemplaat in de rijtuigkast gelegd. En dan wel zo dat de twee schroeven die ik in de bevestiging van de kast gedraaid had precies op de bevestigingsgaten in de bodemplaat vallen.



Het is lastig te zien op de foto, maar de zwarte schroefjes liggen zo precies voor de gaten waar ze straks doorheen geschroefd moeten worden. Maar zo weet ik nu dat de bodemplaat gemakkelijk past, als ik de gaten voor de bevestiging van de kast overneem van de aluminium strip die ik al eerder heb gemaakt. Als ik dan nu deze strip even provisorisch met een paar plaatschroeven onder de bodemplaat zet.



Dat maakt het uitmeten van het stuk dat er tussen gezet moet worden wel heel erg gemakkelijk.
Gelukkig had ik al een stukje messing van 0,4 mm klaar liggen, dus dat schiet dan wel weer lekker op. Nu is de bodemplaat 0,5 mm, maar ik moet rekening houden met een dun laagje soldeer als ik dat messing tussen de twee helften ga zetten. Vandaar dat ik een iets dunner stukje gebruik. Over de stevigheid maak ik me eigenlijk geen zorg, omdat daar natuurlijk die strip aluminium nog onder komt. Dan is het een kwestie van een stukje messing op maat te maken en de omstaande kantjes om te zetten. Nu heb ik daarvoor geen zetbank of iets dergelijks, dus dat gaat gewoon met een degelijke tang.



Maar met zo een klein plaatje messing is dat ook geen probleem. Nu netjes op maat vijlen zodat het plaatje precies tussen de twee helften van de bodemplaat gaat passen. En dan voor het solderen nog even passen ten opzichte van de kast om te zien of de lengte een beetje overeenkomt.



Niet slecht vind ik zelf, dus de soldeerbout maar warm gestookt  :-\ en de stukken aan elkaar gebakken.



En dan het geheel na voldoende afkoeling eens in elkaar gezet.



En dan ook meteen even snel een kortkoppeling mechaniek aan één kant erop gezet, om de rijeigenschappen van dit verlengde rijtuig eens te kunnen testen. Maar dat testen zal niet meer voor vandaag zijn dus daarover later meer.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

 :P Waww!
Ik was er even uit maar jij hebt dus niet stil gezeten.
Heel mooi gebouwd, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ik de bouwwijze voor die flanken al eens ergens gelezen heb  ;).
Je hebt gelijk om malletjes te maken van de ventilatoren, dat verschil is steeds zichtbaar en dan heb je er later spijt van.
De vloerplaat past perfect en dit zal de rij kwaliteit zeker ten goede komen.
Ik kijk uit naar het schilderwerk.
Goed bezig  8)

apenkop

Dank voor de mooie woorden Jean-luc

Citaat van: jean-luc op 20 juni 2017, 22:09:23 PM
Heel mooi gebouwd, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ik de bouwwijze voor die flanken al eens ergens gelezen heb  ;).

Quilty as charged :'(  Nu probeer ik hier in mijn draadje de waarheid en niets dan de waarheid te schrijven. Maar soms is het duidelijker om niet alles te vertellen. En één van die zaken die dan niet openbaar wordt (behalve nu dan) is dat ik eerst een andere methode geprobeerd heb om de flanken van het rijtuig te bouwen. Ik had daarvoor eerst een met computer bewerkte layout van de flank gemaakt om dan de venster netjes uit te snijden. Eerst op een plaatje van 1 mm maar daar was snijden eigenlijk niet te doen, omdat ik te vaak precies door hetzelfde spoortje moest snijden van boorgat naar boorgat voordat ik het raampje eruit kon drukken. Daarnaast was het resultaat niet echt geweldig. Ik had dus eerst op de 4 hoeken van de vensters een gaatje geboord, hierdoor waren de vensters netjes met afgeronde binnenhoeken, wat ik nu dus feitelijk mis. Maar modelbouwen is soms ook een kwestie van compromie sluiten.



Later ook nog eens geprobeerd met een plaatje van 0,5 daar was het resultaat wel beter. Maar moest er nog veel nabewerkt worden en moesten er twee flanken gemaakt worden om deze sandwich te verlijmen tot één flank. Dus dat was duidelijk niet de goede oplossing als je niet over een frees beschikt. En als je dan een geweldig alternatief hebt zien staan in je lijfblad dan is de keus toch gemakkelijk. dan herwerk je je tekening en gebruik je dus die andere methode. Dat was ook de reden dat het maken van de schets zo lang geduurd heeft, daar zat dus stiekem ook de poging in om het op mijn eigen manier te doen. Maar als dat niet lukt moet je gewoon ook als modelbouwer je trots opzij zetten en je ongelijk durven toegeven. 

Citaat van: jean-luc op 20 juni 2017, 22:09:23 PM
Ik kijk uit naar het schilderwerk.

Dat schilderwerk zal nog wel even op zich laten wachten. Ik wil dat voor alle rijtuigen in één gang doen als ze allemaal zover klaar zijn dat ze gekleurd kunnen worden. Ik heb eigenlijk niet gepland om de B11 dan als eerste in de kleur te zetten. Maar dat is nu. Dat kan nog wel veranderen als ik al dat wit zie op het rijtuig. Even afwachten dus.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Het gaat niet over trots of gelijk, de beste methode heeft altijd gelijk.
Die flank heb ik ook op drie manieren gebouwd  ;D
Indien nodig dan zoeken we  verder ... waar een wil is, is een bouwmethode het proberen waard  ;)
Het is nog altijd een hobby zonder verplichtingen of  verantwoording.

stoomlokje


apenkop

En zo is het maar net.

De rijeigenschappen zijn gelukkig niet echt verandert door het verlengen van het rijtuig. Natuurlijk is de uitslag van het rijtuig in de bochten wat meer, maar dat is inherent aan de lengte. Dus ik ben wel tevreden over de verlenging tot nu toe. Nu zijn er een heleboel dingen die ik kan gaan doen. De rijtuigkast kan worden verlaagt en ik kan een aanslag maken om de kast straks recht op de bodemplaat te houden. Er moet nog wat detaillering aan de wand van de rijtuigkast worden aangebracht. Het dak moet weer worden opgebouwd en ik kan aan het interieur beginnen.

Om een correct interieur te maken zou ik graag wat meer info hebben over de kleuren van de zetels en de indeling in rokers en niet rokers van de B11 rijtuigen. Is er iemand hier die mij hiermee verder kan helpen?

Voor de opbouw van het dak moet ik nog even geduld hebben totdat ik het gewenste aantal schepens ventilatoren bij elkaar "gespaard" heb. Ik heb de afgelopen weken niets moeten afgieten en dus ook geen druppie hars kunnen overhouden om een aantal schepens ventilatoren te gieten.

Dus dan kunnen we verder gaan aan de verlaging van het rijtuig en de detaillering van de zijwanden.
Bij het verlagen is het een kwestie van de buisjes waar de kast mee vast geschroefd wordt wat in te korten. Dat heb ik al een aantal maal gedaan en daar had ik bij de eerste keer al een mal voor gemaakt dus dat is bijna routine werk geworden. De aanslag inkorten hoeft hier niet, omdat de wanden op de plek waar de aanslag hoort helemaal zelfbouw geworden zijn. Ik denk dat ik die aanslag maar op dezelfde manier opzet als ik bij de AR gedaan heb (zie post 46 tweede foto), dus met een stripje plasticard.



Ook al eerder gedaan.  De verlaging is een kwestie van vijlen en nu ik daar toch mee bezig was heb ik meteen het B8 rijtuig dat ook nog verlaagd moet worden aangepakt. Die B8 wordt dus opgebouwd als een I1 B8. Dat was dus verlaging van twee rijtuigen in een klein uurtje. Dan zie je dus weer dat een goede voorbereiding en wat extra werk om een paar malletjes te maken verderop in je project zich dubbel en dwars terug verdienen.

Voor de verdere detaillering moet net boven en onder de ramen nog een strip gelegd worden. Ook langs de onderzijde van de kast loopt nog een extra strip. Hiervoor gebruik ik een Evergreen profiel 102, dat is een profiel van 0,25 bij 1 mm. Dus dat is een kwestie van op maat snijden en opplakken. Als ik dat hier zo schrijf dan lijkt het zo simpel en in de basis is het dus zo simpel. Het is alleen een kwestie van alles juist op lengte brengen en dan secuur op de rijtuigwand plakken.



Die strips laten de zijwand al meteen wat meer tot leven komen. Het zijn de details die zo een rijtuig maken tot wat een rijtuig moet zijn. Gelukkig voor mij zitten er niet te veel van dit soort kleine details in een I2. Maar als ik toch bezig ben met die kleine maat profielen dan kan ik net zo goed meteen de baleinen op het dak leggen met die Evergreen 102. De maat is iets anders dan de baleinen die op het originele dak zaten. Maar echt kleinere profielen ga ik niet vinden en zelf zo dun snijden is iets dat niet gaat lukken met het gereedschap dat ik heb, dus zal ik het doen met de profielen die ik wel heb. En dan is het mooi om uit het snij afval van de Evergreen 102 de baleinen te maken. Want er is redelijk wat snij afval bij het maken van de versteviging strips. De oorzaak, de profielen van Evergreen komen in een lengte van 30 cm en er zijn op de zijwand strips nodig van 21 cm dus blijft er bij iedere strip een lengte over van ongeveer 9 cm. Om de strips mooi recht te leggen is het eigenlijk niet te doen om deze uit losse stukken op te bouwen, dus totaal 6 strips op de zijwand betekend dus ook een overschot van 6 keer 9 cm. Die gaan dus mooi als balein het dak op.



Ik moet nog even kijken wat ik van het verschil vind tussen de baleinen die nog op boven het toilet zitten en de zojuist aangebrachte. Ik vind het verschil te groot. Maar wellicht denk ik daar morgen weer anders over als ik er met een frisse blik naar kijk. By the way als jullie je afvragen wat die cijfers op het dak doen, dat is de maat om de baleinen te positioneren. Ik merk graag alles en noteer veel terwijl ik bezig ben en het was gewoon gemakkelijk om dat even op het dak te schrijven moet ik niet iedere keer zoeken waar ik mijn papier gelaten heb. De maat is de afstand in millimeter van het begin van het venster tot waar de balein op het dak moet komen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Het profiel 102 is inderdaad te grof voor dit doel. Nummer 100 (0,25 x 0,5) lijkt me net doenbaar.
Anders een papieren stripje kleven.

apenkop

Dat profiel is inderdaad veel te grof, maar ook profiel 100 is groffer dan wat er standaard op de rijtuigen zit. Dus dat wordt denkelijk wel een papier strip. Eerst maar eens de profielen eraf halen. Op die momenten zou je willen dat de moderne lijmen wat minder kleefkracht hadden. Ook al zitten ze nog net geen 24 uur op het dak, netjes eraf te halen zijn de baleinen niet meer. Sterker nog ze zitten zo vast dat het echt schuurwerk zal zijn om ze eraf te krijgen.



Three down eight to go. En dan ook maar meteen de nog originele baleinen boven de toiletten weg geschuurd, want wat ik er ook op ga plakken het zal toch niet matchen met de baleinen van 0,3 die origineel erop zitten. Profiel 100 heb ik niet en was afgelopen week ook niet op voorraad bij mijn vaste winkel. Dus eens kijken of ik met papier in de buurt kan komen van de 0,3 mm. Maar eerst heb ik deze middag nog wel wat werk om het dak weer een beetje vlak te krijgen. Maar er zijn ergere dingen, de zon schijnt de temperatuur is niet onaardig, dus ik installeer mij op het terras met wat fris en dan kom ik de middag wel door.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Ik volg dit bouwverhaal al een hele tijd, en meestal in stilte - maar niettemin vind ik het héél waardevol  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

Idem hier!  In het begin dacht ik dat het de verkeerde kant zou uitgaan, maar het huidige resultaat is dik ok!

apenkop

Dank u wel heren voor deze mooie woorden :). Ik doe mijn best. Hier op het forum tref ik gelukkig een aantal mensen die mij met raad en daad terzijde staan. Ik probeer zo veel mogelijk zaken uit te zoeken voor ik de stap zet om aan het bouwen te beginnen. Maar soms kom je tijdens het bouwen dingen tegen die je over het hoofd gezien hebt, die je niet hebt kunnen vinden of blijkt het dat zaken soms beter anders kunnen. Gelukkig zijn er dan mensen hier, die je daar op wijzen en dat is ook heel veel waard. Dus mocht ik ergens een uitschuiver maken dan hoop ik dat iemand mij daarop opmerkzaam maakt.

Inmiddels zijn alle grove baleinen al weer van de kast verwijdert. Ik zal eens kijken of ik deze avond na het werk even langs de hobby zaak kan om te kijken voor Evergreen profiel 100. Anders zal dat voor morgen worden. En dan moet ik gaan bepalen of dat profiel niet teveel afwijkt om te gebruiken.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Het was dus gelukt om gisteren na het werk nog een Evergreen profiel 100 te halen. Op zich al een verbetering ten opzichte van het 102 profiel dat ik eerst gedacht had te gebruiken. Maar toch nog redelijk grof. Dus naast het Evergreen profiel ook nog wat andere opties bekeken. Een daarvan was papier en karton. Met deze twee kon ik redelijk smalle stroken snijden die er op zich al wel redelijk uitzagen. Alleen met 80 grams papier zal ik meerdere stroken boven op elkaar moeten gaan leggen omdat de dikte van het papier te dun is om ook de juiste hoogte te halen. Dan was een strookje karton weer net te hoog en kwam het Evergreen profiel daardoor weer beter uit. Nu zal er nog wel een dikte karton zijn dat wel de juiste dikte heeft maar dat wordt weer even verder zoeken.

Daarnaast heb ik nog wat andere materialen bekeken en dan twijfel ik tussen een drietal oplossingen.



Om jullie een indruk te geven waarover ik twijfel heb ik de kast van een nog niet gemodificeerd rijtuig genomen en daar de balein die ik in gedachten heb overheen gehouden.
Zouden jullie met mij mee willen denken en mij vertellen welk van bovenstaande voorbeelden de originele balein het mooist zou nabootsen?
Ik blijf twijfelen tussen deze drie waarvan ikzelf de derde optie de minst geslaagde vind.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval