Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ECoS van ESU

Gestart door loksound2, 06 augustus 2006, 10:11:48 AM

INFO

Mattias,

Op de ECoS zit een aansluiting voor de S88, dus leg ons eens uit waarom je dan galvanisch gescheiden S88 modules moet gebruiken, dat begrijp ik niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DasBert33

citaat:
Geplaatst door INFO

Mattias,

Op de ECoS zit een aansluiting voor de S88, dus leg ons eens uit waarom je dan galvanisch gescheiden S88 modules moet gebruiken, dat begrijp ik niet.



Als je -NU- PC support wilt (zoals ik) dan moet je je oude systeem gebruiken want het ethernet protocol van Ecos is niet vrijgegeven/finaal bij lancering. De S88 bus moet je op je oude systeem aansluiten zodat je de terugmeldcontacten via de pcaansluiting van het oude systeem op de computer kan zien. (in, mijn geval marklin CU 6021+ Interface 6051)

Natuurlijk kan je de S88 bus op de Ecos aansluiten, die is geloof ik galvanisch gescheiden en geeft zeker geen (elektrisch) probleem maar zolang je geen pc hebt om op de netwerkinterface aan te sluiten is het nut beperkt. (wisselstraatsturingen en pendeltreinen denk ik)

Het galvanisch scheiden is nuttig als je op de ecossniffer een oude centrale aansluit. Deze werkt volledig (elektrisch) onafhankelijk omdat er geen elektrische verbinding is met de baan. Als je nu gewone S88 modules aansluit is er WEL een elektrische verbinding met de baan waardoor er stroom zou kunnen vloeien van het ene systeem naar het andere, via de S88 bus, met storingen, of erger, beschadigingen tot gevolg.

Ik begrijp zelf wel niet helemaal waar de grond lus vandaan komt, dus wat meer uitleg zou wel handig zijn.

Bert
 

TrainTechnology

Bert,

Je uitleg is technisch helemaal correct, nog even aanvullen wat die massaverbinding betreft: dit is normaal gezien enkel het geval bij bezetmelders voor S88 (met stroomdetectie), en (meestal) niet bij gewone terugmeldcontacten.

Het hangt ervan af hoe je te werk gaat: als je met M?rklin-rails zit en je gebruikt de ene rail voor massa en de andere voor terugmelding, dan worden alle terugmeldingen naar die massa van de rijspanning geleid. Als deze massa in de decoder met de massa van de S88-bus verbonden is, dan is hij hoogstwaarschijnlijk ook verbonden met de massa van de oude centrale.

Bij een systeem met "potentiaalvrije" contacten (bvb. reedcontacten) is dit geen probleem.

Ik ga dit nog eens expliciet voorleggen aan ESU, want het zou kunnen dat dit wel werkt. Tenslotte is de oude centrale dan nog steeds niet met de rails verbonden.
Maar zekerheid boven alles !

Mattias

DasBert33

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Het hangt ervan af hoe je te werk gaat: als je met M?rklin-rails zit en je gebruikt de ene rail voor massa en de andere voor terugmelding.



Wel dit is exact de setup die ik gebruik. Zoals vele andere 3-railers denk ik.

Dat van de aardlus heb ik nog steeds niet begrepen denk ik. Ik heb zon aardlus een keer gehad door een PC via mijn stereoinstallatie op mijn tv aan te sluiten. De tv was geaard via de kabelaansluiting en de pc via de gewone aarding in een stekker. Omdat er een potentiaalverschil was tussen beide aardingen begon er stroom te vloeien tussen de pc, via de stereo, en de tv. Dit had een zeer storende 50Hz bromtoon op het geluid van de stereo tot gevolg.

Nu in het geval van de ecos met CU 6021 is er geen aarding. De enige elektrische verbinding is deze in de S88 bus. Ik zou graag willen weten hoe de aardlus dan hardwarematig tot stand komt.

Bert
 

DasBert33

Blijkbaar zijn ondertussen de eerste Ecos toestellen in Duitsland uitgeleverd.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn aansluitprobleem.

Bert
 

TrainTechnology

Hoewel het definitieve antwoord van ESU op zich laat wachten (verlof...), begin ik er meer en meer van overtuigd te geraken dat dit geen probleem zou mogen zijn. De sniffer-ingang zal galvanisch ge?soleerd zijn, waardoor de massalus hier onderbroken wordt.

De enige vereiste is dan nog dat de oude centrale op geen enkele manier op de rails aangesloten wordt, maar dat spreekt voor zich denk ik...

Als het antwoord binnenloopt horen jullie het ook !

Groetjes,
Mattias

INFO

Dan zal de S88 niet werken als de massa niet is aangesloten. Op de rails en de Centrale. Common-Ground is het woord. Dus alle stroomkringen via 1 pool aan elkaar.
Dit zal binnen de ECoS wel geen probleem zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

In Duitsland is hij uit. Daar is ook iemand die beide apparaten heeft. Ze lijken nogal opelkaar. Maar de persoon die hem al heeft is er zeer over te spreken. Alleen het witte display vindt hij minder. En het opstarten duurt een minuut langer dan bij het CS.

Maar voor de rest schijnt alles goed te werken en kan je er mobile stations op aansluiten. Wel moet je natuurlijk wel voor elke loc kiezen tussen de 7 protocollen. Maar als je dit niet erg vindt en gewoon een apparaat wilt hebben dat top of de line is en bijna alles kan dan is de ecos voor jou het juiste apparaat

Is het Marklin CS vooral idiotenproef gemaakt. Dit apparaat is voor degenen die alles willen (gevorderden)hebben. Aan u de keus.
Wel heb je geen mfx.

http://stummi.foren-city.de/topic,6235,-ecos-test-positives-u-negatives-vergleich-auch-zur-cs.html


TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Davy
Wel moet je natuurlijk wel voor elke loc kiezen tussen de 7 protocollen.


Davy,

Je kunt je eigen standaardprotocol instellen bij de algemene instellingen, dan wordt dit al voorgeselecteerd. Bespaart je de moeite !

Mattias

n/a

Elke loc zal je moeten invoeren als MM14 of MM27 (loks met een 60901 decoder) of MM28 (mfx decoders). Dus van een echte standaard kan je niet spreken.

Alleen leuk voor DCC rijders.

INFO

Tja Davy, en wat is daar dan het nadeel van, of wat is daar dan zo erg aan?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Voor mij is het geen probleem. Maar ik zie al veel mensen locs met een 60901 decoder invoeren als MM28 en dat schijnt niet zo mooi te lopen.[:D]

INFO

Tja Davy, wat dan nog, dan ben jij er toch om dat op je fijne wijze de ongelukkige modelspoorder onder zijn neus te wrijven. Had hij maar een CS moeten kopen uiteraard.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikken

jongens, hou aub de rust erin!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

LokSound

Hallo,


De ECoS is officieel uit in Duitsland.
Normaal volgende week (dus week 37) in Benelux en Frankrijk.

Desgevallensd rijden wij (uw importeur) er zelf om!

Wie met vragen zit: de handleiding in het Nederlands is beschikbaar op www.loksound.be, Nederlands, Downloads . Er is ook nog onze helpdesk!

Verder: aussi en Franc?ais beschikbaar!


Groeten,,

patrick