Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

apenkop

Helemaal tevreden over de hoogte van jongeheer Preiser was ik nog niet. Dus nog maar even verder geknutselt. Mezelf lekker in de zon gezet en aan de tuintafel verder zwoegen. Ja Eric helemaal mee eens  :D. Maar ik denk dat schaal TT hier net iets te klein zou uitvallen. Op beurzen neem ik wel eens een setje in schaal 1:100 mee voor dit soort dingen. Maar tja die waren in zittende uitvoering de laatste keren niet te vinden. Echt alles op schaal is zoals je zegt een utopie, het geheel plaatje moet een beetje overtuigend overkomen en als dat moet door iets van de schaal af te wijken, ik zal de laatste zijn die daar om zou treuren. Streker nog in de achtergrond van het interieur komt een persoon de eetzaal binnen wandelen, deze Preiser was ook wat gekrompen want die is op schaal 1:100.

Dus maar weer wat veder geklooid met het interieur want verder laten zakken was echt geen optie meer. Ik wilde wel de curve er een beetje uit zodat ook de keuken wat rechter zou komen staan. Dat is opgelost door een Tprofiel over de hele lengte van het interieur op de gangwand te leggen. Zo trek ik de gangwand wat recht en door de omgekeerde T zal deze minder doorbuigen. Dat had natuurlijk tot gevolg dat in het midden alles weer een klein stukje hoger kwam te zitten. Dus het stoeltje van jongheer Preiser vervangen door een stoeltje op basis van de tip van Gerolf. De andere stoeltjes waar geen mensjes zitten en de stoelen in de achtergrond heb ik gelaten zoals ze waren. Maar inderdaad op de wijze van Gerolf is een stoeltje sneller in elkaar gezet en gemakkelijker geplaatst.

Maar ook dat was nog niet helemaal goed want met de verhoging door het rechtzetten van het interieur kwam ik met de iets lagere stoel ongeveer gelijk uit met wat ik gisteren had bereikt. Toen het zitvlak van jongeheer Preiser nog even wat verkleint en voila dat was goed voor mij.



De foto is niet zo heel scherp geworden omdat ik nogal wat tegenwerking kreeg van de zon. Even een collage gemaakt met de foto van deze middag en de foto van gisteren en dan is duidelijk dat jongeheer Preiser al weer veel lager zit.



Ook juffrouw Preiser zit lager doordat haar zitvlak wat getrimt is  ;)



Nu ik tevreden ben met de zithoogte van de passagiers wil ik jullie laten zien hoe de inrichting van het interieur tot stand gekomen is.
Na de tip van Jean-Luc ben ik op zoek gegaan naar leuke kleurrijke posters uit de 60ties. Ik vond een aantal leuke posters en uiteindelijk heb ik de volgende 3 posters geselecteerd. Hoewel ik het gevoel heb dat die NMBS poster niet uit die periode komt. Maar wat is er nu meer toepasselijk dan een reklame uiting van de NMBS in een NMBS rijtuig?



Dus daarom gewoon de reklame uiting om de trein naar Kortrijk te nemen op een prominente plaats aan de wand. Ook hier weer het voordeel dat de wanden en de onderplaat van het interieur los waren, want anders had het een stuk lastiger geweest om de posters alsnog op te hangen.
En zo ziet het interieur er dan uit als bijna alle tafels en stoelen op hun plek staan



Het bovenblad van de tafels is niet al te dik in de verf gezet omdat ik een beetje een hout idee wilde simuleren. Toen ik afgelopen week in Zeebrugge was vond ik tegenover het station van Zeebrugge bad een uiterst gezellige eetgelegenheid. En het mooie was dat een deel van de zaak ingericht is als de binnenzijde van een rijtuig. Ik heb daar het onderstaande plaatje kunnen schieten en vond meteen dat de tafels in de eetzaal een beetje die sfeer zouden moeten hebben. Of dat gelukt is laat ik aan jullie over.



Zoals u ziet zijn er toch twee passagiers die even een kleine versnapering willen gebruiken. Daar wordt nog even wat aan verder geknutselt. De tafels moet daar nog op de plaats gezet worden. Een koffietas op tafel zou nog wel te doen zijn, maar een schotel met een koffiekoek is er wellicht weer net iets over.

De dienst afdeling heb ik zwart geschilderd om licht lekkage tegen te gaan als er straks verlichting in de rijtuigen komt. Dat is ook de reden dat ik daar aan de raamzijde nog een stukje plasticard heb ingezet. Het venster zal daar aan de binnenzijde ook wit geschilderd worden, maar zo wordt een dubbele afdichting gemaakt.



En dan het interieur als het in elkaar gezet is, hier zijn de gangpaden en de onderplaat tegen elkaar gelijmd. Het donor interieur staat nog wel los van het restauratie gedeelte. Dat moet nog tegen elkaar gelijmd worden en het stuk T profiel ligt er hier nog niet bovenop, omdat ik bij het maken van de foto nog niet wist dat het interieur nog wat naar beneden zou gaan en er licht lekkage zou ontstaan.



En dan nog een closeup van de gezellige boel in de eetzaal. Let op de scene waar de dame in de groene jurk zich achterin omdraaidt om een binnenlopende kennis te groeten. De dame met de gele jurk zit lekker aan een tas koffie die voor haar op tafel staat. En de gedachten van de jongeheer die aan het raam zit......... De tas is gemaakt van een klein spijkertje waar de kop van afgeknipt is.



En zo ben ik deze middag nadat het interieur op de goede hoogte stond, verder gegaan met het schijden van de schuifbare raamdelen. Ik heb ze nu bijna allemaal gesneden. Nog een paar te gaan.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Net als het interieur is het op maat maken van de beglazing niet echt moeilijk maar wel wat werk. Want ook al zijn het maar 8 afdelingen het zijn dan wel 16 ramen en 4 wc ramen. De eerste strip is een kwestie van op maat snijden en klaar. Maar dan moet per venster het bovendeel dat naar beneden geschoven kan worden er bovenop gelegd worden. En dat moet dan dus eerst precies op maat gesneden worden om in het raamkader te passen.



Het is best lastig om doorzichtig plasticard mooi op de foto te krijgen, maar hier ligt dus de strip die het vaste deel van ramen vormt, met daar bovenop de halve raampjes die de schuifbare delen moeten gaan voorstellen.
Deze deeltjes moeten nog voorzien worden van de klein randje aluminium kleur. Voor de vensters die open moeten staan, moet ik dan wel een stukje uit de achterstrip wegsnijden.

Om nu die achterstrip mooi vlak in het rijtuig te krijgen heb ik bedacht dat de aanslag die nodig is voor het mooi recht uitlijnen van de kast op het onderstel, op een andere manier moest worden voorzien. Origineel zitten er twee staafjes langs de binnenzijde van de wand, zie foto's in reactie 14. Maar als ik de achterstrip mooi in één stuk wil maken dan zitten die twee staafjes dus mooi in de weg. Ik heb de staafjes dus compleet weggeknipt. Maar dan moet er wel wat anders voor in de plaats komen, want zonder een fatsoenlijke aanslag is het verdraaid lastig om de kast mooi recht op het onderstel te krijgen. Ik heb dat hier gedaan door twee reletief kleine aanpassingen. Ten eerste heb ik de steun waarmee de kast vastgeschroeft wordt op de onderplaat, nog een fractie van een milimeter lager gemaakt om er daarna een kunststof ring van 0,3 mm dikte op te kunnen leggen. Voordeel van die ring is dat de steun mooier vlak komt als bij het afvijlen van de steun. Je moet immers met een klein vijltje in de kast zo recht mogelijk afvijlen. En vanwege de beperkte ruimte is dat niet altijd zo recht als dat ik zou willen. Door nu een fabrieksmatig gemaakt ringetje er op te leggen kan ik dat mooi uitlijnen en is de onderkant van de steun dus mooi glad.
De andere aanpassing is dat ik over de hele lengte van de raampartij een stripje van 1,5 mm breed onder de vensters heb geplakt. Dit stripje heeft een dikte van 1 mm en valt precies op de opstaande rand van de onderplaat.



De hoogte, waar precies de opstaande rand van de onderplaat zit ten opzichte van de kast, als deze mooi recht staat, heb ik gemeten met de nagellak methode. Dat is te zien aan de rode vlekken op de binnenzijde van de wand. Door op de opstaande rand van de onderplaat lekker dik de nagellak op te zetten krijg je natuurlijk vegen tijdens het opzetten van de kast. Maar dat is niet zo erg als je er maar voor zorgt dat als de kast mooi recht staat, de kast stevig tegen de opstaande rand te drukken. Hierdoor krijg je alsnog een vettere afdruk van de nagellak op de binnenzijde van de kastwand. Het mooi recht zetten is een kwestie van een haak er tegen zetten en afstellen totdat de haak vlak tegen de kast aan staat.



Een klein waterpasje erop om te zien of de kast ook nog mooi in lijn staat met de ondergrond, want ik ben tenslotte weer aan het prusten geweest aan de steunen waarmee de kast vastzit. Als deze steunen dus niet exact gelijk in lengte zouden zijn dan zou er een vershil zijn in uitlijning van de kast ten opzichte van de ondergrond. Met andere woorden de kast zou een een zijde hoogter zitten dan aan de andere zijde.



Wat dus niet het geval is.

En dan is de AR ook weer klaar op de elektronica, de balgen en de uiteindelijke laklaag met beschrifting na. De Gele streep boven de eerste klas heb ik er al wel op gezet. Deze streep zit tegen het dak en moet straks bij het aanbrengen van de laatste laklagen mooi afgeplakt kunnen worden. Nu ben ik volop bezig met het rijtuig en is het niet veel werk om te bepalen waar de eerste klas afdeling zit ten opzichte van de kast. Ik bedoel maar dat het nu gemakkelijk is om de kast erop te zetten en te weten waar de streep dan moet komen. Als ik straks kast voor kast van een laklaag voorzie dan heb ik niet het hele rijtuig bij de hand om dat af te meten. Maar dat is dan gewoon mijn werkwijze, bang om straks de streep verkeerd te zetten zodat die boven het buffet deel komt. Maar het kan natuurlijk ook gewoon na het aanbrengen van de groene lak nog even passen en dan het geel erop. Het voordeel nu is dan weer dat het rijtuig al een beetje begint te leven als AR.



Nu morgen de buffers er nog even op zetten en de onderplaat er tegenaan schroeven, maar dat is een kwestie van monteren want die liggen al klaar.

Wat betreft die balgen ben ik de afgelopen dagen de hint van Jean-Luc aan het na zoeken geweest. Die hint die Jean-Luc gaf over het wandelend mannetje van Gerolf met van gebruik huishoud handschoenen. Ik heb daarover niets kunnen terugvinden maar ik denk dat ik een idee heb hoe dat als balg opgezet kan worden. Nu er twee wagens klaar zijn moet ik eens gaan kijken of dat ik dat werkend kan krijgen met plasticard van 0,3 mm.
Maar dat wordt een klusje voor het warme weekend...........
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En warm is het geworden dit weekend  8) . En daarnaast waren er ook weer veel activiteiten overal dus dan eist het gezin ook nog eens wat extra aandacht. Op die manier doe je dus niet zoveel aan de modelbouw, maar het maakt dan weer wel dat het een weekend met een gouden randje geworden is. Maar tussen de bedrijven door is er natuurlijk altijd wel even tijd om iets te doen. En zo heb ik de AR verder afgewerkt. De buffers erop gestoken en de ramen erin gezet met tape, want die moeten er natuurlijk nog uit als de schilder later komt.



De led's werden gemonteerd en deze zijn met een druppie hobbylijm van de action vastgezet. Want ook deze zullen nog wel los moeten om straks op een stukje print gesoldeerd te worden. Maar door hun gewicht blijven ze niet zelfstandig op hun plek. Daarnaast ook de kortkoppeling mechaniek onder de bodemplaat gezet. En de onderplaat met de extra strip aluminium.



En net als je een overzichtfoto van het rijtuig maakt op de tuintafel, omdat je bijna de hele middag gezellig op het terras onder het genot van een lekker muziekje en wat fris aan het werk bent, schuift een wolk voor de zon. Maar het idee is wel duidelijk denk ik. De AR is nu net zover af als de A8. Het wachten is dus nog op de electra die ik zal doen als alle bakken op orde zijn. Want dat kan straks terwijl de kasten zelf in de lak gaan. Zo kan ik nog even nadenken hoe ik de print precies ga maken.
Het rijtuig dan ook maar even op de weegschaal gezet en dan komt ie uit op 151 gram wat heel mooi in de buurt ligt van wat het zou moeten zijn.

En nu er twee verlaagde rijtuigen klaar zijn kan ik gaan testen met de constructie van de balgen. Want ook daar heb ik op het terras in het zonnetje wat aan geklust.



Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Ik vind ze nogal grof en onregelmatig, maar het begin is er. Ik had eerst gedacht om een stukje styreen te gebruiken in combinatie met een deeltje huishoudhandschoen, maar dat bleef niet zo lekker aan elkaar met het lijmen. Dus heb ik het iets anders moeten oplossen dan dat ik eerst van plan was. Ik heb in plaats van plasticard een stukje karton gebruikt hier. En wonder boven wonder bleef dat veel beter vast zitten aan elkaar. Maar dan nog maar eens zien of het ook na een paar dagen nog mooi vast zit. Maar met één balg ben ik natuurlijk niets, dus nog maar eentje gemaakt.



En eerlijk gezegt het uitveren is helemaal zo slecht nog niet als ze tegen elkaar staan. Als ik een methode zie te vinden om ze wat minder grof te maken en wat meer regelmatig dan kan dit wel eens wat gaan worden. Maar ik wil eerst wel eens weten of ze ook mooi in elkaar blijven als ik ze ga testen.
Volgende week dus maar eens met een stukje dubbelzijdige tape tussen de A8 en AR hangen en eens een test rondje laten rijden. Als dat naar wens is kan ik weer verder gaan denken hoe ik er wat meer regelmaat in krijg. Want ik ga die ene hersencel waarover ik beschik natuurlijk niet verslijten als het blijkt dat het zo tussen twee rijtuigen toch problemen gaat geven. Maar goed nu loop ik op de zaken vooruit dat weet ik na de paar testrondje wel.

Volgend hoofdstuk wordt weer een spannende, dan begin ik aan het ombouwen van een B8 naar een B11 zoals deze voor de I2 moet zijn. Vanzelfsprekend zullen er dan weer een aantal vragen komen. Zoals hoe was het interieur ingedeeld in rokers en niet rokers, of was er in de tweede klas juist geen verschil? Waren de eerste klas banken voor niet rokers blauw, was dat ook zo in de tweede klas. Ik heb op het wereldwijde web ook wel iets gelezen over rode banken in een I2, maar ben er nog niet achter of dat tweede klas was. Enfin weer genoeg uitdagingen om aan de B11 te kunnen beginnen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Zoals ik gepland had was er gisteravond even wat tijd om een test te doen met de twee rijtuigen met balg ertussen. Ik heb de balg met dubbelzijdige tape op de kopwanden vastgezet. Daarna een klein rondje gereden op de testbaan. Dat was absoluut geen success  :(. De balgen bleven mooi op de kopwand zitten maar verloren de connectie met elkaar. Ze verschoven dus ten opzichte van elkaar. Geen gezicht om te zien, maar op zich wel mooi want dat wil zeggen dat de druk niet te groot is. Want immers bij grote druk zouden de twee balgen tegen elkaar gedrukt worden. En dat lijkt dus niet te gebeuren.



De oplossing? Ook een stukje dubbelzijdige tape tussen de twee balgen. Want het is later toch de bedoeling dat deze koppelen op basis van een magneetstrip. Ik heb goede hoop dat de magneet strip dan sterk genoeg moet zijn om de balgen bijeen te houden.



En zo ziet dat er van een afstandje uit. Best aardig eigenlijk als de balg wat meer regelmatig gebouwd zou kunnen worden. Dus dat wordt nog zoeken naar een methode om de balgen wat meer regelmatig te kunnen maken. Ook het rijden met balg ertussen ziet er dan ook wat beter uit. Als ik de rijtuigen een S bocht R2 doorstuur ziet dat er wel grappig en niet realistisch uit, maar dat is zo een S bocht natuurlijk ook niet. Het ging er mij maar om dat de balg niet los zou komen. Terwijl de rijtuigen midden in de S bocht dus wat verschoven van elkaar staan, maakt de balg op deze wijze ook een mooie S beweging tussen de bakken. Dus ik zou zeggen eerste test hoopvol en goed genoeg om verder op door te werken. Agree?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Citaat van: apenkop op 02 juni 2017, 14:52:15 PMDus ik zou zeggen eerste test hoopvol en goed genoeg om verder op door te werken. Agree ?

Ja en nee ... het lijkt er wat op dat je moet kiezen tussen
- echt kortgekoppeld (nu is er nogal wat ruimte tussen de buffers)
- heel soepele balgen (die ik uit silicone zou proberen maken)
Als de bakken dichter bij elkaar hangen zullen je balgen een stuk meer flexibel moeten zijn ...

Met vaste stammen rijden geeft je wat meer speelruimte, je kan door de balgen stroom koppelen, ...
Ik weet dat er soepele balgen in de handel zijn (of waren) - maar of die zouden passen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

Op een beurs in Frankrijk, ik dacht te herinneren rond Parijs, heb ik functionele H0 vouwbalgen gezien in een kit bij een handelaar.

Deze waren ook geschikt voor onze Belgische wagens, echter ik ben de naam van die handelaar in de verhuis verloren.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

apenkop

Citaat van: Gerolf op 03 juni 2017, 09:59:24 AM
Als de bakken dichter bij elkaar hangen zullen je balgen een stuk meer flexibel moeten zijn ...

Met vaste stammen rijden geeft je wat meer speelruimte, je kan door de balgen stroom koppelen, ...

Inderdaad zullen deze balgen niet flexibel genoeg zijn als de twee bakken echt kortgekoppeld zouden worden. Maar bij het plaatsen van het kortkoppelings mechaniek heb ik ervoor gekozen om de bakken juist wat verder uiteen te zetten. Maar dat beperkt dan wel een modificatie naar echt kortkoppelen op een later tijdstip. De bedoeling is wel om de rijtuigen in een vaste stam op te nemen zodat de balg gebruikt kan gaan worden om stroom draden door de complete stam te leggen. Ten eerste omdat de Fleishmann stroom opname nu niet zo geweldig is. Maar ook omdat ik weinig trek heb om in ieder rijtuig een decoder te stoppen om verlichting te schakelen. Dus zoals ik het nu voor ogen heb zou de flexibiliteit van de balg niet echt een probleem vormen. Maar het is inderdaad wel wat om in het achterhoofd te houden .Toch ook eens kijken of ik inderdaad niet iets met siliconen zou kunnen doen, maar daar heb ik geen ervaring in. Het lijkt me dat ik dan eerst een superformiweldige master zou moeten maken en dan iets met een laag siliconen daarover kwasten. Of met gewone afgiet techniek een siliconen mal maken en daar dan een separator inleggen en weer afgieten met een heel flexibele siliconen. Zou moeten lukken denk ik maar die master........ want een kleine oneffenheid komt dan natuurlijk dubbel zo groot terug in het siliconen eind werkstuk.

Citaat van: Gerolf op 03 juni 2017, 09:59:24 AM
Ik weet dat er soepele balgen in de handel zijn (of waren) - maar of die zouden passen  :-\
Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 03 juni 2017, 11:00:28 AMOp een beurs in Frankrijk, ik dacht te herinneren rond Parijs, heb ik functionele H0 vouwbalgen gezien in een kit bij een handelaar.

Deze waren ook geschikt voor onze Belgische wagens, echter ik ben de naam van die handelaar in de verhuis verloren.

Ik weet dat er in Frankrijk inderdaad wat leveranciers waren die functionele balgen in hun programma hadden. De meest bekende was de Firma Guy Plassiard Products in Montvicq maar deze is gestopt met de productie en verkoop. Ook van enkele anderen vind ik geen spoor meer terug op internet. Van een kit uit Frankrijk om blagen zelf ineen te zetten wist ik niet af, maar die tip kan ik nog wel eens nazoeken via tante google, die weet dat soort dingen vaak nog wel. Dank voor de tip. Ik weet dat Walthers voor amerikaanse wagens allerlei balgen levert. Ik twijfel bij deze balgen of die inderdaad niet teveel druk op de rijtuigen zouden gaan zetten. Ook American Limited Models heeft werkende balgen die dan wel in een kit komen maar heel specifiek zijn voor amerikaanse rijtuigen. Wel heel mooi spul overigens.

Ik heb in ieder geval weer stof tot nadenken dank voor de tips heren. 8)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Ik heb hier enkele van die balgen van GPP liggen.
Als ik tijd heb zal ik ze eens opmeten en fotograferen. ;)

jean-luc

Hier de beelden van de vouwbalgen van GPP.









Je bent goed aan het experimenten, maar persoonlijk had ik gedacht om de balgen te bouwen met van die dunne plastic handschoentjes. Die geven minder weerstand. Ik zou in de binnenplooien een metalen staafje, staal- of messing, van 0,5 mm kleven om de plooi te behouden. Jouw geheel vind ik nogal grof, misschien met dunnere tussenplaatjes werken van 0,25 mm. Om de afboording van de plaatjes visueel te verbeteren kleef je nadien een stripje plasticard over de boord.
Nu heb je in ieder geval een idee van de balgen van GPP. Ze worden tegen elkaar gehouden door een klein neodymium magneetje, maar dit vind ik nogal sterk. Magnetische kleefband kan hier zeker ook voor dienen.

apenkop

Jean-Luc dank voor het delen van de foto's van de GPP balgen. Dat is inderdaad wat ik zou willen bereiken. Met de maatvoering op basis van jouw foto's kan ik daar wellicht al wel een beetje naar toe gaan werken.

Citaat van: jean-luc op 04 juni 2017, 12:52:11 PM
persoonlijk had ik gedacht om de balgen te bouwen met van die dunne plastic handschoentjes. Die geven minder weerstand

De zelfgemaakte balgen waarmee ik nu getest heb of het principe werkbaar was zijn veel te grof en onregelmatig, daar moet ik nog een oplossing zoeken in mijn bouwmethode om dat te voorkomen. Maar ze zijn wel gemaakt van die dunne plastic handschoentjes. Ook al is dat op de foto's niet duidelijk zichtbaar. Bij de eerste prototypes die ik maakte was wellicht de onreglmatigheid wel wat minder, maar ook de veerkracht van het geheel was bijna niets. Zodat er weinig stevigheid in zat als de rijtuigen op een recht stuk rail zaten (zelfs een lichte curve naar beneden ten opzichte van de horizontale lijn) en er was te weining "rek" in scherpe bochten. Het was duidelijk dat het op die manier niet zou gaan werken.

Maar een modelbouwer geeft niet op als zijn eerste idee niet werkbaar blijkt. Dus het over een nadere boeg gegooid. De balgen zoals getest zijn dus gemaakt van plastic wegwerphandschoenen maar dan wel dubbel geplooid tussen de kartonplaatjes. Hierdoor wordt er lucht ingesloten tussen de plasticlaagjes en ontstaat dus wel die stevigheid in combinatie met de veerkracht. Het grote nadeel is dat het materiaal zich heel moeilijk regelmatig laat vouwen (er mogen geen schepe vouwen ontstaan want dan ben je de ingesloten lucht ten dele kwijt). Een ander nadeel is dat er eigenlijk geen binnenvouwen zijn, maar dat valt in het geheel van de balg bijna niet op, dus dat vind ik dan aanvaardbaar. Maar de grofheid en onregelmatigheid daar moet zeker nog aan gewerkt worden. Maar op deze manier blijft de balg mooi horizontaal, zonder doorzakken, op het rechte stuk en blijft de balgvorm behouden in de bochten.

De grofheid zou ik nog wel kunnen wegwerken door plasticard van 0,3 te gebruiken in plaats van karton, maar dan moet ik nog even een lijm vinden die de handschoenen niet te veel aantast en een goede hechting heeft op plasticard. Ik had daar nog niet verder naar gezocht omdat ik eerst het principe wilde testen en dat gaat ook met karton en een wat minder krachtige lijm. Daar moet ik dus nog even naar uitkijken. Ik zit ook te denken om op basis van een blokje hout een mal te maken en daar zoals Gerolf schreef met siliconen iets mee te doen. Maar daar ben ik nog niet uit.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Het mooie van het ombouwen van deze rijtuigen is dat je het kunt opdelen in veel deel-projecten zodat als je even niet verder komt met zoiets als een balg, er nog voldoende werk overblijft om verder te werken. Dus wordt het tijd om de B8 om te gaan bouwen naar een B11. De B11 is natuurlijk een opgewardeerde C11. Nu was de I2 C11 een meter langer dan de I2 A4B6 toen deze uit de fabriek rolde. Dus na de afschaffing van de derde klasse was de B11 dan ook een meter langer dan de A8. Nu is de A8 van Fleishmann niet echt op schaal, want deze heeft een lengte schaal van 1:92. Ik twijfel nog even of ik de B11 dan ook in lengte schaal 1:92 zal bouwen om zo het verschil tussen A8 en B11 beperkt te houden, of dat ik de B11 wel naar 1:87 breng, waardoor de het lengte verschil dus optich groter wordt. Het gemakkelijkst zal zijn om me hier een beetje te laten leiden door het interieur. Het zal ook een beetje liggen aan hoe dat de verlengen gaat lukken. Maar om te kunnen verlengen zal eerst gezaagd moeten worden. Dus eerst de B8 maar even uit elkaar gehaald en de ramen verwijdert.



Ook bij dit exemplaar kwamen de meeste ramen er zonder al te veel problemen uit. Dus dat was weer tijdwinst, die goed gebruikt kom worden om de kast doormidden te zagen.



Het hele huis in rep en roer want papa had het rijtuig kapot gemaakt. Maar tja toen moest de genade klap nog komen. Want niet alleen moet het rijtuig iets verlengt worden, er moeten ook 11 afdeling in, in plaats van 8 en het rijtuig moet niet met de breedte van 3 afdelingen verlengt worden. Dus dat betekend een compleet andere indeling.



Dus aan een zijde alles vanaf de WC maar weggehaald. Maar een zijde is natuurlijk niet genoeg, de andere zijde moest er ook aan geloven.



En of dat nog niet genoeg is, moet ook het dak nog even gestript worden. De schepens ventilatoren zitten natuurlijk niet meer op de juiste plek als we de indeling veranderen, dus die moeten eraf.



Alleen de ventilator die boven het toilet zit kunnen we laten zitten want de plaats van de wc verandert niet.



En zo is het riijtuig weer klaar om opgebouwd te worden.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Mooi, ik kijk uit naar het vervolg  :P

apenkop

Tja dit was natuurlijk wel het gemakkelijkste deel van de ombouw van B8 naar B11. Niet dat alles zomaar zonder plan uit elkaar gehaald moest worden, dat niet. Maar niet alle delen moeten worden herbruikt, dus dat hoefde niet heel erg precies. Zoals op de laatste foto te zien is, is het rijtuig ook niet helemaal recht doorgezaagt. Dat was niet met opzet maar meer dat dat toevallig zo uitkwam, omdat ik niet heel precies mijn figuurzaag recht heb gehouden. Inmiddels zijn beide delen gelijk de balijnen (dat is toch het goede woord voor de verstevigingen die over het dak lopen?) mooi recht gemaakt. Het enige dat daar het gevolg van is, is dat het tussenstuk in het dak iets langer moet worden. Maar of dat nu 2 cm of 3 cm lang wordt, het gaat om de totale lengte van het rijtuig.

Op basis van het interieur dat ik in gedachten heb om te gebruiken zal het rijtuig op lengte schaal 1:87 moeten worden uitgevoerd. Op dit moment ben ik aan het rekenen en tekenen om straks het rijtuig op een gemakkelijke manier weer te kunnen opbouwen. En tja met passen en meten is de meeste tijd versleten. Maar als de voorbereiding goed gedaan is dan is het opbouwen straks stukken gemakkelijker. Dus nu een beetje meer tijd bezig zijn met het voorbereiden verdien ik straks dubbel en dwars terug. Maar het zal voor het weekend zijn voor ik weer met de opbouw kan starten.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Om dan nu te bepalen hoe lang het rijtuig moet worden, heb ik dus eerst een greep gedaan in de rommelbak. Daar vond ik een mooi exemplaar wederom van de DB, die op weg van Munchen naar Amsterdam de afslag gemist had en de rommelbak in gesukkeld was. Maar waar het om gaat is dat ik een donor heb met 11 afdeling op ongeveer de lengte die de B11 zou moeten krijgen. En dat is met deze silberling wel gelukt.



Daar zit dus het door mij gewenste interieur in, 11 afdelingen met WC, maar ik denk dat ik de WC's er met plasticard zelf aan zet om deze op de juiste afmeting voor de B11 te krijgen. Maar na het bouwen van het interieur van de AR kan dat geen probleem zijn. Maar voordat ik kan beginnen aan het interieur moet eerst de rijtuigbak op de juiste lengte gebracht worden. En als dat gebeurd is moet het onderstel verlengt worden. Dus dat interieur dat zal nog even moeten wachten. Wat nu al wel kan gaan gebeuren is het opwaarderen van de kopwand. Balgen en buffers eraf, de plaats waar de buffers gezeten hebben opvullen met een strip plasticard en de ramen dicht maken. Precies zoals dat gebeurd is bij de A8. Het verlagen zou ik ook al wel kunnen doen, maar daar wil ik even mee wachten totdat ook de bodemplaat op lengte gebracht is want dan kan ik weer passen en meten en kijken of de buffers op de juiste plaats komen. Zonder bodemplaat wordt dat heel lastig inschatten. Dan dus maar eens kijken hoeveel er verlengt moet gaan worden.



Dat zou dus een goede 2 cm moeten zijn afgaand op een snelle vergelijking met waar het interieur zou komen na verlenging. Maar om dat wat beter na te meten, toch eerst die silberling maar eens verder ontmantelen. Onderstel plaat eraf door het kliksysteem binnen in de wagen los te klikken, dan kan het glas eruit en dan pas komt het interieur vrij. En daar is het mij natuurlijk om te doen. Want als ik de losse uiteinden van de B11 om het interieur van de silberling kan passen, kan ik de lengte van het nieuw te maken tussenstuk opmeten. En dan kan ik ook meteen zien of het nodig is om het WC deel er zelf aan te bouwen of dat het WC deel van de silberling zelf bruikbaar is. Maar wat het belangrijkste is met het interieur kan ik gaan beginnen met rekenen hoe breed de tussenstukken tussen de ramen moeten worden en hoe groot de ramen blijven, want die zullen iets smaller moeten worden dan de ramen in de A8. En ook de kast tussen de ramen is minder breed bij de B11 dan bij de A8. Dat is veel denk en tekenwerk, totdat een schets zal ontstaan van de te bouwen indeling. Maar na wat hoofdbrekens over de tussenruimte en de hoogte van de vensters, staat er nu toch een schets op papier waarvan dat ik denk dat deze straks zal lijden naar een mooie nieuwe zijwand.



Nu zal het dus zaak zijn deze tekening met plasticard in te vullen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Vandaag eindelijk weer eens echt modelbouwen, de afgelopen dagen was het veel passen en meten, maar nu kan ik dus weer helemaal los. Nu de schets van de zijwand klaar is, kan het op maat maken van de strippen plasticard beginnen. Daarvoor gebruik ik een plasticard plaat met een dikte van 1 mm, omdat dat ongeveer overeen komt met de dikte van de originele zijwand. Inderdaad niet helemaal, maar een plasticard plaat van 1,5 is dan weer net iets te dik.



Op basis van de metingen en de schets zou dit ongeveer de benodigde plasticard moeten zijn voor het opbouwen van de zijwanden vanaf onder tot en met de ramen. Boven de ramen komt nog een hele dunne strip. Deze strip moet een breedte hebben van 1,5 mm bij een dikte van 1 mm. Deze maat is standaard in de handel te verkrijgen dus die hoef ik niet zelf op maat te maken. Dat geld ook voor de borden die onderaan de zijwand hangen waar de RIC vermeldingen en dergelijke opstaan. Dat zou een bord met een hoogte van 2,6 mm moeten zijn. Nu is 2,5 mm een standaard maat en voor mij is dat dicht genoeg bij de 2,6 mm zodat ik hier dus een strip van 2,5 mm breed met een dikte van 1 mm ga gebruiken, dus daar hoeft ik verder ook nog geen rekening mee te houden. Maar voordat we er in vliegen toch maar even testen of onze metingen en schets een beetje kloppen.



En dat lijkt dus helemaal het geval te zijn. Dan dus ook maar meteen alle tussenstukken voor tussen de ramen op maat gemaakt.



Zodat het grote in elkaar lijmen kan beginnen. En dat gaat dan een beetje zoals de jig-saw puzzels van 14 stukjes uit onze kleutertijd. Eerst de basis en daarop de tussenstukjes voor tussen de venster lijmen.



Daarna volgt er een droogpauze, zodat de verbindingen gefixeerd zijn, voordat de strip boven de vensters erop gelijmd wordt. Ondertussen kan dus rustig de andere zijwand in elkaar gepuzzeld worden. Als dan beide zijwanden compleet in elkaar gelijmd zijn leg ik deze op een aluminium strip.



De bedoeling daarvan is om de zijwanden te "klemmen" zodat ze niet te veel kunnen gaan trekken en vervormen tijdens het drogen van de lijm. Dus een andere aluminium strip er bovenop, wat lijmklemmen en minstens 24 uur rust.



Dan ontstaat er vast een mooie vlakke zijwand.

Wellicht klonk het een beetje vreemd de afgelopen dagen, dat ik zo veel werk van het meten en schetsen heb gemaakt, alles bij elkaar in de losse uurtjes toch wel een uur of 5. Daar staat dan tegenover dat ik nog net geen twee uur nodig gehad heb om deze twee zijwanden in elkaar te lijmen. Alles bij elkaar dus twee zijwandjes in nog geen werkdag. En dan begrijp je vanzelf dat de voorbereidingstijd zich dubbel en dwars terug betaald. Ook nog eens omdat ik bijna geen snijafval heb en de twee zijwanden in een keer in elkaar heb gezet.

Dus als de lijm is uitgehard zouden de zijwanden klaar moeten zijn, op de borden voor de RIC vermeldingen na. Nu heb ik op basis van foto's op het web het idee dat die borden bij de B11 op een iets andere plek zitten als bij de A8. Helaas vind ik op het web geen echt duidelijke foto van een B11 van opzij. De meeste zijn schuin genomen en dat maakt het moeilijk te bepalen waar de borden nu precies hangen. Ook de accukisten en dergelijk zijn niet echt duidelijk op de foto's die ik heb gevonden. Is er wellicht iemand op het forum hier die een mooie foto van een B11 heeft vol van de zijkant? En zou die dan hier in dit draadje geplaatst kunnen worden?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval