Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MODELTREINEN WEGENS PLAATS GEBREK

Gestart door KLAKSKE50, 20 april 2017, 16:55:17 PM

KLAKSKE50

ik ben al geruime tijd op zoek naar een manier om toch maar mijn modeltreinen te kunnen zetten wegens plaatsgebrek (( klein appartementje had ik het idee om met mijn eettafel iets te maken dat openklapt en dat drie maal de eigenlijke lengte en breedte van de tafel dus 3 x 120 en 3 x 85 dat is toch ruime genoeg zeker , maar als ik volk heb mag je die treinen niet zien ze zijn wel aanwezig maar je ziet ze niet ze zitten in de tafel opgeborgen maar hoe begin je daaraan de sporten zijn niet plooibaar he , of bestaat dat wel ik heb geen miniatuur treinen he nog altijd mijn eerste treinset van toen ik nog sinterklaas kreeg dus zo'n 50 jaar oud wie kan mij helpen of zeggen hoe ik tewerk moet gaan , afzonderlijke platen met sporen is gene optie heb al zo weinig plaats en een club zie ik niet zitten want ik kan niet tegen druk en lawaai

bellejt

al gedacht aan een kleiner schaal ? In N of marklin Z schaal heb je veel minder plaats nodig.

dani

dat zal moeilijk lukken zo in een tafel.
Misschien kan je een paar modules bouwen die je op enkele schraagjes tegen de muur kan zetten om te rijden en als je ze niet gebruikt, op elkaar stapelt... ?

't is maar een idee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


KLAKSKE50

Citaat van: bellejt op 20 april 2017, 16:58:14 PM
al gedacht aan een kleiner schaal ? In N of marklin Z schaal heb je veel minder plaats nodig.
ii wil mijn sporen houden ik ga geen andere kopen en schraagjes en platen die je kan wegbergen heb echt gene plaats daarvoor ik wil , echt iets maken met mijn eettafel anders zie ik het nut ervan niet in , dan gooi ik alles wel opd e vuilbak

Metpetergaathetbeter

naast een treinbaan ook een landschap of enkel die treinbaan? :-\

marctje

iets bouwen dat je met katrollen naar boven en beneden kunt doen. Je baan op tafel, er komen gasten aan het touw of ketting en de baan gaat tegen het plafond. Verlichting dan langs de muren hangen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

dani

Citaat van: KLAKSKE50 op 20 april 2017, 17:37:58 PM
ii wil mijn sporen houden ik ga geen andere kopen en schraagjes en platen die je kan wegbergen heb echt gene plaats daarvoor ik wil , echt iets maken met mijn eettafel anders zie ik het nut ervan niet in , dan gooi ik alles wel opd e vuilbak

Dan zij wij uitgepraat, dan vrees ik dat je hier op het verkeerde forum ben tterecht gekomen.
Je weet al wat je wil maar wil geen suggesties horen.   Ga er dan gewoon voor en bouw iets op je tafel....

Maak een tafel met scharnieren die je ondersteboven kan draaien als er bezoek komt of zo.
En zorg dat je sporen goed vast hangen of ze vallen er onderuit.

good luck.


(van een mooie binnenkomer gesproken... waar is de tijd dat mensen zich eerst even voorstelden op een forum en dan hun vragen stelden ?)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik denk dat je dan zelf een (eet-)tafel zal moeten maken ... maar je hebt waarschijnlijk geen plaats om schrijnwerker te spelen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 20 april 2017, 18:30:30 PM
Ik denk dat je dan zelf een (eet-)tafel zal moeten maken ... maar je hebt waarschijnlijk geen plaats om schrijnwerker te spelen ...
en als daar enkele planken met al dan niet landschap op moet dan zal het heel moeilijk worden de benen onder de tafel te schuiven of als je omgekeerd op je tafelje ellebogen op de tafel te laten rusten :-\

59erke

Ik denk niet dat dit onmogelijk is, vraag is alleen hoever je wil gaan om uw eettafel te verbouwen.

Je zou kunnen werken met een dubbel tafelblad dat de mogelijkheid geeft om uw bovenblad links-rechts te schuiven.
Ik heb een voorbeeldje op het internet gevonden.

https://www.google.be/search?q=phil+procter+quello+tafel&espv=2&tbm=isch&imgil=RBub8cBnvfGjfM%253A%253BjFLbl8_KCReQGM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.woonhome.nl%25252F10107%25252Fmeubels-van-phil-procter-intelligent-en-elegant%25252F&source=iu&pf=m&fir=RBub8cBnvfGjfM%253A%252CjFLbl8_KCReQGM%252C_&usg=__or6S0xDHB5W43LXlFB_2Qklb8SE%3D&biw=1366&bih=638&ved=0ahUKEwjhxbm0v7PTAhWPLVAKHZc2D48QyjcINw&ei=P-f4WKGqFY_bwAKX7bz4CA#imgrc=RBub8cBnvfGjfM:

Hoe je hier aan begint, lijkt me niet echt makkelijk. Misschien eens informeren bij een goede meubelmaker/schrijnwerker
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Freek

Moet het de eettafel zijn?
De salon tafel zou je uitklapbaar kunnen maken
- Je zou kunnen vertrekken van zo'n zetel die je kan uitklappen tot bed, maar dan ipv een bed een treinbaan is.
- Onder uw bed is er misschien plaats voor een uitschuifbare plaat?
- Of in de living gewoon op de grond waar je dan een plexi vloer over legt?
Het zijn maar ideetjes...

Als je die oppervlakte effectief ook wil verstoppen in de tafel dan gaat je "tafelblad" te dik zijn om er nog aan te kunnen zitten.
Misschien kan je wel een kast ombouwen?
Er zijn wel mogelijkheden genoeg denk ik om zo iets te realiseren.

philippe_007

Freddy,

sporen zijn niet plooibaar, maar daar zijn alternatieven voor.
Ik heb een schaduwstation gemaakt dat uit 4 delen bestaat en is volledig dichtklapbaar, zie topic: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24952.msg354313.html#msg354313
Je zou uw tafel kunnen maken naar dit voorbeeld.

Maar hou er wel rekening mee dat als je vleugels van bv 120x80 neemt en dit volbouwt je aan aardig gewicht zal moeten heffen om deze open of dicht te doen....

Is het geen alternatief om een treinbaan aan het plafond te hangen en met een katrol te laten zakken/stijgen?
Dit heb ik destijds in mijn slaapkamer gemaakt omdat ik ook geen plaats had. Zal straks eens wat foto's zoeken en posten



Michiel

#14
Je hebt kennelijk al je zinnen gezet op een eetafel met een kleine H0 baan erin. Lijkt me niet zo moeilijk; een bak (10cm hoog) op poten, en een los tafelblad erover. Net voldoende voor een ovaal met inhaalspoor (stationnetje) en een industriespoortje. Wat creatief zijn met bedrading om het mooi weg te werken. ...Het is niet veel, maar je kan er al een paar jaartjes mee zoet zijn, om het landschap met gebouwen piko-bello te krijgen, vooral wanneer je alles zelf wilt gaan bouwen.

Kwestie van een plan te maken met waar je naartoe wilt werken, naar de bouwmarkt planken op maat laten zagen, en eraan beginnen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)