Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

#135
Citaat van: Michiel op 17 juni 2017, 09:23:02 AM
De "echte" oplossing zou natuurlijk zijn om de versleten tandwielen en assen te vervangen, maar dat zal waarschijnlijk niet steeds mogelijk zijn.
Waar meest nodig plaats ik een rollagertje en voor de rest lukt het door hier en daar wat tandwielen om te wisselen (alle locs hebben dezelfde), zeker niet al het beste dat er voor handen is in 1 loc plaatsen, wat natuurlijk het beste zou zijn als je er niet veel van wilt doen rijden, maar om er zoveel mogelijk te laten rijden moet je wat bruikbaar is zoveel mogelijk verdelen. Natuurlijk doe je dan andere schade aan het goede materiaal, maar ze moeten dan ook niet opnieuw voor nog eens 70 jaar rijden ;-)
'k Heb al regelmatig een perte toale gekocht als 'plukloc' maar ik kan het nooit laten die ook weer te doen rijden :-)
Jammer dat ze in schaal 0 de rotor hebben voorzien van een 2mm asje en dan nog maar langs 1 kant (tandwielkant) in een metalen busje (glijlager is al te veel gezegd...) en langs de koolbostel kant is het bij sommige maar een gewoon een gat in het motorschild ( bakeliet of pertinax)...dat is natuurlijk vragen om problemen op termijn, maar 't ja, 't was en is nog altijd maar speelgoed hé...

Michiel

Citaat van: efl045 op 17 juni 2017, 10:35:29 AM
Maar waar jij nogal letterlijk de klop met de hand (of de hamer) hebt nagebootst, zoek ik het meer in het onhoorbare, een infrasone trilling via een subwoofer moet volgens mij de klus ook klaren.
De subwoofer lijkt me inderdaad de betere oplossing. Toen wou ik dat ook gaan gebruiken ipv het exentriek, maar de baan werd verkocht en het is er nooit van gekomen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

En ik moet eens zoeken naar de soundtrack van de oude rampenfilm Eartquake waarbij ze destijds het Sensurround systeem lanceerden in menige bioscoop, al is dat misschien wel overkill ;-)
Of misschien dit schemaatje eens nabouwen: https://en.wikipedia.org/wiki/Sensurround
Dan kan ik de treinen ook voelen voorbij denderen, nogal wat anders dan het krekelgeluid van een sounddecoder :-)

Michiel

Ik denk dat gewoon 50Hz al effectief is (gratis frequentie uit trafo).  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: efl045 op 17 juni 2017, 11:54:34 AM
...Dan kan ik de treinen ook voelen voorbij denderen, nogal wat anders dan het krekelgeluid van een sounddecoder :-)

lekker  :) :) en dat samen met een goed ouderwets geraas van ijzer over ijzer...  :P :P
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

apenkop

Dat wordt dan de 4de dimensie in modelbouw, naast het treingeluid ook het gevoel van voorbij razende treinen ;D
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

Alleen jammer dat de knarsende tandwielen nog altijd alles overstemmen :-(
Ijzer over ijzer zo lang het wielen over rails zijn is nog leuk (toch voor een metal boy met metal toys), maar die slechte tandwielen dat doet toch een beetje pijn in het hart van een techneut...
Misschien moeten die toch maar vervangen worden door nieuwe, maar waar stopt het, je kunt nog altijd nieuwe treinen kopen ook hé, en laat mijn plezier er nu net in bestaan afgeleefd materiaal een nieuw leven te geven, nieuw kopen kan iedereen, daar zie ik geen uitdaging in :-)

apenkop

Citaat van: efl045 op 17 juni 2017, 12:12:47 PM
Misschien moeten die toch maar vervangen worden door nieuwe,
Wellicht wel een uitdaging om zelf je tandwielen te gaan frezen als je daar de mogelijkheden voor hebt.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

Citaat van: apenkop op 17 juni 2017, 12:10:30 PM
Dat wordt dan de 4de dimensie in modelbouw, naast het treingeluid ook het gevoel van voorbij razende treinen ;D
't Vrouwtje zal er zeker niks op tegen hebben, ze is deze week met enkele vriendinnen nog gaan eten op 't terras van 't café van 't Stoomcentrum in Maldegem, daar rijden op woensdagmiddag de locomotieven net niet in je bord.
Er hangt zelfs een waarschuwingsbordje voor vrouwen dat ze er een spontane eisprong kunnen van krijgen ;-)
Maar boven de 50 jaar is dat niet zo waarschijnlijk :-)


efl045

Citaat van: apenkop op 17 juni 2017, 12:15:14 PM
Citaat van: efl045 op 17 juni 2017, 12:12:47 PM
Misschien moeten die toch maar vervangen worden door nieuwe,
Wellicht wel een uitdaging om zelf je tandwielen te gaan frezen als je daar de mogelijkheden voor hebt.
Ik heb een vriend die horlogemaker is en verzamelaar van antieke klokken, die kan dat in een handomdraai, hij heeft er alle gerief en kennis voor, maar 'k doe het liever allemaal zelf en daar ga ik nu toch niet in investeren, voor dat geld koop ik liever treintjes ;-)

efl045

Deze gedraagt zich weer netjes, zo lang zijn wielen bij elkaar blijven...



..en zo is het altijd wat :-)

efl045

En ook aan de koolborstelkant is er plaats zat om een rollager te plaatsen:



Het meeste materiaal is dus wel te redden, maar ik verander er liefst zo weinig mogelijk aan.

efl045

En 't is nu al bij al ook niet zo erg dat ik de liefhebbers van blik geen filmpje kan laten zien waarbij de locs leren remmen ('t is dus nog verre van perfect, en daarbij liggen de rails nog los en hobbelig...) en al wat trager optrekken (op de 3 voorste blijvend zichtbare sporen), maar of de echte metal liefhebbers daar nu blij mee zijn...'t blijft een afwegen tussen netjes rijden zoals het tegenwoordig hoort en bruusk stopen en vertrekken zoals het vroeger was, gelukkig hebben we Koploper waar je in de pot kunt roeren om het iedere keer weer anders te doen naar de wensen van je publiek ;-)

https://youtu.be/alivSF3wSVQ
Nu met originele metal soundtrack, let op je luidsprekers en oren!

'k Weet het, voor sommigen moeilijk begrijpbaar, maar er zijn er, zoals ik, die dit graag zien en horen :-)


Ben

Citaat van: Michiel op 17 juni 2017, 09:23:02 AM

Ik heb toen Paul Haagsma (Koploper) vriendelijk gevraagd om een actie te kunnen hebben bij een melding dat een trein ergens vast staat, wat hij prompt en met mijn verrassing heeft toegevoegd in Koploper. Ik heb toen op mijn baan Saraan een motor met exentriek gemoteerd tegen de bodemplaat. Het trillen deed de trein meestal weer vertrekken... niet altijd.


Ah Michiel, jij bent gebruiker "Saraan". Kwartje valt hier, kan me de discussie nog wel herinneren.  ;)

Gr, Ben.

efl045

#149
Deze namiddag heeft de 0150 die geregeld stil bleef staan een groot onderhoud gekregen.
't Was geen probleem van versleten tandwielen, maar de rotor had zoveel speling in de asgaten dat hij af en toe de stator raakte, al rijdend niet zo erg, maar als dat bij stilstand gebeurt zet de motor niet meer aan... Er was langs beide kanten behoorlijk wat speling, dus heb ik langs weerskanten rollagertjes geplaats.
De 0150 heet aan de collectorkant als asgat enkel een boring in de bakeliet:





En aan de tandwielkant een metalen busje dat rats versleten was:


Ondertussen ook de collector een beetje gefatsoeneerd, die is behoorlijk ingesleten maar zal het nu wel weer een poosje goed doen:


De rotor met lagers:





Af en toe had hij ook last dat de wielen patineerden, dat is ineens ook verholpen door de slepertjes voor de middenrail iets naar boven te plooien, die drukten zo hard aan dat de loc te veel adhesie verloor, de Gils locjes hebben immers maar 4 wielen zonder ASBeetjes.

Nu rijdt de 0150 perfect (toch voor een loc van 70 jaar oud...).