Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoorbaan Ho op 1.5 x 3m

Gestart door Dafke, 12 april 2017, 21:33:03 PM

Dafke

#15
Ondertussen ligt de plank van het beneden verdiep en al een klein stuk van het stijgspoor.



Dit moet een schaduwstation worden.

Voorstellen tot verbetering zijn altijd welkom

Dafke



de kurk ligt en we zijn volop bezig met het lijmen van de sporen

OlivierV

Dave, die binnenste cirkel ziet er mij wel heel krap uit, net zoals de binnenste bocht naar boven, zulke krappe bochten vermijd je best als de pest en al zeker in stijgende sporen. Het meeste materiaal gaat er uiteraard wel door, maar niet altijd met evenveel gemak.

Hier een plaat van de onderste 2 lagen van de baan die ik voor de buurjongen bouwde. Kleinste straal in het schaduwstation is 42cm, de rest is 48 en 54cm, in het stijgende spoor en andere sporen achter de coulissen wordt minstens 48cm gehanteerd om een zo probleemloos mogelijk verkeer te garanderen.

Probeer ook zoveel mogelijk met een open structuur te bouwen enkel hout waar rails komen, tenzij op volledig platte stukken met bebouwing ofzo ipv met volle platen te werken.
Neem ook voor de wissels iets anders dan de Lima/Jouef/Mehano's die je nu gebruikt, ik kan Peco ten zeerste aanraden (kwalitatief en niet te duur).
Het zijn maar enkele tips. ;)

Opbouw baan buurjongen

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dafke

#18
dank u voor de tips. Die kleinste bocht is inderdaad kort (straal 36cm). Daar ben ik eigenlijk enkel van plan om met een kleine rangeerder te rijden met korte wagons. De andere zijn R=42cm, R=48cm, R=54, R=60.  De kleinste straal van de stijgsporen is straal 42cm (roco R3) en de buitenste 48cm (roco R4). Heb eigenlijk maar max 1m (breedte) om een klimspoor te leggen. Ben wel van plan om op de buitenste sporen te klimmen. Zijn ze dan minder gevoelig om te ontsporen als ik de kleinste bocht neem om te dalen en de buitenste om te stijgen? Of heb ik het verkeerd voor? Op de eerste foto ( zonder kurk ) zijn het inderdaad nog lima wissels, deze zijn vervangen door roco wissels die ik ook nog liggen had. Deze hebben een metalen tipstuk dat kan gepolariseerd worden naar gelang de stand van de wisseltongen. Is enkel de onderste plank die volledig is. De rest ben ik van plan om zoveel mogelijk open op te bouwen.

stoomlokje

Die onderste plank juist zoveel mogelijk in open bouw maken ,
zodat je gemakkelijker aan de onderzijde kan van de bovenbouw voor de bedrading ervan en het plaatsen van wisselaandrijvingen aan de bovenbouw.

Saskia