Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

stefanic

Verdorie Franky, jij ziet dingen die mij nog nooit waren opgevallen. Ik heb mij qua constructieverschillen, ivm datering van de bouwsels altijd gefocussed of het rollend materieel. Ik ga jou nog als mijn meerdere in de GILS-expertise moeten gaan zien. Nog eventjes en we hebben genoeg materiaal voor een 2e boek over GILS...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

efl045

Dat is te veel eer hoor, wat betreft Gils-expertise kom ik nog niet aan je enkels :-)
Maar al wat ik opmerk en niet in jouw boek behandeld wordt noteer ik wel, je boek ligt bij mij steevast binnen handbereik, er wordt bijna dagelijks in gekeken, 't is een pracht van een naslagwerk.
'k Vind het wel leuk daar nog iets te kunnen aan toe voegen ;-)

efl045

Citaat van: SuSke op 29 mei 2017, 20:58:46 PM
Heb je zo nog oplossingen in je hoed zitten die op een probleem liggen wachten ?? :-)
Deze oplossing lag op een probleem te wachten: de geschikte buffer elco voor een stroomverbruik van 700mA vinden was makkelijk, maar past niet zo goed in een spoor 0 lok ;-)



efl045

#123
Bij het testen heb ik toch nog eens teruggegrepen naar mijn KISS terugmeldersysteem en heb het ineens een upgrade gegeven ;-)
Vroeger werkte ik met zelfklevende alutape die ik in strookjes sneed, maar ik heb ondertussen zelfklevende koperband van 6mm breed die gebruikt wordt om Tiffany lampen te solderen.
De koperband is veel robuuster dan de alutape en je kunt er makkelijk een draad aan solderen wat ook al veel betrouwbaarder is dan kleven zoals bij de alutape moest gebeuren.
De lijm kan tegen de warmte van het solderen want daar dient het juist voor, om op de zijkant van glas te kleven zodat je het glas aan elkaar kan solderen.



Nogmaals de werkwijze.

Eerst ontvetten:


Dan Scotch Magic Tape als isolator aanbrengen, dat lukt het best met een zelfgemaakt tooltje uit geplooide VOB draad, daarmee kun je de tape netjes rondom de rail aandrukken zonder te schenden, zelfs aan de onderkant van de rails (want er wordt niks los gemaakt):


De tape zie je nog nauwelijks als hij strak is aangebracht:


Dan de koperband op dezelfde manier aanbrengen:




En als je snel kunt solderen, de draad er achteraf aan solderen:


Betrouw je je eigen soldeercapaciteiten niet of wil je de koperband wat camoufleren, dan kan het stripje op voorhand vertind worden en de draad er op voorhand aangesoldeerd worden, dan riskeer je niet de Scotch tape door te smelten, maar echt nodig is het voor een testopstelling niet:


Zo zie je er, op uitzondering van de hier groene draad aan de buitenkant van de rail in mijn testopstelling, nagenoeg niks meer van:


Maar voor mijn testen is dit OK:


Gisteravond op minder dan een uur, vertrokken van een volledig vastgeschroefd baantje zonder enige terugmelding en zonder ook maar iets los te maken, 16 terugmelders geplaatst en de Gils treinen laten rijden in Koploper (die uiteraard al klaar stond).

De pulsen met de 6mm band zijn tussen de 25 en 50 msec lang bij de hoogste snelheid die ik wil rijden op het baantje.
Een zee van tijd voor een S88 en met een paar stripjes na elkaar zelfs bruikbaar als contactrail om direct wissels om te zetten.
Het blijft de ideale manier om een bestaande baan waar niets kan/mag aan afgebroken worden te automatiseren.

Gerolf

Netjes en degelijk uitgevoerd  8)
Die zelfklevende koperband lijkt me ook nuttig voor andere projecten. Waar vind je die ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PaulC

Baillien in Borgerhout heeft die in de poppenhuisafdeling
Ik heb hem daar zelf ook ooit gekocht.

Paul


efl045

De koperband heb ik gekocht bij Optitec: http://be.opitec.com/opitec-web/articleNumber/817193/zz/cID/c3I6ODE3MTkzNQ==
Ik heb daar wel al meer gevonden waar ik elders niet aangeraakte, ze hebben leuke spullen voor knutselaars.
En in iedere hobbywinkel waar ze materiaal hebben om Tiffanylampen te maken kun je dat krijgen.

Gerolf

Bedankt ! Opitec en Baillien zijn me alletwee welbekend  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Omdat de elco waarmee ik getest had niet direct past in een Gils loc heb ik het kleiner moeten zoeken.
De spanning van de test elco was veel te hoog (64V) en de afmetingen veel groter dan van een moderne elco, maar ik was bij het testen enkel geïnteresseerd in de capaciteit en moest me behelpen met wat ik de plank heb liggen.
Aangezien de Gils met shunt motor nu prima rijdt op 19V heb ik als elco gekozen voor een 25V type en dan de grootst mogelijke afmetingen die in elke Gils loc past, en dat is 22.000 uF/25V.
Bij de testen heb ik geprobeerd over een 'vuiltje' te rijden van 10 cm lang (door de 3 rails over die afstand af te plakken met tape) en de loc belast met 3 4-assige wagons wat een stroom vraagt ruim boven de 800mA.
En hij rijdt er over, meer moet dat niet zijn (en kan dat niet zijn...).
Overal op de baan rijdt de loc vlekkeloos, ongeacht de toestand van de rails, wissels of kruisingen. Maar toch ga ik voor alle zekerheid alle wissels onderaan voorzien van een wisseltong schakelaar en bij alle kruisingen de bakelieten loopvlakken afkleven met koperband ('k heb er nu toch een heel rolletje). 't Kan nooit 'te' goed zijn ;-)
Zoals altijd, op 't filmpje rijdt de loc precies een beetje harder dan in 't echt.
Maar 't is goed zo, want waar vindt je nu een 'vuiltje' van 10cm lang op de baan ;-)

https://youtu.be/DGnVECWbX0E


efl045

Het testrijden gaat vrij goed, Koploper bewaakt de 2 gekruiste keerlussen (4 kruisingen) voorbeeldig, hoe druk het er ook aan toe gaat.



En dat allemaal met 1 terugmelder per blok, meer moet dat in de verborgen gedeelten niet zijn, netjes optrekken en afremmen is daar voor niks nodig.

Een filmpje met 'metal' soundtrack ;-)

https://youtu.be/lBpz-ilNpR8



Michiel

Dat rijdt prima, Franky!  Inderdaad lekker druk.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Zo lang het druk blijft gaat het goed, jammer genoeg valt het af en toe volledig stil :-(
De 2 keerlussen langs weerskanten van het zichtbare gedeelte bestaan elk uit 4 blokken van 1 m50, bedoeld om telkens 3 treinen verborgen op te stellen, maar inherent aan sequentiële schaduwstations is dat alles stil valt als er ook maar 1 trein niet vertrekt...en laat dit nu toch vrij regelmatig gebeuren.
Het probleem zijn niet slechte contacten, daar kun je nog makkelijk iets aan doen, maar het gaat over versleten en vrij primitieve aandrijftechniek, uitgesleten asgaten waardoor de tandwielen veel te veel speling hebben gekregen en alle tanden er vreselijk aan toe zijn, de tanden hebben nog nauwelijks de oorspronkelijke vorm en remmen op diverse posities de rotor enorm, al rijdend blijft dat bij knarsen, maar vanuit stilstand, en de slechte tanden zorgen er graag voor dat ze stil komen te staan bij de grootste weerstand, geeft dat aanleiding tot volledige blokkage van de rotor.
Bij een paar locs heb ik al kleine kogellagers geplaatst op de rotor, die heeft het kleinste tandwiel en soms zoveel speling op de as (die draait het snelst en dat soms rechstreeks in een gat in de bakeliet...) dat de tanden regelmatig vastlopen.
Bij snel optrekken lukt het starten nog wel altijd, maar in de zichtbare gedeelten waar langzaam opgetrokken wordt loopt het te veel mis om nog plezant te blijven...
De TAMS decoders hebben gelukkig wel een kickstart waardoor kort een hogere aanzetspanning op de motor gezet wordt, maar als de tandwielen niet vast zitten geeft dat dan weer aanleiding tot starten met een rukje, ook niet mooi.
'k Heb de boosterspanning weer verhoogd om hogere pulsen te hebben op de PWM aansturing van de motor wat ook helpt om vanuit stilstand traag te vertrekken, maar als de tandwielen echt geblokkeerd staan blijft de rotor toch nog stilstaan, met als gevolg dat de motorstroom fors oploopt door het ontbreken van de tegen EMK en de decoders die het al zwaar te verduren krijgen op den duur sneuvelen...
Wat best helpt is een forse tik tegen de tafel, bij de minste schok komt de rotor wel in beweging en dat is altijd genoeg om, mits wat geknars, aan het draaien te blijven.
Dus ga ik een oud idee weer boven halen: de 'automatische' aanduwer.
Nu gaan er vast weer heel veel lachen (die zelf constant kun treintjes moeten aanduwen wegens slechte contacten...) maar ik geloof er in dat dit de enige haalbare oplossing zal zijn en ik uiteindelijk helemaal geen last meer zal hebben van onterecht stilstaande treinen, niet door blokkeren en niet door slechte contacten.
Wat houdt de 'automatische aanduwer' dan in?
Koploper herkent het onterecht stil staan van een trein en geeft daar standaard een waarschuwing voor en doet indien gewenst een noodstop.
Maar in Koploper kun je daar natuurlijk veel meer mee doen, bijvoorbeeld een relais laten trekken en dan doe je er mee wat je wilt.
Ik ga eerst eens proberen met een subwoofer mechanisch gekoppeld aan de treintafel via een infrasoon signaal de onterecht stilstaande trein in beweging te krijgen en als dat niet niet volstaat schakel ik zwaardere middelen in, er zijn genoeg manieren om trillingen op te wekken, zo lang het maar niet met de hand moet ;-)
Wordt vervolgd dus want opgeven staat niet in mijn woordenboek...

Michiel

#132
Krijg ik toch plots een serieuze deja-vu!  ;D In schaal N zijn de stofjes op de sporen de boosdoeners.

Laat ik dit verhaal een jaar of 10 geleden gehad hebben: locs die na een tik tegen de tafel toch vertrekken. Ik heb toen Paul Haagsma (Koploper) vriendelijk gevraagd om een actie te kunnen hebben bij een melding dat een trein ergens vast staat, wat hij prompt en met mijn verrassing heeft toegevoegd in Koploper. Ik heb toen op mijn baan Saraan een motor met exentriek gemoteerd tegen de bodemplaat. Het trillen deed de trein meestal weer vertrekken... niet altijd.

Success met het vlot laten vertrekken van de treinen. De "echte" oplossing zou natuurlijk zijn om de versleten tandwielen en assen te vervangen, maar dat zal waarschijnlijk niet steeds mogelijk zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Citaat van: efl045 op 17 juni 2017, 09:12:53 AM
Dus ga ik een oud idee weer boven halen: de 'automatische' aanduwer.
Nu gaan er vast weer heel veel lachen (die zelf constant kun treintjes moeten aanduwen wegens slechte contacten...) maar ik geloof er in dat dit de enige haalbare oplossing zal zijn en ik uiteindelijk helemaal geen last meer zal hebben van onterecht stilstaande treinen, niet door blokkeren en niet door slechte contacten.

Zeker niet lachen, maar wel met bewondering meevolgen waar dit naar toe gaat, lijkt mee een leuk projectje ;)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

#134
Ha, Michiel, eindelijk iemand die mij niet uitlacht, sterker nog, al hetzelfde geprobeerd heeft ;-)
'k Had  al eerder het gevoel dat we op dezelfde golflengte zitten, alhoewel dat niet altijd direct blijkt :-)
En leuk dat ook Rini volgt; de aangehaalde problemen zullen nog wel voor meerderen, veelal in stilte, herkenbaar zijn.
'k Heb het idee ooit eens bij de Hollanders gelanceerd en daar werd ik direct gek verklaard, want die Hollanders, die hadden zelf nooit problemen en wat ik voor stelde was niet alleen compleet gek maar totaal overbodig.
En laat het dan net die mannen zijn die zoveel tumult maken over ATF, beetje vreemd om met zo iets af te komen als je nooit problemen hebt ;-)

Maar waar jij nogal letterlijk de klop met de hand (of de hamer) hebt nagebootst, zoek ik het meer in het onhoorbare, een infrasone trilling via een subwoofer moet volgens mij de klus ook klaren.
Als hulp denk ik er aan om de treintafel helemaal los te koppelen van de ondergrond door ze te laten rusten op tennisballen zodat de woofer enkel de tafel doet bewegen.
Ja nu liggen er weer dubbel van het lachen (en weeral dezelde zeker...) maar ik heb het idee van een trillingsvrije tafel die we heel lang geleden gebuikten om hologrammen te kunnen opnemen, daar is de minste trilling uit de omgeving uit den boze en dus werd er een zware gietijzeren tafel op 4 tennisballen geplaatst, maar je kunt het princiepe net zo goed met hetzelfde materiaal omkeren, in plaats van de tafel te isoleren van de vloertrillingen kun je de trillingen enkel op de tafel houden.
En lach maar allemaal eens goed, maar wat zeggen ze ook al weer, wie laatst lacht best lacht ;-)